Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020170276 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer mohamed bouchouz met als adres Catershoflaan 134 te 2170 Antwerpen |
Ligging van het project: | Catershoflaan 134 te 2170 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 41 sectie B nr. 369M4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/03/2020: proces-verbaal (11002_2020_12354_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder omgevingsvergunning;
- 13/05/2016: vergunning (2016281) voor de functiewijziging van handelspand naar appartement;
- 06/03/1973: vergunning (103#1357) voor een nieuwbouw met burelen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: meergezinswoning met 2 appartementen;
- bouwvolume: halfopen bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak.
Huidige toestand en gewenste toestand
- bouwvolume: gelijkvloerse volume-uitbreiding achteraan de woning;
- verhogen scheidsmuren tot circa 4,6 m boven het maaiveld;
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het uitbreiden van het gelijkvloerse volume achteraan (regularisatie);
- het inrichten van een dakterras bovenop deze gelijkvloerse uitbouw;
- het wijzigen van de scheimuur (regularisatie);
- het ontharden van de voortuin.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 5 januari 2021 | 25 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Catershoflaan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 2 à 2,5 bouwlagen met een zadeldak. De aanvraag vormt het laatste huis in de rij. De toelaatbare bouwdiepte is op de gelijkvloerse en eerste verdieping respectievelijk 17 m en 13 m, in harmonie met de omgeving.
De regularisatie van de gelijkvloerse uitbreiding is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Op de gelijkvloerse verdieping wordt de woning uitgebreid tot circa 15,2 m. Het perceel laat een dergelijke bouwdiepte toe. Er blijft nog een kwaliteitsvolle tuindiepte van circa 22 m over.
De regularisatie van het dakterras en het verhogen van de scheimuur is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Op de eerste verdieping wordt de woning uitgebreid met een dakterras tot circa 15,2 m, dezelfde diepte als de gelijkvloerse verdieping. Tevens wordt de scheidsmuur op beide perceelsgrenzen verhoogd. De totale hoogte van de scheidsmuur bedraagt zowel aan de linker als aan de rechterzijde circa 4,6 m boven het maaiveld. Door het verhogen van de scheidsmuren wordt de woning visueel met een volume uitgebreid tot een bouwdiepte van 15,2 m, voorbij de toelaatbare 13 m. Zowel de bouwdiepte als de hoogte van scheidsmuur zijn niet kenmerkend in de omgeving.
Tevens zorgt een dergelijke diepe en hoge scheidsmuur voor hinder naar de aanpalende. Zo ontstaat onder meer zicht- en schaduwhinder in de achtertuinen van de woningen in Melgesdreef. Stedenbouwkundig is dit niet aanvaardbaar.
Een mogelijke oplossing is om het dakterras toe te laten tot een bepaald gedeelte (circa 1,9 m afstand tot beide perceelsgrenzen) en de scheidsmuren te verlagen. Zo voldoet het ontwerp aan de wetgeving op lichten en zichten en ontstaat er geen hinder naar de aanpalende. In voorwaarde wordt meegenomen om het dakterras te beperken tot 1,9 m van de perceelsgrenzen. Het verhogen van de scheidsmuren wordt uitgesloten uit de vergunning.
De muur in de tuin wordt uit de vergunning uitgesloten.
Op de plannen en de toegevoegde foto’s in het dossier wordt achteraan in de tuin, ter hoogte van terras, nog een muur opgetrokken met een hoogte van circa 1,9 m. Deze constructie bevindt zich op een diepte van circa 19,4 m, en dus voorbij de toegelaten 17 m bouwdiepte. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De afwijking op artikel 21 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De vereiste plafondhoogte van 2,6 m wordt niet bekomen. Echter bedraagt de afwijking slecht 10 cm en kan dus als minimaal worden beschouwd. De plafondhoogte laat nog voldoende wooncomfort toe.
De afwijking op artikel 24 van de bouwcode is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. De bestaande leefruimte met keuken wordt afgescheiden van de achterliggende eetkamer in de gelijkvloerse uitbreiding met een muurtje van 1 m hoogte, en de lichtdoorlatende oppervlakte van de ramen in de achtergevel bedraagt minder dan 10% van de nettovloeroppervlakte van leefruimte, keuken en nieuwe eetkamer.
Naar voorwaarde wordt meegenomen om het muurtje tussen de keuken en de eetkamer te verwijderen en de raamopening achteraan te verlagen tot op vloerniveau. Zo komt er wel voldoende licht in de woning.
Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid van circa 76 m² voldoende wooncomfort biedt voor een 1-slaapkamerappartement.
De trap die van het dakterras op de eerste verdieping naar de tuin leidt, is niet conform de wetgeving op lichten en zichten. Deze trap hangt ook samen met het dakterras. Naar voorwaarde wordt meegenomen om de trap te verplaatsen naar 1,9 m van de perceelsgrens, in het verlengde van het dakterras.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het muurtje tussen de eetkamer en de keuken verwijderen. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
3. de raamopening in de achtergevel verlagen tot op vloerniveau, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
4. het oppervlakte van het dakterras beperken tot 1,9 m van beide perceelsgrenzen, conform de wetgeving op lichten en zichten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
5. de trap van het dakterras naar de tuin verplaatsen tot op minimum 1,9 m van de perceelsgrens, conform de wetgeving op lichten en zichten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
7. het verhogen van beide scheidsmuren worden uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen.
8. de muur in de tuin wordt uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 december 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 5 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 maart 2021 |
Verslag GOA | 16 februari 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het muurtje tussen de eetkamer en de keuken verwijderen. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
3. de raamopening in de achtergevel verlagen tot op vloerniveau, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
4. het oppervlakte van het dakterras beperken tot 1,9 m van beide perceelsgrenzen, conform de wetgeving op lichten en zichten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
5. de trap van het dakterras naar de tuin verplaatsen tot op minimum 1,9 m van de perceelsgrens, conform de wetgeving op lichten en zichten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
7. het verhogen van beide scheidsmuren worden uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen.
8. de muur in de tuin wordt uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.