Terug
Gepubliceerd op 01/03/2021

2021_CBS_01673 - District Antwerpen. Rigastraat - Aanvullend verkeersreglement - Opheffing

college van burgemeester en schepenen
vr 26/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01673 - District Antwerpen. Rigastraat - Aanvullend verkeersreglement - Opheffing 2021_CBS_01673 - District Antwerpen. Rigastraat - Aanvullend verkeersreglement - Opheffing

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Omdat het beperkt enkelrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A, in het gedeelte begrepen tussen het Kempischdok-Westkaai en de Napelsstraat, werd opgeheven, bevat de Rigastraat geen signalisatie en wegmarkeringen meer, waardoor het geldende aanvullende reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer kan worden opgeheven. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt daarom voor om het bestaande aanvullend verkeersreglement, vanaf 1 maart 2021, op te heffen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Rigastraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 28 maart 2006 (jaarnummer 693);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Wijk Cadix";
  • de wijk "Cadix" is niet toegankelijk voor voertuigen met een massa van meer dan 3,50 ton;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied naar een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In  het college van 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend: 

  • de wijk bestaat uit één wijkontsluitingsas (Kattendijkdok-Oostkaai / 50km/u), drie dokranden (autoluw met uitzondering van de Kempischdok-Westkaai) en een homogeen raster van woonstraten (30km/u);
  • alle straten die uitgeven op de Londenstraat worden afgesloten om doorgaand verkeer in de wijk te vermijden. Eveneens wordt de Bombaystraat afgesloten van Kattendijkdok-Oostkaai.

De Rigastraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen,  aangepaste licht- en groenstructuur). Ook het beperkt enkelrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A, in het gedeelte begrepen tussen het Kempischdok-Westkaai en de Napelsstraat, werd opgeheven.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 december 2020. Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 15 februari 2021 (jaarnummer 12) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rigastraat in het district Antwerpen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 maart 2006 (jaarnummer 693) op te heffen, met ingang vanaf 1 maart 2021.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20201125_NT_1-1.pdf
  • C2009-001697.pdf