De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Omdat het beperkt enkelrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A, in het gedeelte begrepen tussen het Kempischdok-Westkaai en de Napelsstraat, werd opgeheven, bevat de Rigastraat geen signalisatie en wegmarkeringen meer, waardoor het geldende aanvullende reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer kan worden opgeheven. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt daarom voor om het bestaande aanvullend verkeersreglement, vanaf 1 maart 2021, op te heffen.
De Rigastraat in het district Antwerpen:
Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied naar een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In het college van 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend:
De Rigastraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur). Ook het beperkt enkelrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A, in het gedeelte begrepen tussen het Kempischdok-Westkaai en de Napelsstraat, werd opgeheven.
Het college beslist om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rigastraat in het district Antwerpen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 maart 2006 (jaarnummer 693) op te heffen, met ingang vanaf 1 maart 2021.