Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00735 - Stedelijk patrimonium. Brandweer. Halewijnlaan 82, 2050 Antwerpen - Renovatie gebouw. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00735 - Stedelijk patrimonium. Brandweer. Halewijnlaan 82, 2050 Antwerpen - Renovatie gebouw. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2021_CBS_00735 - Stedelijk patrimonium. Brandweer. Halewijnlaan 82, 2050 Antwerpen - Renovatie gebouw. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Wijziging opdracht in uitvoeringsfase:

Aanvullende opdracht (artikel 38/1 Koninklijk Besluit Uitvoering)

Verrekening/
post
Motivatie
In min
In meer
Termijnverlenging
18De brandweer stelt voor om bijkomende voeding te voorzien voor een fornuis dat later door de brandweer zelf zal worden geplaatst.

665,00 EUR1 werkdag
Totaal

665,00 EUR1 werkdag
21% btw

139,65 EUR


Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/
post
Motivatie
In min
In meer
Termijnverlenging
11.3Bij de ontmanteling van de keuken en refter werd vastgesteld dat de bestaande scheidingswand tussen de keuken en bergruimte losstaand invulmetselwerk betreft. Aanpassingen zijn noodzakelijk in functie van stabiliteit. Doordat de aanpassing noodzakelijk is, kan ook de toegang aangepast en geoptimaliseerd worden. 
1.528,50 EUR4.917,90 EUR2 werkdagen
17.4

Compartimentering van de keuken en refter naar aanleiding van een aangepast preventieverslag van de brandweer.
Aanpassing van de bestaande elektrische voorziening in de droogkamer, bergruimte en keuken naar aanleiding van de herschikking van de toestellen.
Bij de ontmanteling werd vastgesteld dat er een wijziging van de voorziene structurele elementen noodzakelijk is. 

6.555,71 EUR12.116,00 EUR3 werkdagen
19In het asbestverslag dat beschikbaar was bij aanbesteding werd geen aanwezigheid van asbest vermeld in de vloeren. Bijkomend destructief onderzoek tijdens de werken toonde aan dat er asbest aanwezig was onder de vloer in de ruimte voor de beademingstoestellen. Deze asbest dient verwijdert te worden.

7.372,43 EUR5 werkdagen
Totaal
8.084,21 EUR24.406,33 EUR10 werkdagen
21% btw
1.697,68 EUR5.125,33 EUR


Samenvatting

De wijzigingen van de opdracht brandweer, Halewijnlaan 82, 2050 Antwerpen - renovatie - worden ter goedkeuring voorgelegd en kan als volgt worden samengevat:

Omschrijving
In min
In meer
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR)

665,00 EUR
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 AUR)
8.084,21 EUR24.406,33 EUR
Totaal8.084,21 EUR25.071,33 EUR
21% btw1.697,68 EUR5.264,98 EUR
Algemeen totaal9.781,89 EUR30.336,31 EUR


Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een  aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag. 

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Goedkeuring bestek en procedure college26 april 20193593

Goedkeuring gunning

college18 oktober 2019
8499
Goedkeuring wijziging opdrachtcollege18 december 2020
10482


De opdracht voor de renovatie van de brandweerkazerne, Halewijnlaan 82, 2050 Antwerpen werd gegund aan Coördinat-ed, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656, voor een bedrag van 553.106,36 EUR, inclusief btw.


Algemene financiële opmerkingen

De wijziging opdracht in meer bedraagt 30.336,31 EUR, inclusief btw. De wijziging opdracht in min bedraagt 9.781,89 EUR, inclusief btw. 

De uitgave voor de wijziging opdracht bedraagt 25.071,33 EUR - 8.084,21 EUR = 16.987,12 EUR + 3.567,68 EUR (21% btw) = 20.554,42 EUR. 

De uitgave ten bedrage van 20.554,42 EUR, inclusief btw, kan verrekend worden op het investeringsbudget 2021.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat, volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling, prijs werd gevraagd voor de wijzigingen van de opdracht aan Coördinat-ed, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging van opdracht in meer goed voor een bedrag van 25.071,33 EUR + 5.264,98 EUR (21% btw) = 30.336,31 EUR.

Artikel 3

Het college keurt de wijziging van opdracht in min goed voor een bedrag van 8.084,21 EUR + 1.697,68 EUR (21% btw) = 9.781,89 EUR.

Artikel 4

Het college keurt de bijkomende vastlegging goed voor een bedrag van 16.987,12 EUR + 3.567,30 EUR (21% btw) = 20.554,42 EUR.

Artikel 5

Het college keurt de termijnverlenging van 11 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Vastlegging krediet

Coördinat-ed
Frans Halsvest 51
2800 Mechelen

Ondernemingsnummer: 0451.296.656
Rekeningnummer: BE18 0011054864-65

11.633,77 EUR
inclusief btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied:2VGS010501P08673
subsidie: SUB_NR
fonds:Intern
begrotingsprogramma: 2SA030410
budgetperiode: 2100
4005432964

Vastlegging krediet

Coördinat-ed
Frans Halsvest 51
 2800 Mechelen

Ondernemingsnummer: 0451.296.656
Rekeningnummer: BE18 0011054864-65

8.920,64 EUR
inclusief btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS070101P08673
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100
4005432966