Budgetplaats | Budgetpositie | Functiegebied | Project | Subsidie | Begrotingsprogramma | Budget |
4322000000_VG_Bouw | 221_GEBOUWEN - GEMEENSCHAPSGOEDEREN | 2HMS040302P09879 | P09879_Italiëlei69_noodwoningen | SBT11195__Het agentschap Wonen Vlaanderen lanceerde een eerste oproep | 2OA040909 | 177.258,24 EUR |
4325400000_VG_Cluster 4 | 221_GEBOUWEN - GEMEENSCHAPSGOEDEREN | 2HMS040302PA4071 | PA4071_MJP21_Lange Batterijstraat 10 - 12 - 14_accumulatieverwarming vervangen door centrale verwarming | SBT11195__Het agentschap Wonen Vlaanderen lanceerde een eerste oproep | 2OA040909 | 260.000,00 EUR |
4322000000_VG_Bouw | 221_GEBOUWEN - GEMEENSCHAPSGOEDEREN | 2HMS040302P09879 | P09879_Italiëlei69_noodwoningen | SBT11195__Het agentschap Wonen Vlaanderen lanceerde een eerste oproep | 2OA040909 | 394.824,96 EUR |
Bij de derde aanpassing van de meerjarenplanning staat volgende ingeschreven:
Budgetplaats | Budgetpositie | Functiegebied | Project | Subsidie | Begrotingsprogramma | Budget |
4401500000_SD_WO_Beschermd en begeleid wonen | 240_MEUBILAIR - GEMEENSCHAPSGOEDEREN | 2HMS040302A00000 | A00000_Wonen met begeleiding | SBT11195__Het agentschap Wonen Vlaanderen lanceerde een eerste oproep | 2OA040909 | 363.115,00 EUR |
4401500000_SD_WO_Beschermd en begeleid wonen | 240_MEUBILAIR - GEMEENSCHAPSGOEDEREN | 2HMS040302A00000 | A00000_Wonen met begeleiding | SBT11195__Het agentschap Wonen Vlaanderen lanceerde een eerste oproep | 2OA040909 | 63.680,00 EUR |
De raad voor maatschappelijk welzijn nam op 30 juni 2016 (jaarnummer 534) kennis van de samenwerkingsovereenkomst Kadans.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord 2019 - 2024 goed. In het bestuursakkoord stipuleert de stad haar visie op het dak- en thuisloosheidsbeleid (B.A. 200-202):
De ketenaanpak voor dak- en thuislozen wordt voortgezet en verder uitgebouwd. De capaciteit van Kadans Wonen wordt opgevoerd en de doorstroom wordt strak gemonitord. (…) Geen enkele Antwerpenaar hoeft op straat te slapen. Het permanente opvangbeleid voor wie met een geldig verblijfsstatuut in Antwerpen verblijft, wordt gehandhaafd en vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd.
De stad houdt de regie van daklozenopvang in handen en waakt over de toegangspoort. Daarbij leggen we de focus op de ‘zorgwekkende zorgmijders’ die tussen de mazen van het hulpnet blijven glippen. Er gaat extra aandacht naar het principe dat opvang een tijdelijk karakter moet hebben en uitsluitend wordt aangeboden als het noodzakelijk is. De focus op doorstroom en activering is een belangrijke voorwaarde om een efficiënt opvangbeleid te voeren. In het pension Van Schoonhoven worden alle diensten rond dakloosheid gecentraliseerd met ook aandacht voor gezins- en crisisopvang.
In het bestuursakkoord van de stad wordt ook de visie op betaalbaar wonen toegelicht (B.A. 270; 288 – 290): De stad baseert zijn woonbeleid op de wooncarrière van de huidige en toekomstige Antwerpenaren. We willen, net zoals in ons sociaal beleid, een opwaartse mobiliteit creëren waarbij Antwerpenaren wonen en doorstromen naar gepaste woningen naargelang hun mogelijkheden, draagkracht, noden en verzuchtingen.
VESPA treedt op als verhuurder van betaalbare woningen, bijvoorbeeld in de Fierensblokken, voor de categorie Antwerpenaren die net geen recht (meer) heeft op een sociale woning maar het ook moeilijk heeft op de private huur- en koopmarkt.
In dit besluit worden er, op basis van bovenstaande beleidsvisie, acties voorgesteld die:
Het vast bureau keurde op 9 oktober 2020 (jaarnummer 284) het projectvoorstel in het kader van de projectoproep voor noodwoningen van het agentschap Wonen-Vlaanderen goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 24 november 2016 (jaarnummer 741) een nieuw reglement van inwendige orde voor woningen van OCMW Antwerpen goed.
De stad en OCMW Antwerpen voorzien momenteel verschillende systemen in de aanpak van de problematiek van dak- en thuislozenopvang: collectieve opvanginitiatieven, gezinsopvang, herstelopvang voor daklozen met kwetsbare gezondheid en verschillende vormen van tijdelijke individuele huisvesting.
De stad en het OCMW organiseren ook zelf tijdelijke, meer individuele huisvesting, zoals transit- en crisiswoningen voor kortstondige opvang en precaire woningen voor meer langdurige opvang (overzicht in bijlage van het OCMW patrimonium).
De stad en het OCMW zien echter de nood om deze woningen anders te organiseren om zo meer aandacht te kunnen hebben voor de volgende doelgroepen in het bijzonder:
Om een meer gedifferentieerd woonaanbod te kunnen realiseren dat beter is afgestemd op de vraag willen stad en OCMW het beschikbare patrimonium zo optimaal mogelijk aanwenden door:
De beschikbare pool van woningen kan dan zo flexibel mogelijk ingezet worden voor:
De stedelijke dispatching vormt de toegangspoort die de instroom beheert van de nood-, doorstart en ontvoogdingswoningen (door een screening van noodzakelijkheid) en samen met de woonbegeleidingspartner de doorstroom naar meer stabiele en/of gepaste huisvesting bevordert. De toeleiding van de dak- en thuislozen naar de stedelijke dispatching gebeurt onder andere door de stad (bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening en de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid) doorverwijzing van partners (zoals Topcoaches), hulpdiensten en wooninspectie.
De stedelijke dispatching bekijkt, afhankelijk van de nood (doelgroep en de daaraan gekoppelde begeleiding), of een woning wordt ingezet als:
Het is de ambitie van de stad en het OCMW dat er vanuit deze opvangvormen een maximale doorstroom bestaat naar een duurzame huisvesting. Deze doorstroom kan zowel uitmonden in een herhuisvesting op de private woonmarkt, herhuisvesting via sociale huisvesting, of via het sociaal verhuurkantoor. Om doorstroom te kunnen bevorderen en realiseren zal er worden ingezet op woonbegeleiding en doorstroombegeleiding op maat van de klant.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 24 november 2016 (jaarnummer 741) een nieuw reglement van inwendige orde voor woningen van OCMW Antwerpen goed. Dit reglement zal via een uitdoofscenario worden opgeheven: voor alle nieuwe bewoners is dit niet meer van toepassing en zullen de nodige afspraken worden opgenomen in de individuele overeenkomst.
Art. 1344ter Gerechtelijk wetboek en art. 46. Vlaams Woninghuurdecreet bepalen dat ingeval van uithuiszettingen, het OCMW verwittigd wordt en "op de meest aangewezen wijze en binnen zijn wettelijke opdracht hulp aanbiedt".
Art. 57 §1 Organieke OCMW Wet van 8 juli 1976 bepaalt dat de dienstverlening van het OCMW ‘van materiële, sociale, geneeskundige, sociaal-geneeskundige of psychologische aard’ kan zijn.
Artikel 3.32. Vlaamse Codex Wonen van 2021 bepaalt dat: "Als de bewoners van een onbewoonbare of overbewoonde woning (…) geherhuisvest moeten worden omdat dit noodzakelijk is wegens mensonwaardige levensomstandigheden ernstige risico's voor hun veiligheid en gezondheid (…), neemt de burgemeester de nodige maatregelen voor de bewoners die voldoen aan de voorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt. Hij kan daarbij onder meer de gemeentelijke huisvestingsmogelijkheden benutten of een beroep doen op de medewerking van het OCMW of van de sociale woonorganisaties, waarvan het werkingsgebied zich uitstrekt tot het grondgebied van de gemeente."
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen en PVDA.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang en CD&V.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het patrimonium voor tijdelijke huisvesting van het OCMW ingezet wordt voor:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opheffing met een uitdoofscenario van het reglement van inwendige orde voor woningen van het OCMW, zoals goedgekeurd op 24 november 2016 (jaarnummer 741), goed.