De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld voor toepassing van artikel 4.4.1, 4.4.3, 4.4.6, 4.4.7, 4.4.9/1, 4.4.16 tot en met 4.4.23 en 4.4.26, § 2, van de VCRO.
Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.
De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de afwijking automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de afwijking niet gegund kan worden.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 november 2020 | 4 december 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 januari 2021 | 2 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020128212 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Anthony Hofkens met als adres Korte Scholiersstraat 15 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Korte Scholiersstraat 15 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 5 sectie E nr. 455E4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | voorzien van een inpandig dakterras bij een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/03/1909: toelating (1909#271) voor het verhogen van de keukenkamer;
- 08/03/1923: toelating (1923#14995) voor binnen veranderingen;
- 02/10/1925: toelating (1925#22049) voor een Frans dak.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- aanbouw van twee bouwlagen onder plat dak ter hoogte van de linker perceelsgrens.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- aanbouw van twee bouwlagen onder plat dak ter hoogte van de linker perceelsgrens;
- terras op de eerste verdieping ter hoogte van de rechter perceelsgrens;
- voorgevel in een witte gladde gevelsteen en donkerblauw aluminium buitenschrijnwerk gedragen door een blauwe hardstenen plint.
Gewenste toestand
- inpandig dakterras ter hoogte van het zadeldak voorzien van een zwart stalen balustrade.
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van een deels inpandig en deels uitpandig dakterras ter hoogte van het zadeldak aan de voorgevel;
- inrichten van een bureauruimte onder het zadeldak;
- regulariseren van het terras aan de achtergevel van de eerste verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's))
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het talrijkst in de omgeving zijn ‘vlakke’ gevels met daarboven doorlopende uitstekende kroonlijsten. De voorziene uitsprong én het doorbreken van de kroonlijst is bijgevolg niet kenmerkend.
Door het doorbreken van de kroonlijst én het creëren van een uitpandig terras zoals voorgesteld ontstaat géén kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Door de toevoeging van het terras op de eerste verdieping wordt circa de helft van de open ruimte van circa 14m² op een perceel van circa 83m² overdekt.
Door de maat van de open ruimte (1m65 breedte) én de hoogte van de muren rondom (circa 5m) is de verblijfskwaliteit hiervan reeds beperkt.
Door deze beperkte oppervlakte van niet overdekte open ruimte met beperkte verblijfskwaliteit met circa 6m² te overdekken verkleint niet enkel de verblijfskwaliteit van deze open ruimte onaanvaardbaar, ook de verblijfskwaliteit van de verblijfsruimten aansluitend op deze open ruimte verkleint onaanvaardbaar, door de beperking aan lichttoetreding die hierdoor ontstaat, waarvan foto 07 een duidelijk bewijs is.
Daarenboven lijkt er een discrepantie te bestaan tussen de hoogte waarop het terras is aangebracht op foto 07 en het opgetekende terras zichtbaar op het plan achtergevel.
Dit terras wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het talrijkst in de omgeving zijn ‘vlakke’ gevels met daarboven doorlopende uitstekende kroonlijsten. De voorziene uitsprong én het doorbreken van de kroonlijst is bijgevolg niet kenmerkend.
Door het doorbreken van de kroonlijst én het creëren van een uitpandig terras zoals voorgesteld ontstaat géén kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.
Enkel het voorzien van een inpandig terras in het dak, met behoud van voldoende dakoppervlak, zou wel aanvaardbaar zijn. Enkel het uitpandig deel van het terras wordt bijgevolg uitgesloten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vrije hoogte van de bureauruimte bedraagt slechts 2,22 meter waardoor onvoldoende woonkwaliteit wordt gecreëerd.
Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als woon- of werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten en andere ruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Bovendien zijn gebouwen met een grotere vrije hoogte meer flexibel naar toekomstige aanpassing, hergebruik of functiewijziging. De functionele levensduur van gebouwen met hoge verdiepingen is langer en daarom is het duurzaam om zo te bouwen.
Het voorzien van grotere vrije hoogte voor het bureau zal bijgevolg als voorwaarde worden opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. een vrije hoogte van 2m60 te voorzien in het bureau;2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
1. het terras op de eerste verdieping;
2. het uitpandig terras op de tweede verdieping;
3. het doorbreken van de bestaande kroonlijst.
Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt vast dat het terras achteraan op het platte dak van de eerste verdieping niet enkel de verblijfskwaliteit van de open ruimte onaanvaardbaar verkleint, maar ook de verblijfskwaliteit van de gelijkvloerse verblijfsruimten aansluitend op deze open ruimte verkleint, door de beperking aan lichttoetreding die hierdoor ontstaat. Om die reden worden het terras op de eerste verdieping uitgesloten uit de vergunning.
Buitenruimten zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en maken het wonen in de stad aantrekkelijker. Het college erkent dat meer daglichttoetreding naar de gelijkvloerse verblijfruimtes de woonkwaliteit inderdaad ten goede zou kunnen komen. Echter stelt de gemeentelijke omgevingsambtenaar terecht in zijn verslag dat de woning reeds over een beperkte oppervlakte open ruimte beschikt. Gelet op deze beperkte oppervlakte open ruimte, is het begrijpelijk dat de aanvrager bijkomende buitenruimte wil creëren op de verdiepingen. Eventueel kan aan de bemerking inzake daglichttoetreding tegemoet worden gekomen door de vloer van het terras in een meer lichtdoorlatend materiaal te voorzien. Dit wordt als suggestie meegegeven. Daarnaast is de open ruimte omgeven door hoge muren van circa 5 m, waardoor een bijkomend terras op de eerste verdieping geen inkijk- en privacyhinder genereert naar aanpalenden toe.
Het college is bijgevolg van mening dat in dit geval het aangevraagde terras vergund kan worden en schrapt dan ook de desbetreffende uitsluiting.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 27 oktober 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 5 november 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 4 december 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 11 december 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 4 januari 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 2 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 10 april 2021 |
Verslag GOA | 24 maart 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt conform artikel 20 van het 'Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning'.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. een vrije hoogte van 2m60 te voorzien in het bureau;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
1. het uitpandig terras op de tweede verdieping;
2. het doorbreken van de bestaande kroonlijst.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.