Terug
Gepubliceerd op 06/04/2021

2021_CBS_02590 - Omgevingsvergunning - OMV_2021009329. Paleisstraat 83. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/04/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02590 - Omgevingsvergunning - OMV_2021009329. Paleisstraat 83. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_02590 - Omgevingsvergunning - OMV_2021009329. Paleisstraat 83. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021009329

Gegevens van de aanvrager:

NV G&V SERVICESTATIONS met als adres Harelbeeksestraat 120 te 8520 Kuurne

Ligging van het project:

Paleisstraat 83 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1700Z3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een duplex-appartement met aangrenzend service-station met aanhorigheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/01/2019: weigering (20182974) voor het slopen van een meergezinswoning en het oprichten van een eengezinswoning;

-          21/03/2013: milieuvergunning (2012572) voor tankstation hernieuwing;

-          15/06/2012: weigering (20123059) voor het herinrichten van een servicestation, een gevelwijziging en verbouwen van twee appartementen tot één appartement;

-          10/08/2010: vergunning (20101742) voor het terug opbouwen van het dak van een vervallen achterbouw;

-          23/01/2009: vergunning (20085847) voor het verbouwen van twee studio’s tot een appartement;

-          04/04/2008: weigering (2008970) voor het behouden van één verlicht publiciteitspaneel (20m²) tegen de zijgevel;

-          04/03/1993: vergunning (86#930109) voor een luifel boven een benzinestation;

-          28/07/1961: vergunning (18#42151) voor het bouwen van een service-station met flatgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          service-station met kantoor en garage met bovenliggend duplexappartement;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een plat dak zijde Boudewijnsstraat;
  • service-station grenzend aan de Paleisstraat en Boudewijnsstraat. 

-          gevelafwerking:

  • lichte, gladde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in donkerkleurig aluminium met vulpanelen ter hoogte van Paleisstraat in donkerkleurige aluminium, conform buitenschrijnwerk;
  • uitkragende structuur in glas en aluminium zijde Paleisstraat.

Huidige toestand

-          service-station met kantoor en garage met bovenliggend duplexappartement;

-          bouwvolume overeenkomstig vergund, met uitzondering van:

  • niet-vergunde openingen in dragende muren gelijkvloerse verdieping; 

-          gevelafwerking:

  • lichte, gladde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit aluminium, vulpanelen in witkleurig metaal;
  • poorten (in aluminium wit) in beide gevels met verlaagde opening (2,65m) tov. vergund;
  • gewijzigde raamindelingen.

Gewenste toestand

-          service-station met stockage met bovenliggend duplexappartement;

-          bouwvolume overeenkomstig vergund, met uitzondering van:

  • verwijderd uitkragende geveldeel aan zijde Paleisstraat;

-          gevelafwerking Paleisstraat:

  • lichtkleurige parementsteen, gelijkvloerse plint in witte bepleistering;
  • poort in wit aluminium;
  • deur en ramen verdiepingen in aluminium grijs;

-          gevelafwerking Bouwdewijnsstraat:

  • lichtkleurige parementsteen.
  • buitenschrijnwerk verdiepingen en poort in aluminium wit;
  • inkomdeur in aluminium grijs;

-          inrichting:

  • het service-station maakt geen deel uit van de aanvraag.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gevels en buitenschrijnwerk;

-          interne constructieve wijzigingen;

-          het niet plaatsen van een septische put (was voorwaarde van laatste vergunning);

-          wijzigen van het gebruik van de gelijkvloerse verdieping van garage naar opslagplaats.

-          het service-station maakt geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

18 februari 2021

22 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 februari 2021

26 februari 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

17 februari 2021

2 maart 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

de gevel wordt voorzien van verschillende materialen die geen samenhangend geheel meer vertonen, een deel van de gelijkvloerse plint wordt bepleisterd, de rest van de gevel wordt voorzien in lichte gevelsteen.  Voor het buitenschrijnwerk van poorten en ramen wordt zowel wit- als grijskleurig aluminium voorzien.  Dit draagt niet bij tot een harmonieus geheel/straatbeeld;

  • artikel 43 Septische putten:

de in de vorige vergunning opgelegde te plaatsen septische put wordt alsnog niet voorzien. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen en herinrichten van een woning. Het service-station en de luifel aan de Paleisstraat maken geen deel uit van deze aanvraag.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume van de woning blijft nagenoeg ongewijzigd en wordt zelfs gereduceerd. De prominent aanwezig erker aan de linkerzijde wordt verwijderd. Het volume van de woning is zuiver en sluit aan bij dat van de kenmerkende configuraties in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag verwijdert de bestaande geveluitkraging aan de zijde van de Paleisstraat en voorziet de gevel van een nieuwe afwerking en gevelgeleding. De voorgestelde gevelcompositie is aanvaardbaar en zelfs een verbetering voor het straatbeeld. De gevel wordt echter uitgewerkt met een divers palet qua materialisatie en kleur. Dit leidt tot een verlies aan harmonische samenhang tussen de geveldelen van het gebouw. Voor de poorten en de ramen wordt zowel wit- als grijskleurig aluminium voorzien en sommige geveldelen worden bepleisterd en andere voorzien van lichte gevelsteen. In voorwaarde wordt opgenomen om de gevel en materialen op een zelfde en uniforme manier af te werken.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aangevraagde werken zijn gelegen naast een servicestation. Aan de stedelijke dienst milieuvergunningen werd advies ingewonnen. Zij melden het volgende:

 

“Voor de exploitatie van de benzinestation beschikt de aanvrager over een milieuvergunning geldig tot 2033. Volgens de aanvrager blijft het benzinestation ongewijzigd. Nochtans wordt het technisch lokaal, behorend tot het tankstation, toegevoegd bij de woning. Verder wordt opgemerkt dat de indelingslijst, in het bijzonder voor servicestations, grondig is gewijzigd. Een actualisatie van de Vlarem-rubrieken dringt zich op.”

 

Dit advies wordt bijgetreden in deze aanvraag. De wijzigingen hebben betrekking op de woning en niet op het servicestation. Alle werken, handelingen of wijzigingen aan de dit tankstation worden uitgesloten. Eveneens ontslaat deze aanvraag de vergunninghouder niet van het bekomen van de nodige actualisering van de Vlarem-rubriek. Het technische lokaal wordt weliswaar toegevoegd bij de woning.

 

De aanpassingen aan de woningen verbeteren de algemene woonkwaliteit van de woning.

Vastgesteld wordt dat de aanvraag geen septische put voorziet. In een voorgaande aanvraag werd als voorwaarde opgenomen om een septische put op het terrein te voorzien. Wegens het ontbreken van de septische put is de aanvraag strijdig met artikel 43 van de bouwcode. In voorwaarde wordt opnieuw opgenomen om een septische put te voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Het duplexappartement blijft behouden. De aanwezige garage wordt vervangen door opslagruimte.

Deze verdwenen parkeerplaats wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

De parkeerbehoefte van de woning werd aanvankelijk op eigen terrein voorzien. Door het supprimeren van deze parkeerplek dient deze parkeerplaats afgewenteld te worden op openbaar domein. Alleen indien parkeren op eigen terrein niet mogelijks, kan deze afwijking op artikel 30 van de bouwcode worden toegestaan. Het is niet aanvaardbaar dat de parkeerplaats op eigen terrein wordt gesupprimeerd. Het supprimeren van de autostalplaats wordt uitgesloten in deze vergunning.

 

Hierdoor is het aantal toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevels uit te voeren in een zelfde materiaal, m.n. gevelmetselwerk in witte parementsteen;

3.      het buitenschrijnwerk uit te voeren in een zelfde materiaal en kleur;

4.      een septische put te voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;

5.      de nodige bijstellingen en actualiseringen van de VLAREM-rubrieken uit te voeren;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

7.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan het service-station.

8.      het supprimeren van de garage aan de straatzijde.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 januari 2021

Volledig en ontvankelijk

17 februari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 april 2021

Verslag GOA

26 maart 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevels uit te voeren in een zelfde materiaal, m.n. gevelmetselwerk in witte parementsteen;

3.      het buitenschrijnwerk uit te voeren in een zelfde materiaal en kleur;

4.      een septische put te voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;

5.      de nodige bijstellingen en actualiseringen van de VLAREM-rubrieken uit te voeren;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

7.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan het service-station.

8.      het supprimeren van de garage aan de straatzijde.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.