Terug
Gepubliceerd op 06/04/2021

2021_CBS_02630 - Omgevingsvergunning - OMV_2021004516. Wilgenlaan 41. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/04/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02630 - Omgevingsvergunning - OMV_2021004516. Wilgenlaan 41. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_02630 - Omgevingsvergunning - OMV_2021004516. Wilgenlaan 41. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021004516

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Anouk Sijmonsma met als adres Hoogboomsteenweg 83 te 2950 Kapellen

Ligging van het project:

Wilgenlaan 41 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42 sectie B nr. 61M3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/04/1953: vergunning (238#8159) voor een verbouwing;

-          29/07/1949: vergunning (238#6865) voor het bouwen van een huis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers van circa 15,5 meter, bouwdiepte eerste verdieping circa 12,85 meter en een kroonlijsthoogte van circa 6,6 meter ten opzichte van het maaiveld;

-          gevelafwerking:

  • afgewerkt met rode baksteen, omkadering buitenschrijnwerk in lichtkleurige natuursteen, witte gevelbepleistering tussen ramen op eerste verdieping, wit houten buitenschrijnwerk en een kroonlijst in wit pvc;

-          inrichting:

  • garage achteraan het perceel over de gehele breedte.

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers circa 15 meter, terras achteraan eerste verdieping dichtgewerkt en opgenomen in het bouwvolume tot een bouwdiepte van circa 15 meter en een kroonlijsthoogte van circa 7,1 meter ten opzichte van het maaiveld;

-          inrichting:

  • garage gedeeltelijk gesloopt en omgevormd tot tuinhuis.

Gewenste toestand

-          functie:

  • een eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen onder een plat dak;

-          bouwvolume:

  • het regulariseren van de bouwdiepte van circa 15 meter op de eerste verdieping;
  • het optrekken van de tweede verdieping met een bouwdiepte van circa 9,45 meter en een kroonlijsthoogte van circa 9,75 meter met plat dak;
  • de aanleg van een dakterras op de tweede verdieping;

-          gevelafwerking:

  • wit gelakt aluminium buitenschrijnwerk;
  • nieuwe bouwlaag wordt afgewerkt met groenkleurige aluminium gevelbekleding.

Inhoud van de aanvraag

-          het uitbreiden en herinrichten van een eengezinswoning;

-          het regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de bouwplannen van 1949 (238#6865).

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 38 Groendaken: het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Het dak van de tweede verdieping wordt niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt de uitbreiding van een eengezinswoning en het regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de plannen van 1949 (238#6865).

De woning met twee bouwlagen onder plat dak wordt uitgebreid met een derde bouwlaag.

Het linkerbuurpand nummer 39 heeft 3 bouwlagen, het rechterbuurpand 43 is 2,5 bouwlaag hoog. De nieuwe dakrand wordt uitgelijnd met het naastgelegen pand op nummer 39. De bouwdiepte van de nieuwe daklaag is circa 9,5 meter en komt hiermee niet dieper dan nummer 39. Aansluitend wordt er een dakterras voorzien op een deel van het plat dak. Dit dakterras bevindt zich aan beide zijden op 1,90 meter van de perceelgrens en blijft tevens binnen de 45° gemeten vanop de perceelgrenzen. De woning bevindt zich in een straat met panden van 2 tot 3 bouwlagen. Een extra bouwlaag is op vlak van schaal en ruimtegebruik stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Doorheen de tijd werd het inpandig terras op de 1ste verdieping achteraan toegevoegd aan het volume. Dit heeft geen negatieve impact op het perceel en de omgeving en is eveneens stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De huidige voorgevel bestaat uit een rode gevelsteen, wit geschilderd houten schrijnwerk van ramen en inkomdeur. Rond de garagepoort en de voordeur is een lichtgrijze natuurstenen omlijsting voorzien, net als de dorpel ter hoogte van de ramen op de eerste verdieping. De penant tussen de ramen op de 1ste verdieping is afgewerkt met wit pleisterwerk.

Het schrijnwerk zal vervangen worden door wit gelakt aluminium schrijnwerk met dezelfde onderverdeling. De garagedeur, die ondertussen niet meer origineel was, zal ook vervangen worden en zal in dezelfde kleur als het schrijnwerk worden voorzien.

 

De bestaande kroonlijst blijft in het nieuw gevelontwerp leesbaar en toont de overgang tussen oud en nieuw. Het nieuw dakvolume wordt bekleed met aluminium vinnen die deze nieuwe gevel een verticale ritmiek bezorgen. Door de gevel over de hele breedte te beglazen en te voorzien van een horizontale onderverdeling boven de ramen verkrijgt ook dit deel van de gevel een horizontaal karakter. De verticale verdeling wordt in het deel boven de ramen verdubbeld wat de nieuwe dakrand vormgeeft en accentueert.

 

De gevel van het dakvolume bestaat uit aluminium en glas. Het aluminium wordt in een lichte groene kleur gelakt. De achtergevel van het nieuw dakvolume wordt op eenzelfde manier geconcipieerd als de voorgevel en zal eveneens groen gelakt worden.

Vandaag bestaat de bebouwing in de Wilgenlaan voornamelijk uit voorgevels met rode gevelsteen. Her en der verschijnt een andere kleur gevelsteen of een geschilderde lichtkleurige gevel. Voor de uitwerking van de daklaag wordt er verwezen naar de groen gelakte stalen structuren van historische referenties zoals bijvoorbeeld terug te vinden in het Centraal Station en de hallen op Tour & Taxis. Hetzelfde groen is onlangs ook toegepast voor de nieuwe inkompaviljoenen van de parking op de zuiderdokken in Antwerpen. In de omgevingsaanvraag werden tevens referentiebeelden toegevoegd om de kleur van de nieuwe daklaag, in combinatie met rode gevelsteen te duiden.

In eerste instantie lijkt het gebruik van groen aluminium van de nieuwe daklaag niet in harmonie met de bestaande gevel en de bebouwde omgeving. Aan de hand van de referentiebeelden en de collage van de voorgevel wordt er aangetoond dat dat de combinatie van rode gevelsteen en groen staal kan samenwerken en dit geen afbreuk doet aan de bestaande gevel en het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Volgens de plannen van 1949 werd er een garage achteraan voorzien op het perceel. Dit werd echter nooit zo uitgevoerd. In de huidige aanvraag wenst men de garage te verkleinen om vervolgens de leefruimtes achteraan aan de tuin te kunnen organiseren. Volgens de inrichtingsprincipes voor garages blijft deze voldoende groot (5 meter diep en 3,10 meter breed op het smalste gedeelte) om een auto in te kunnen stallen. In de plaats van het perceelsbrede garagegebouw achteraan werd er doorheen de tijd een houten tuinhuis geplaatst over iets minder dan de helft van de perceel breedte en grenzend aan het rechterbuurperceel nummer 43. Het volume is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Bovendien blijft er nog een ruime tuinzone behouden.

 

Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. In voorwaarde bij deze vergunning wordt opgenomen om het plat dak van de nieuwe bouwlaag aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het plat dak van de nieuwe daklaag dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 januari 2021

Volledig en ontvankelijk

9 februari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 april 2021

Verslag GOA

24 maart 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het plat dak van de nieuwe daklaag dient te worden aangelegd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.