Terug
Gepubliceerd op 16/04/2021

2021_CBS_02772 - Klimaat en leefmilieu. Lage-emissiezone Antwerpen - Gemeentelijk reglement. Wijziging artikel 1.2 en 7.4 en bijlage 1 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/04/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02772 - Klimaat en leefmilieu. Lage-emissiezone Antwerpen - Gemeentelijk reglement. Wijziging artikel 1.2 en 7.4 en bijlage 1 - Goedkeuring 2021_CBS_02772 - Klimaat en leefmilieu. Lage-emissiezone Antwerpen - Gemeentelijk reglement. Wijziging artikel 1.2 en 7.4 en bijlage 1 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Argumentatie

Volgende aanpassingen worden doorgevoerd aan het bestaande LEZ-reglement:

1. De afbakening van de lage-emissiezone wordt beperkt aangepast (wijziging artikel 1.2 en bijlage 1).

2. Artikel 7.4, dat handelt over calamiteiten en bijzondere omstandigheden, wordt aangevuld voor wat betreft een pandemie.

3. De bepalingen van hoofdstuk 8 van het LEZ-reglement worden geactualiseerd.

1. Wijziging artikel 1.2 en bijlage 1

De afbakening van de lage-emissiezone wordt in artikel 1.2 van het reglement als volgt omschreven:

"Artikel 1.2 Afbakening lage-emissiezone

Vanaf 1 februari 2017 wordt er een lage-emissiezone ingevoerd op de gemeente- en gewestwegen in het gebied zoals ingekleurd op de kaart in bijlage 1.

Op rechteroever bestaat de lage-emissiezone uit de gemeente- en gewestwegen

- binnen de R1, zoals ingekleurd op de kaart in bijlage 1;

- in het noorden begrensd door Kattendijkbrug, Mexicobruggen, Noorderlaan ten zuiden Groenendaallaan en de oever van Albertkanaal tot Lobroekdok, telkens zoals ingekleurd op de kaart in bijlage 1;

- in het zuiden begrensd door D’Herbouvillekaai ten noorden van Generaal Armstrongweg, zoals ingekleurd op de kaart in bijlage 1;

- en met uitzondering van volgende wegvakkken van de Singel (R10):

     o tussen afrit Zuid en Kolonel Silvertopstraat voor verkeer rijdend richting Kiel;

     o tussen Jan Van Rijswijcklaan en Generaal Lemanstraat in beide richtingen;

    o tussen Turnhoutsebaan en Stenenbrug/Herentalsebaan in beide richtingen.

Op linkeroever bestaat de lage-emissiezone uit de gemeente- en gewestwegen gelegen tussen R1, afrit Antwerpen Linkeroever, Blancefloerlaan vanaf afrit Antwerpen Linkeroever exclusief het kruispunt en P&R Linkeroever en Charles de Costerlaan vanaf afrit R1, telkens zoals ingekleurd op de kaart in bijlage 1.

De plaatsing van de verkeersborden die het begin en het einde van de lage-emissiezone aanduiden wordt vastgesteld in een aanvullend verkeersreglement."

De volgende zones zullen mee opgenomen worden in de LEZ-zone om volgende redenen: 

- Deel Schijnpoortweg

De grens van de LEZ-zone op de Schijnpoortweg is gelegen binnen het gebied van de R1. Als dusdanig staat het zonebord dat de start van de LEZ aanduidt voorbij de brug van de R1.Door de zone te laten starten voor de brug van de R1 kunnen bestuurders die de Schijnpoortweg vervolgen of bestuurders die komen vanuit de Bisschoppenhoflaan, bij het zien van deze borden, de LEZ gemakkelijker vermijden. 

- Deel Posthofbrug

Ook de Posthofbrug ligt tot op heden buiten de LEZ. Vooraankondigingsborden op de Posthofbrug zelf moeten verhinderen dat bestuurders die de LEZ willen vermijden rechtdoor rijden op de Posthofbrug. Immers, van zodra men de Posthofbrug vervolgt ter hoogte van nummer 10, is er geen andere uitweg meer dan de LEZ binnenrijden. Door het deel van de Posthofbrug vanaf nummer 10 (komende van het kruispunt met de Roderveldlaan) op te nemen in de LEZ-zone kunnen er bij het verder gedeelte van de Posthofbrug LEZ- zoneborden worden geplaatst, zodat bestuurders eerder bij het zien van de zoneborden wel nog de LEZ kunnen vermijden. 

- Zurenborgbrug

Ook de Zurenborgbrug ligt buiten de LEZ. Vooraankondigingsborden op de Wapenstilstandlaan moeten verhinderen dat bestuurders die de LEZ willen vermijden rechtdoor rijden op de Zurenborgbrug. Immers, van zodra men de Zurenborgbrug oprijdt, is er geen andere uitweg meer dan de LEZ binnenrijden. Door de Zurenborgbrug op te nemen in de LEZ-zone kunnen er bij het begin van de Zurenborgbrug LEZ- zoneborden worden geplaatst, zodat bestuurders vanuit de Wapenstilstandlaan bij het zien van de zoneborden wel nog de LEZ kunnen vermijden. 

- Borsbeeksebrug

Tot op heden ligt de Borsbeeksebrug buiten de de LEZ. Vooraankondigingsborden van de LEZ, op de Gitschotellei en de Diksmuidelaan, moeten verhinderen dat bestuurders die de LEZ willen mijden, de Borsbeeksebrug oprijden. Toch laten veel bestuurders zich nog verrassen en rijden zij via de Borsbeeksebrug ongewild de LEZ binnen. Eens zij op het einde van de Borsbeeksebrug de LEZ- zoneborden opmerken, kunnen zij niet meer terugdraaien.  Door de Borsbeeksebrug op te nemen in de LEZ-zone kunnen er bij het begin van de Borsbeeksebrug LEZ- zoneborden worden geplaatst, zodat bestuurders wel nog de LEZ kunnen vermijden. 

In functie van bovenstaande toevoegingen wordt artikel 1.2. van het LEZ-reglement en de kaart in bijlage 1 van het LEZ-reglement aangepast.

2. Wijziging artikel 7.4

Naar aanleiding van de coronapandemie is gebleken dat artikel 7.4 van het reglement best wordt aangevuld met een artikel dat uitdrukkelijk naar de bijzondere omstandigheid van een pandemie verwijst. 

3. Actualisatie hoofdstuk 8

De bepalingen van hoofdstuk 8 (inwerkingtreding reglement en overgangsbepalingen) worden geactualiseerd. De wijzigingen die met dit besluit worden beoogd, treden in werking op 1 juni 2021.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Decreet betreffende lage-emissiezones van 27 november 2015, zoals bijgewerkt tot op heden.

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende lage-emissiezones van 26 februari 2016, zoals bijgewerkt tot op heden.

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 werd het decreet betreffende de lage-emissiezones (LEZ-decreet) definitief goedgekeurd. Dit decreet werd laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2019 (gepubliceerd op 17 juni 2019).

Op 26 februari 2016 keurde de Vlaamse regering het besluit betreffende lage-emissiezones (LEZ-besluit) goed. Dit besluit werd door de Vlaamse regering laatst gewijzigd op 29 januari 2021 (gepubliceerd op 2 februari 2021). Dit besluit bevat de toegangsvoorwaarden bij invoering van een LEZ en verstrenging van die voorwaarden vanaf 2020, 2025 en 2027/2028.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 398) keurde de gemeenteraad het reglement lage-emissiezone Antwerpen goed (LEZ-reglement). Dit reglement werd het laatst gewijzigd op 21 oktober 2019 (jaarnummer 629).

Op 1 februari 2017 ging de lage-emissiezone (LEZ) van start in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever.


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS02 - Leefmilieu

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen goed aan artikelen 1.2 en 7.4, aan bijlage 1 en aan hoofdstuk 8 van het reglement lage-emissiezone Antwerpen, zoals opgenomen in bijlage aan dit besluit.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat de wijzigingen ingaan op 1 juni 2021.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement lage-emissiezone Antwerpen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.