Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021008982 |
Gegevens van de aanvrager: | VORSTERS EN ZONEN met als adres Jules Moretuslei 199 te 2610 Wilrijk Antwerpen |
Ligging van het project: | Jules Moretuslei 193-195 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 43 sectie A nr. 193W6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie van een gelijkvloerse werkplaats naar een ruimte met parkeerplaatsen voor te verhuren |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/12/1987: vergunning (222#7058) voor het verbouwen van een werkplaats;
- 02/06/1975: vergunning (222#4076) voor het plaatsen van lichtreclames;
- 28/04/1975: vergunning (222#4056) voor verbouwingswerken aan de gevel.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking voorgevel (zuid georiënteerd):
- gevelafwerking achtergevel (noord georiënteerd):
Huidige toestand
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking voorgevel:
Gewenste toestand (deels regularisatie)
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking voorgevel:
- gevelafwerking achtergevel:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de showroom, het bureau en de werkplaats naar parking;
- regulariseren van de gevelafwerking en het buitenschrijnwerk van de gelijkvloerse gevelpui aan de voorgevel;
- wijzigen van de poort aan de achtergevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 20 februari 2021 | 15 maart 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 20 februari 2021 | 23 maart 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 19 februari 2021 | 1 maart 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 19 februari 2021 | 25 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 19 februari 2021 | 26 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
er wordt geen aangepaste parkeerplaats voorzien.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De publiciteit is niet minstens op 0,60 meter verwijderd van de grens met het naburige eigendom
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
In dit deel van de Jules Moretuslei zijn grote volumes kenmerkend die worden gebruikt als werkplaats of magazijn, al dan niet ten behoeve van de (winkel)functie aan de straatzijde in functie van het lokaal kernwinkelgebied.
Met voorliggende aanvraag wordt de showroom, het bureau en de werkplaats omgevormd tot een parking grotendeels georiënteerd naar de Krijgsbaan met bijhorende publiciteit, waardoor de zijde langs de Jules Moretuslei eerder een ‘achterzijde’ wordt.
Principieel is het supprimeren van de huidige functie en het voorzien van voorgestelde functie niet uitgesloten echter kan voorgestelde ontwikkeling, waarbij aan beide zijden ‘blinde gevels’ ontstaan die nefast zijn voor het lokaal kernwinkelgebied én waarbij bestaande ruimte voor ‘maakindustrie’ verdwijnt, bezwaarlijk als een kwalitatieve ontwikkeling worden beoordeeld.
Een ontwikkeling van het geheel waarbij een volwaardige afgewerkte gevelwand wordt ontwikkeld aan de zijde van de Jules Moretuslei én de Krijgsbaan, waarbij alle mogelijke knelpunten op het eigen kavel worden opgelost én waarbij ruimte voor het lokaal kernwinkelgebied of de ‘maakindustrie’ aanwezig blijft, zou positief zijn. Dit is echter niet in voorliggende aanvraag het geval.
Ook wordt er een discrepantie vastgesteld tussen grondplan en voorgevel met betrekking tot meest rechtse opening aan de straatzijde. Op plan heeft deze opening de breedte van een deur en op het aanzicht de breedte van een poort.
Tot slot is het inrichtingsprincipe voor de fietsen te krap én worden de auto´s onder een hoek gezet waardoor wagens die binnenrijden ook weer achteruit de ruimte moeten verlaten.
Ook dit is niet kwalitatief.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De omgevingsambtenaar stelt dat het supprimeren van de huidige functie en het voorzien van de nieuwe functie in principe niet uitgesloten is, maar merkt op dat de aanvraag op enkele punten niet in overeenstemming is met de geldende voorschriften.
Het college is van oordeel dat een vergunning kan worden verleend, mits rekening wordt gehouden met een aantal voorwaarden:
Verder wordt de aanvrager er op gewezen dat de stad Antwerpen eigenaars van inpandige fiets- en autoparkeerplaatsen de mogelijkheid aanbiedt om via het team buurtparkeren hun plaatsen te verhuren aan de buurt. Indien een samenwerking opgezet kan worden, kan de stad de verhuurder ontlasten van bepaalde administratieve taken die voortvloeien uit het verhuren van staanplaatsen. Voor meer info kan contact opgenomen worden met het team buurtparkeren:
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 januari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 19 februari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 april 2021 |
Verslag GOA | 30 maart 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. Geen fietsstelplaatsen te voorzien aan de schuifdeur, aan de gevelzijde Jules Moretuslei rechts vooraan, zoals in rood aangeduid op plan “grondplan nieuwe toestand met parkeermarkering”.
3. De fietsstalling moet hoofdzakelijk ingericht worden in de zone aan de voorgevel ter hoogte van de Jules Moretuslei, zoals aangeduid in rood op plan “grondplan nieuwe toestand met parkeermarkering”. Daarbij dient ook ruimte voorzien te worden voor twee fietsstalplaatsen voor grotere modellen (bvb. bakfiets, …). De fietsstalling dient te voldoen aan de inrichtingsprincipes zoals vermeld artikel 29 van de Antwerpse Bouwcode.
4. De ramen en vitrines in de voorgevel transparant te houden, zodat er vanop het openbare domein zicht blijft op de fietsbuurtparking. Op die manier wordt tegemoet gekomen aan artikel 12 van de bouwcode.
5. De parkeerplaats, zoals in rood aangeduid op plan “grondplan nieuwe toestand met parkeermarkering”, te supprimeren en op de grond markeringen aan te brengen om aan te duiden dat deze zone dient om de wagen te keren.
6. Geen in- en uitrit voor wagens aan de Jules Moretuslei. Het in- en uitrijden dient te gebeuren via de poort achteraan het gebouw.
7. Het schrijnwerk aan de voorgevel in eenzelfde kleur en materiaal te voorzien.
8. Alle publiciteit, zeker deze achteraan het gebouw, dient in functie te staan van het gebruik van het gebouw en moet bijgevolg voldoen aan artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode.
Uitsluiting
1. Het (gedeeltelijk) grijs schilderen van de voorgevel.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.