Terug
Gepubliceerd op 19/04/2021

2021_CBS_02837 - Omgevingsvergunning - OMV_2021008982. Jules Moretuslei 193-195. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/04/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02837 - Omgevingsvergunning - OMV_2021008982. Jules Moretuslei 193-195. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_02837 - Omgevingsvergunning - OMV_2021008982. Jules Moretuslei 193-195. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021008982

Gegevens van de aanvrager:

VORSTERS EN ZONEN met als adres Jules Moretuslei 199 te 2610 Wilrijk Antwerpen

Ligging van het project:

Jules Moretuslei 193-195 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43 sectie A nr. 193W6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van een gelijkvloerse werkplaats naar een ruimte met parkeerplaatsen voor te verhuren

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/12/1987: vergunning (222#7058) voor het verbouwen van een werkplaats;

-          02/06/1975: vergunning (222#4076) voor het plaatsen van lichtreclames;

-          28/04/1975: vergunning (222#4056) voor verbouwingswerken aan de gevel.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • achter de zuid georiënteerde gevel (voorgevel) van het gebouw bevindt zich een toonzaal en bureau op de gelijkvloerse verdieping, hierboven bevindt zich een appartement;
  • achteraan is een ruime werkplaats voorzien die doorloopt tot aan de Krijgsbaan/Jules Moretuslei;
  • de werkplaats heeft een hoogte van 5,1m;

-          gevelafwerking voorgevel (zuid georiënteerd):

  • is op de gelijkvloerse verdieping voorzien van een venster, inrit en 2 deuren met raam voor de bureauruimte;

-          gevelafwerking achtergevel (noord georiënteerd):

  • rode gevelsteen met centraal een sectionaalpoort in aluminium.

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • functies zijn hetzelfde, enkel de toonzaal werd vergroot;
  • de inrit aan de voorgevel werd verwijderd en voorzien aan de achtergevel;

-          gevelafwerking voorgevel:

  • de inrit werd verwijderd en vervangen door een raam en deur;
  • de ramen en deuren van de gelijkvloerse gevelpui zijn gewijzigd en bestaan uit PVC en hout, de pui werd lichtgrijs geschilderd.

Gewenste toestand (deels regularisatie)

-          functie en bouwvolume:

  • conform de bestaande toestand buiten de functie van werkplaats wordt gewijzigd naar staanplaatsen voor auto’s en moto’s;

-          gevelafwerking voorgevel:

  • conform bestaande toestand;

-          gevelafwerking achtergevel:

  • grijze schuifpoort voorzien.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de showroom, het bureau en de werkplaats naar parking;

-          regulariseren van de gevelafwerking en het buitenschrijnwerk van de gelijkvloerse gevelpui aan de voorgevel;

-          wijzigen van de poort aan de achtergevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

20 februari 2021

15 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 februari 2021

23 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

19 februari 2021

1 maart 2021

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

19 februari 2021

25 februari 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

19 februari 2021

26 februari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 27: Parkeerplaatsen

er wordt geen aangepaste parkeerplaats voorzien.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 12 Levendige plint:
    Het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst, bevat aan de straatzijde geen verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte met een raamopening aan de straatzijde.
  • artikel 27 Open ruimte:
    Er wordt geen oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd voorzien.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    Het is onduidelijk of een elektriciteitsvoorziening voorzien wordt ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens.
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    De publiciteit met een totale breedte van circa 12m kan bezwaarlijk in verhouding worden genoemd met de maat van het gebouw langs de doodlopende straat. De voorziene publiciteit is eerder op maat van de R11.

De publiciteit is niet minstens op 0,60 meter verwijderd van de grens met het naburige eigendom

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

In dit deel van de Jules Moretuslei zijn grote volumes kenmerkend die worden gebruikt als werkplaats of magazijn, al dan niet ten behoeve van de (winkel)functie aan de straatzijde in functie van het lokaal kernwinkelgebied.

Met voorliggende aanvraag wordt de showroom, het bureau en de werkplaats omgevormd tot een parking grotendeels georiënteerd naar de Krijgsbaan met bijhorende publiciteit, waardoor de zijde langs de Jules Moretuslei eerder een ‘achterzijde’ wordt.

 

Principieel is het supprimeren van de huidige functie en het voorzien van voorgestelde functie niet uitgesloten echter kan voorgestelde ontwikkeling, waarbij aan beide zijden ‘blinde gevels’ ontstaan die nefast zijn voor het lokaal kernwinkelgebied én waarbij bestaande ruimte voor ‘maakindustrie’ verdwijnt, bezwaarlijk als een kwalitatieve ontwikkeling worden beoordeeld.

 

Een ontwikkeling van het geheel waarbij een volwaardige afgewerkte gevelwand wordt ontwikkeld aan de zijde van de Jules Moretuslei én de Krijgsbaan, waarbij alle mogelijke knelpunten op het eigen kavel worden opgelost én waarbij ruimte voor het lokaal kernwinkelgebied of de ‘maakindustrie’ aanwezig blijft, zou positief zijn. Dit is echter niet in voorliggende aanvraag het geval.

 

Ook wordt er een discrepantie vastgesteld tussen grondplan en voorgevel met betrekking tot meest rechtse opening aan de straatzijde. Op plan heeft deze opening de breedte van een deur en op het aanzicht de breedte van een poort.

 

Tot slot is het inrichtingsprincipe voor de fietsen te krap én worden de auto´s onder een hoek gezet waardoor wagens die binnenrijden ook weer achteruit de ruimte moeten verlaten.

Ook dit is niet kwalitatief.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De omgevingsambtenaar stelt dat het supprimeren van de huidige functie en het voorzien van de nieuwe functie in principe niet uitgesloten is, maar merkt op dat de aanvraag op enkele punten niet in overeenstemming is met de geldende voorschriften.

Het college is van oordeel dat een vergunning kan worden verleend, mits rekening wordt gehouden met een aantal voorwaarden:

  • Geen fietsstelplaatsen te voorzien aan de schuifdeur, aan de gevelzijde Jules Moretuslei rechts vooraan.
  • De fietsstalling moet hoofdzakelijk ingericht worden in de zone aan de voorgevel ter hoogte van de Jules Moretuslei, waarbij ook ruimte wordt voorzien voor 2 stalplaatsen voor grotere modellen (bvb. bakfiets, …). De fietsstalplaatsen dienen te voldoen aan de inrichtingsprincipes zoals vermeld artikel 29 van de Antwerpse Bouwcode.
  • De ramen en vitrines in de voorgevel transparant te houden, zodat er vanop het openbare domein zicht blijft op de fietsbuurtparking. Op die manier wordt tegemoet gekomen aan artikel 12 van de bouwcode.
  • De parkeerplaats, zoals in rood aangeduid op plan, te supprimeren en op de grond markeringen aan te brengen om aan te duiden dat deze zone dient om de wagen te keren.
  • Geen in- en uitrit voor wagens aan de Jules Moretuslei. Het in- en uitrijden dient te gebeuren via de poort achteraan het gebouw.
  • Het schrijnwerk aan de voorgevel in eenzelfde kleur en materiaal te voorzien. Het grijs schilderen van de voorgevel wordt uitgesloten van vergunning.
  • De publiciteit/publiciteitsdragers achteraan het gebouw zijn te voorzien op minstens 0,60 meter van de perceelsgrenzen. De publiciteit dient in functie te staan van het gebruik van het gebouw en moet bijgevolg voldoen aan artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode.

Verder wordt de aanvrager er op gewezen dat de stad Antwerpen eigenaars van inpandige fiets- en autoparkeerplaatsen de mogelijkheid aanbiedt om via het team buurtparkeren hun plaatsen te verhuren aan de buurt. Indien een samenwerking opgezet kan worden, kan de stad de verhuurder ontlasten van bepaalde administratieve taken die voortvloeien uit het verhuren van staanplaatsen. Voor meer info kan contact opgenomen worden met het team buurtparkeren:

  • telefonisch op 03 338 21 85, van maandag tot donderdag tussen 9 en 15 uur.
  • Mailen kan via buurtparkeren@antwerpen.be.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 januari 2021

Volledig en ontvankelijk

19 februari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 april 2021

Verslag GOA

30 maart 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.


Stedenbouwkundige voorwaarden

1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. Geen fietsstelplaatsen te voorzien aan de schuifdeur, aan de gevelzijde Jules Moretuslei rechts vooraan, zoals in rood aangeduid op plan “grondplan nieuwe toestand met parkeermarkering”.

3. De fietsstalling moet hoofdzakelijk ingericht worden in de zone aan de voorgevel ter hoogte van de Jules Moretuslei, zoals aangeduid in rood op plan “grondplan nieuwe toestand met parkeermarkering”. Daarbij dient ook ruimte voorzien te worden voor twee fietsstalplaatsen voor grotere modellen (bvb. bakfiets, …). De fietsstalling dient te voldoen aan de inrichtingsprincipes zoals vermeld artikel 29 van de Antwerpse Bouwcode.

4. De ramen en vitrines in de voorgevel transparant te houden, zodat er vanop het openbare domein zicht blijft op de fietsbuurtparking. Op die manier wordt tegemoet gekomen aan artikel 12 van de bouwcode.

5. De parkeerplaats, zoals in rood aangeduid op plan “grondplan nieuwe toestand met parkeermarkering”, te supprimeren en op de grond markeringen aan te brengen om aan te duiden dat deze zone dient om de wagen te keren.

6. Geen in- en uitrit voor wagens aan de Jules Moretuslei. Het in- en uitrijden dient te gebeuren via de poort achteraan het gebouw.

7. Het schrijnwerk aan de voorgevel in eenzelfde kleur en materiaal te voorzien.

8. Alle publiciteit, zeker deze achteraan het gebouw, dient in functie te staan van het gebruik van het gebouw en moet bijgevolg voldoen aan artikel 33 van de Antwerpse Bouwcode.

Uitsluiting

1. Het (gedeeltelijk) grijs schilderen van de voorgevel.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.