Terug
Gepubliceerd op 19/04/2021

2021_CBS_03018 - Omgevingsvergunning - OMV_2019032995. Derdeweg zonder nummer (zn). District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/04/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03018 - Omgevingsvergunning - OMV_2019032995. Derdeweg zonder nummer (zn). District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2021_CBS_03018 - Omgevingsvergunning - OMV_2019032995. Derdeweg zonder nummer (zn). District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019032995

Gegevens van de aanvrager:

Stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

Stad Antwerpen (0207500123) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Derdeweg zonder nummer (zn) te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 20 sectie C nr. 410G

Inrichtingsnummer:

20190312-0039 (Recyclagepark BeZaLi)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het regulariseren en verlengen van de vergunning voor het bestaande recyclagepark Berendrecht-Zandvliet-Lillo

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-     geen relevante bouwdossiers terug te vinden in het archief;

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-     er werd nooit een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor een recyclagepark.

 

Huidige en gewenste toestand

 

-     een recyclagepark met vooraan een prefab personeelsgebouw en een prefab betonnen garage;

-     het personeelsgebouw en de garage hebben 1 bouwlaag met plat dak.


Inhoud van de aanvraag

 

-     regulariseren van een recyclagepark voor bepaalde duur.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Het provinciebestuur verleende op 23 maart 1995 de milieuvergunning met referentie MLAV1/95/048 voor de exploitatie van een containerpark gelegen aan de Derdeweg zn in Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Op 19 juni 2015 werd door het college een tijdelijke vergunning (MV2015/146) van tweemaal drie maanden afgeleverd. Op 22 oktober 2015 werd door de provincie een nieuwe vergunning (MLAV1-2015-0202) verleend voor een beperkte termijn van 5 jaar. Deze vergunning verliep op 22 oktober 2020.

 

Inhoud van de aanvraag

Huidige verzoek betreft een nieuwe aanvraag voor een beperkte duur voor de verderzetting van de exploitatie van het containerpark én de actualisatie van de te ontplooien activiteiten.

 

Aangevraagde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark);

1 recyclagepark

(actualisatie)

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater.

+10,50 m³/uur

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

1.

Bij te stellen voorwaarde:

  1. Artikel 5.2.1.5§5 van Vlarem II tot het verplicht aanleggen van een groenscherm van minstens 5 m rondom de inrichting. 
  2. Artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II tot het verplicht aanleggen van een meetgoot bij een uurdebiet > 2 m³/uur bedrijfsafvalwater

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

  1. Er zijn reeds groenschermen aanwezig, echter niet overal van 5 m breed, dit wordt gemotiveerd vanuit de tijdelijkheid van de exploitatie. zie addendum B26. Graag zouden we volgende bepaling opnieuw mee willen laten opnemen in de omgevingsvergunning (reeds opgenomen in het huidige besluit): "In afwijking van de bepalingen van artikel 5.2.1.5.§5 van Vlarem II mag het groenscherm worden aangelegd zoals aangeduid op het uitvoeringsplan horende bij de milieuvergunning van 22 oktober 2015."
  2. Een controle-inrichting na de koolwaterstofafscheider is aanwezig. Deze bestaat uit een goed bereikbare controleput waar het geloosd bedrijfsafvalwater kan worden gecontroleerd. Het water wordt reeds gemonitord. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 januari 2021

15 januari 2021

Voorwaardelijk gunstig

OVAM - Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

4 januari 2021

11 februari 2021

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen

4 januari 2021

24 februari 2021

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij, afvalwater en lucht

4 januari 2021

12 februari 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ mobiliteit

4 januari 2021

13 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, goedgekeurd op 30 april 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone.De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden.(Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op het volgend punt:

 

-     het recyclagepark ligt zonevreemd in buffergebied. Bufferzones dienen in hun staat te worden bewaard of als groene ruimten te worden ingericht zodat ze hun functie kunnen vervullen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ruimtelijke ordening van elkaar moeten worden gescheiden. Binnen buffergebieden geldt bijgevolg een principieel bouwverbod.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is van toepassing op de aanvraag.

 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

 

De verordening toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 38 Groendaken: het personeelsgebouw is niet voorzien van een groendak.

 

Sectorale regelgeving

 

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-     Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-     Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-     BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het voorwerp van deze omgevingsvergunningsaanvraag is de verlenging van de milieuvergunning voor het bestaande recyclagepark voor de districten Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Het recyclagepark is gelegen in de Derdeweg.

 

In 2015 werd voor dit recyclagepark een milieuvergunning verleend voor een periode van 5 jaar tot 22 oktober 2020. Huidige aanvraag beoogt het bekomen van een omgevingsvergunning van bepaalde duur.

 

Het aangevraagde is conform het gewestplan gelegen in buffergebied (Bufferzone Schelde Rijn kanaal) en grenst aan woongebied in het oosten. Het bestaande recyclagepark vormt een afwijking op de bestemmingsvoorschriften. Bufferzones dienen in hun staat te worden bewaard of als groene ruimten te worden ingericht, zodat ze hun functie kunnen vervullen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ruimtelijke ordening van elkaar moeten worden gescheiden. Binnen buffergebieden geldt bijgevolg een principieel bouwverbod.

 

Dit maakt dat het recyclagepark zonevreemd gelegen is en in principe niet in aanmerking kan komen voor de vergunning, wat het stedenbouwkundige luik betreft. In de beschrijvende nota van de architect, die bij de aanvraag werd toegevoegd, is opgenomen dat de exploitant zich bewust is van het feit dat de inrichting niet verenigbaar is met de bestemming van het gewestplan en de intentie heeft om de inrichting zo spoedig mogelijk te sluiten. Gezien de bufferende werking tegen mogelijk overstromingsgevaar is bijkomende verharding in deze zone niet aanvaardbaar. Met deze aanvraag wordt geen uitbreiding van de bestaande functie aangevraagd, maar louter de verlenging van de exploitatie tot eind oktober 2021.

 

Voor handelingen van algemeen belang met beperkte ruimtelijke impact kan conform artikel 4.4.7 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) een afwijking worden toegestaan. Hiervoor werd een projectvergadering gehouden op 10 november 2020.

 

Gelet op het tijdelijke karakter van de exploitatie (voor bepaalde duur tot maximum 31 oktober 2021) en gelet op de hiernavolgende argumentatie kan geoordeeld worden dat de gevraagde werken en handelingen een beperkte ruimtelijke impact hebben.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Op het recyclagepark zijn de containers opgesteld in een halve cirkel. De plaatsing van de containers en de richting van het park houdt rekening met de organisatie ervan. Achteraan het perceel wordt een garage voorzien. Aan de straatzijde bevindt zich een tijdelijke container die dienst doet voor het personeel, met een refter en kantoorruimte binnenin. Het verkeer wordt in een lus rond het personeelsgebouw door een afzonderlijke in- en uitrit geleid. Deze opstelling maakt het mogelijk om de verharde oppervlakte zo klein mogelijk te houden.

 

Omwille van het tijdelijke karakter, en onder voorwaarde dat bij het verlaten van de site de verhardingen worden verwijderd, zodat het hemelwater opnieuw de kans krijgt om ter plaatse te infiltreren, kan akkoord gegaan worden met de gevraagde afwijking van de gewestelijke verordening hemelwater. Vanuit het oogpunt water geeft de dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen een voorwaardelijk gunstig advies.

 

Het dak van het personeelsgebouw is niet uitgevoerd als groendak, conform artikel 38 van de bouwcode. De aanvrager wenst hierop een afwijking te bekomen door een ontheffing van deze verplichting en motiveert deze. Er wordt gerefereerd naar het tijdelijk karakter van de aanvraag en de ongeschiktheid van de bestaande constructie om een groendak te voorzien. Vanuit stedenbouwkundig standpunt kan deze redenering gevolgd worden en wordt een afwijking toegestaan van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Het terrein wordt volledig omzoomd met een hekwerk van 2 m hoog. Het zicht op het recyclagepark wordt onttrokken door het personeelsgebouw en de opstelling van lichte constructies waar fracties worden opgeslagen die droog moeten blijven. De visuele impact van het recyclagepark is vanaf het openbaar domein beperkt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De brandweer heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht, dat stipt dient nageleefd te worden.

 

Voor het Agentschap voor Natuur en Bos en de stedelijke Groendienst zijn er geen bezwaren op voorwaarde dat gevraagde werken en handelingen uitsluitend vergund worden voor bepaalde duur.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op maat van de regularisatie. Gezien het gaat om een containerpark is er geen expliciete parkeerbehoefte. De inrichting van het terrein dient als parkeergelegenheid om van daaruit het afval te sorteren.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

 

De ontsluiting van het park gebeurt via de Derdeweg met een afzonderlijk in- en uitrit. Het verkeer van zowel bezoekers als containerwissels maakt een eenrichtingsbeweging op het recyclagepark. Sinds de corona-pandemie wordt er gewerkt met een reservatiesysteem waardoor er steeds maximaal 1 bezoeker te wachten staat om op het recyclagepark toegelaten te worden. Het behoud van deze regeling in de toekomst wordt positief beoordeeld. Zo wordt filevorming op het openbaar domein vermeden en de impact van het verkeer op de omgeving beperkt. De verkeersluwere situatie zal tevens de verkeersleefbaarheid voor het doorgaand fiets- en wandelverkeer ten goede komen.

 

Gezien de bepaalde duur van de gevraagde vergunning worden er geen ontsluitingsvoorwaarden opgelegd. Bij een langere exploitatie zullen wel ontsluitingsvoorwaarden moeten opgelegd worden om zwaar verkeer te mijden uit de kernen van het district.

 

Laden en lossen

 

Het terrein in het midden dient om te laden en te lossen.

 

De aanvrager haalt aan dat er maatregelen zullen genomen worden om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de aanlevering en ophaling van de verschillende materialen. Zo worden zoveel mogelijk ophalingen op dinsdag en donderdag gepland, wanneer het park gesloten is en zal enkel aanlevering mogelijk zijn door inwoners van de stad Antwerpen via een badgesysteem.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag bevat enerzijds een wijziging van het aantal inzamelrecipiënten (voor hout, PMD, puin lampen, KGA, autobanden en AEEA), anderzijds een actualisatie van de volumes van de containers voor bepaalde afvalfracties. Verder worden er ook nieuwe afvalfracties aanvaard waaronder boeken, kunststof, piepschuim, enzovoort.

 

Op het recyclagepark worden de volgende maatregelen getroffen:

-     Asbest wordt apart opgeslagen.

-     Afvalfracties die best niet in contact komen met regenwater, worden onder een luifel opgeslagen.

-     Chemiekluis wordt voorzien voor de opslag van KGA.

-     Volle containers worden afgevoerd op sluitingsdagen (op dinsdag en donderdag).

 

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij verleent gunstig advies maar brengt een aantal exploitatiemodaliteiten onder de aandacht. Het betreft modaliteiten uit een actualisatie van de omzendbrief van 27 augustus 2008 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest (in het bijzonder de inzamelingswijze en de maatregelen ter voorkoming van asbeststofverspreiding). Het 2de aandachtspunt betreft de opslagtermijn voor tuinafval. Deze dient afgevoerd te worden naar een composteringsbedrijf binnen een termijn van maximaal 2 maanden.

 

De exploitant vraagt ook een afwijking op de aanleg van een groenscherm rondom de inrichting. Het verzoek wordt gemotiveerd als volgt:

Een groenbuffer van 5 m is aanwezig aan de achterzijde van het park. Verder zijn er groenbuffers van 2,5 m voorzien aan de zijde van de woning en een variabel groenscherm van 1-3 m aan de west- en zuidzijde. Aan de westzijde loopt er een fietspad onmiddellijk langs de afsluiting op hetzelfde kadastraal perceel. De perceelsgrens loopt tot aan de gevel van het naastgelegen scoutslokaal. Tussen fietspad en scoutslokaal bevindt zich nog een beek en enkele bomen. Aan de oostzijde is er een groenbuffer van 6,20 m met net buiten de omheining een enkele dichte populierenrij. Aan de straatzijde is er geen groenbuffering. Het zicht op het recyclagepark wordt onttrokken door het personeelsgebouw en de opstelling van lichte constructies waar fracties worden opgeslagen die droog moeten blijven (onder een luifel).

 

Het verzoek wordt ingegeven door de bescheiden oppervlakte van het containerpark, de bezorgdheid om het veilig gebruik van het recyclagepark door personeel en bezoekers te kunnen blijven garanderen én de beperkte exploitatieduur van de inrichting.

Er kan akkoord gegaan worden met de aangehaalde argumenten om een afwijking op artikel 5.2.1.5§5 van Vlarem II toe te staan.

 

Tenslotte wordt het debiet van het afvalwater geactualiseerd conform de nieuwe aanpak van de Vlaamse Milieumaatschappij (voor verontreinigd hemelwater). Het huishoudelijk afvalwater is bescheiden en wordt geloosd in de openbare riolering. Het bedrijfsafvalwater bestaat hoofdzakelijk uit mogelijks verontreinigd hemelwater. Het terrein is voorzien van een vloeistofdichte verharding met gescheiden rioleringsstelsel, vetvanger en olie-afscheider. De exploitant vraagt de lozing van maximaal 14,31 m³/uur bedrijfsafvalwater, via een olie-afscheider met coalescentiefilter in oppervlaktewater (Zoutenstraatbeek). Dit debiet (>2 m³/uur) vereist overeenkomstig de sectorale voorwaarden de installatie van een meetgoot. Gezien er in de berekening van het debiet rekening wordt gehouden met hevige neerslagbuien die zeer uitzonderlijk voorkomen, is het gevraagd debiet een overschatting van de hoeveelheid doorstromend water. Een afwijking op de plaatsing van een meetgoot kan verleend worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de bijgevoegde maatregelen van de Vlaamse Milieumaatschappij strikt na te leven;

3.   de bijgevoegde maatregelen van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij strikt na te leven;

4.   de bijgevoegde maatregelen van de dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen strikt na te leven;

5.   de aanlevering en ophaling van de verschillende materialen zoveel mogelijk op dinsdag en donderdag te laten gebeuren (wanneer het recyclagepark gesloten is);

6.   met een reservatiesysteem te werken om filevorming op het openbaar domein te vermijden.

 

Geldigheidsduur

 

7.   de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 31 oktober 2021 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan aan de sectorale bepalingen wordt het risico voor de leefomgeving beperkt geacht. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen. De gevraagde afwijkingen op de installatie van een controle-inrichting voor bedrijfsafvalwater én de aanleg van een groenscherm kunnen verleend worden.

 

Geadviseerde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark);

1 recyclagepark

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater.

+10,50 m³/uur

 

Gecoördineerde rubrieken

 

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark);

1 recyclagepark

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater.

11 m³/uur

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

 

1.

In afwijking van artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II, dient de inrichting geen meetgoot te plaatsen.

2.

De lozing van bedrijfsafvalwater gebeurt via een KWS-afscheider met coalescentiefilter.

3.

In afwijking van artikel 5.2.1.5§5 van Vlarem II, dient de inrichting geen uitbreiding van het reeds aanwezige groenscherm te voorzien;

4.

De opslagtermijn voor grover tuinafval -zoals snoeihout- wordt beperkt tot 2 maanden.

5.

Het aanvaarden en het omgaan met asbestcement dient overeenkomstig te zijn met de omzendbrief van 18 december 2020.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 december 2020

Volledig en ontvankelijk

4 januari 2021

Start openbaar onderzoek

14 januari 2021

Einde openbaar onderzoek

12 februari 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 april 2021

Verslag GOA

24 maart 2021

naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

14 januari 2021

12 februari 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de bijgevoegde maatregelen van de Vlaamse Milieumaatschappij strikt na te leven;

3.   de bijgevoegde maatregelen van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij strikt na te leven;

4.   de bijgevoegde maatregelen van de dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen strikt na te leven;

5.   de aanlevering en ophaling van de verschillende materialen zoveel mogelijk op dinsdag en donderdag te laten gebeuren (wanneer het recyclagepark gesloten is);

6.   met een reservatiesysteem te werken om filevorming op het openbaar domein te vermijden.

 

Geldigheidsduur

 

7.   de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 31 oktober 2021 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1.

In afwijking van artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II, dient de inrichting geen meetgoot te plaatsen.

2.

De lozing van bedrijfsafvalwater gebeurt via een KWS-afscheider met coalescentiefilter.

3.

In afwijking van artikel 5.2.1.5§5 van Vlarem II, dient de inrichting geen uitbreiding van het reeds aanwezige groenscherm te voorzien;

4.

De opslagtermijn voor grover tuinafval -zoals snoeihout- wordt beperkt tot 2 maanden.

5.

Het aanvaarden en het omgaan met asbestcement dient overeenkomstig te zijn met de omzendbrief van 18 december 2020.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

2.2.1.b)

opslag en sortering van selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, met inbegrip van gevaarlijk afval (recyclagepark);

1 recyclagepark

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

11 m³/uur

Artikel 4

Het college beslist dat de vergunning geldig is tot 31 oktober 2021.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.