Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021031908 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen en VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Gegevens van de exploitant: | VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn (0242069537) met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: | Populierenlaan zonder nummer (zn) te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 9 sectie I nrs. 2311Y2 en 2317L |
Inrichtingsnummer: | 20191118-0063 (TS 107 - Populierenlaan) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | hernieuwing van een bestaande bouwvergunning voor het slopen en bouwen van een tractiestation en actualisatie van de exploitatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/08/2017: vergunning (20171141) voor het afbreken van het bestaand tractiestation en bouwen van een nieuw tractiestation op dezelfde plaats;
- 08/01/2016: welstandcommissie (WCS/2016/1161) voor de bouw van 7 verschillende tractiestations voor De Lijn;
- 17/01/2011: vergunning (20104773) voor het herinrichten van het Olympiadekruispunt;
- 16/06/1995: vergunning (1995859) voor container tractiestation - 10.2.95.
Vergunde/vergund geachte toestand
- geen laatst vergunde toestand aangeleverd;
Huidige toestand
- bufferzone (ID 15047) van Huis Guiette als Unesco werelderfgoed;
- bouwvolume:
- inrichting:
Gewenste toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting idem bestaande toestand met:
Inhoud van de aanvraag
- het slopen van het bestaande tractiestation (bouwvolume);
- het bouwen van een nieuw tractiestation (bouwvolume).
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 3 februari 2012 nam het college akte van de milieumelding AN2011/712. De milieumelding omvat de ingedeelde inrichtingen en activiteiten voor de exploitatie van het tractiestation van De Lijn aan de Populierenlaan zn in 2020 Antwerpen.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat een wijziging door de uitbreiding met een bijkomend ingedeelde inrichting of activiteit.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | +1 x 50 kVA |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 23 maart 2021 | 7 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 23 maart 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 23 maart 2021 | 5 april 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 23 maart 2021 | 25 maart 2021 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 23 maart 2021 | 28 maart 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 23 maart 2021 | 26 maart 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.) De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De site met keerlus voor de tram en Park en Ride parking is reeds bestaand alsook het tractiestation dat zorgt voor de voeding en spanning van de bovenleidingen van het tramverkeer is reeds aanwezig. De functionele inpasbaarheid blijft hiermee gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het verwijderen van de huidige prefab containers die het tractiestation vormen. Het nieuwe gebouw wordt op dezelfde plaats ingeplant als het huidige tractiestation. De omgeving wordt gekenmerkt door een zeer open ruimte parking, naast een breed kruispunt en hoge appartementsgebouwen. Het tractiestation is inpasbaar in deze omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De visueel vormelijke elementen zijn blijvend inpasbaar.
Voor voorliggend ontwerp met gelijkaardige footprint en gevelafwerking werd er reeds een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd door de Vlaamse overheid op 13 juli 2017 (referentie: 8.00/11002/3208.4). Deze vergunning werd niet uitgevoerd waardoor de vergunning vervallen is.
De projecten van de Lijn voor het vervangen van de bestaande tractiestations - verspreid over het grondgebied Antwerpen- werden toen voorgelegd aan de welstandscommissie. Er werd toen geoordeeld dat het ontwerp voldoet aan de architectonische ambitie om de vrijstaande tractiestations vorm te geven als een kwalitatief alzijdig compact paviljoen. De hardhouten gevelbekleding ingevuld met zwart, aluminium buitenschrijnwerk en de strakke belijning vertalen het technische en industriële karakter van het gebouw en zijn functie.
In casu wordt het schrijnwerk mee bekleed met de houten gevelafwerking, wat het beeld nog versterkt.
De stedelijke dienst Ontwerp en Uitvoering verleende toen een gunstig advies met volgende afweging:
“Het is wenselijk om het uitzicht van dit tractiestation meer af te stemmen op andere utiliteitsgebouwen die de laatste jaren werden gerealiseerd op het openbaar domein (nooduitgang premetro Vestingstraat, toegangsgebouwen parking Britselei-Frankrijklei, meetstation Belgiëlei)) en hierdoor in te zetten op meer uniformiteit in het straatbeeld. In de aanvraag wordt hier weliswaar naar verwezen, maar stemt op een aantal aspecten niet overeen en vraagt volgende aanpassingen aan de gevelbekleding van het volume:
Voor de aanwerking van het voetpadmateriaal is het aangewezen contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud.”
Het antwoord op deze opmerkingen is niet af te lezen op de plannen waardoor ze als voorwaarden in het advies opgenomen worden.
Cultuurhistorische aspecten
Het tractiestation TS 107 aan het begin van de Populierenlaan is gelegen binnen de bufferzone die rond het door UNESCO als werelderfgoed erkende huis Guiette, Populierenlaan 32. Binnen een UNESCO-bufferzone dienen wijzigingen aan de omgeving afgetoetst te worden aan de mate waarin de werken rekening houden met het betrokken erkend werelderfgoed. Het huis Guiette is opgenomen op de bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed en werd bij ministerieel besluit van 24 april 1978 beschermd als monument.
De locatie waar het tractiestation werd ingepland bevindt zich binnen het zicht van het huis Guiette, maar de constructie heeft slechts een zeer beperkte impact op de beeldwaarde daarvan. Bij de architecturale afwerking van de buitenzijde dient gebruik te worden gemaakt van kwalitatieve materialen die geen afbreuk doen aan de architecturale kwaliteit van het belendende huis Guiette.
Vanwege de ligging dient de aanvraag eveneens voorgelegd te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed. De voorwaarden die door het agentschap opgelegd worden dienen stipt nageleefd te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het nieuw dak van het tractiestation is in strijd met artikel 38 van de bouwcode dat stelt dat het verplicht is om nieuwe daken van meldings- en vergunning plichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Dit dient als voorwaarde opgenomen te worden in de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het huidig tractiestation (twee prefab-containers) gelegen aan het kruispunt Jan Van Rijswijklaan en Populierenlaan wordt volledig gesloopt en herbouwd.
Milieutechnisch omvat de wijziging een uitbreiding van de bestaande tractietransfo’s (2 x 865 kVA) met een hulptransformator van een bescheiden vermogen, zijnde 50 kVA. Aangezien de indeling (conform bijlage 1 van Vlarem II) van transformatoren gebaseerd is op het individueel nominaal vermogen, is de betrokken hulptransformator niet indelingsplichtig. De wijziging wordt bijgevolg als zonder voorwerp verklaard. De exploitatie van het nieuw station kan voortgezet worden onder de bestaande milieumelding.
Advies van het college
Het college geeft voorwaardelijk gunstig advies om de omgevingsvergunning te verlenen.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de houtafwerking van de gevel moet uitgevoerd worden met verticale houten stijlen met sectie 80 x 40 mm met tussenafstand h.o.h. 80 mm. De smalle zijde van de stijlen ligt in het gevelvlak, zodat tussen de stijlen een opening blijft van 40 mm. Houtsoort zoals voorzien (tropisch hardhout) of gelijkwaardig (bv. Accoya). De achterliggende wand is uit te voeren in donkere kleur, zodat deze visueel niet zichtbaar is;
3. de gevelbekleding moet bovenaan opgesloten worden met een rondomlopend stalen profiel in stadsgrijze kleur;
4. vanwege de ligging dient de aanvraag eveneens voorgelegd te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed. De voorwaarden die door het agentschap opgelegd worden dienen stipt nageleefd te worden;
5. voor de aanwerking van het voetpadmateriaal is het aangewezen contact op te nemen met de Stedelijke dienst Beheer en Onderhoud;
6. het nieuw dak van het tractiestation dient te worden aangelegd als groendak of gebruikt voor energieopwek conform artikel 38 van de bouwcode.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | zonder voorwerp |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 19 maart 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 18 april 2021 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden:
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de houtafwerking van de gevel moet uitgevoerd worden met verticale houten stijlen met sectie 80 x40 mm met tussenafstand h.o.h. 80 mm. De smalle zijde van de stijlen ligt in het gevelvlak, zodat tussen de stijlen een opening blijft van 40 mm. Houtsoort zoals voorzien (tropisch hardhout) of gelijkwaardig (bv. Accoya). De achterliggende wand is uit te voeren in donkere kleur, zodat deze visueel niet zichtbaar is;
3. de gevelbekleding moet bovenaan opgesloten worden met een rondomlopend stalen profiel in stadsgrijze kleur;
4. vanwege de ligging dient de aanvraag eveneens voorgelegd te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed. De voorwaarden die door het agentschap opgelegd worden dienen stipt nageleefd te worden;
5. voor de aanwerking van het voetpadmateriaal is het aangewezen contact op te nemen met de Stedelijke dienst Beheer en Onderhoud;
6. het nieuw dak van het tractiestation dient te worden aangelegd als groendak of gebruikt voor energieopwek conform artikel 38 van de bouwcode.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | zonder voorwerp |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Vergunningen | het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft |