Terug
Gepubliceerd op 19/04/2021

2021_CBS_03023 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020159688. Muisbroeklaan 514B. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/04/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03023 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020159688. Muisbroeklaan 514B. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_03023 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020159688. Muisbroeklaan 514B. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020159688

Gegevens van de aanvrager:

NV SEA-TANK 510 met als contactadres Muisbroeklaan 510K te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Muisbroeklaan 514B te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 16 sectie A nrs. 0 en 167H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Regulariseren van twee loodsen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     20/07/2011: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20112564) voor het bouwen van een kantoorgebouw;

-     23/07/2010: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20101997) voor het bouwen van een tankenpark met uitrusting.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het regulariseren van twee loodsen.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven voor de industrieterreinen; 

-     Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Kanaaldok B1;

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Noorderlaan; 

-     Gebied voor spoorinfrastructuur voor de spoorwegen ten noorden van de Noorderlaan; 

-     Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’ voor de zones tussen de spoorwegen en de Noorderlaan; 

-     overdruk Leidingstraat parallel met de Noorderlaan; 

-     Natuurgebied met overdruk grote eenheid natuur (GEN), buiten de afbakening zeehavengebied, voor het natuurgebied de Kuifeend. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Er wordt een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd op de aspecten hergebruik en infiltratie. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager geeft aan dat bij de 2 loodsen zelf geen mogelijkheid is tot hergebruik van hemelwater. Bij het bestaande kantoorgebouw is sanitair aanwezig maar daar is reeds een hemelwaterput en dus hergebruik van hemelwater voorzien. Aangezien er geen mogelijkheden tot recuperatie zijn, wordt er geen hemelwaterput voorzien. De gevraagde afwijking op het aspect hergebruik kan gunstig worden geadviseerd.

 

Voor de afwijking op infiltratie haalt de aanvrager aan dat het terrein voor het uitvoeren van de werken reeds volledig verhard was en er dus geen wijziging van de situatie optreedt. Dit is echter een foutieve benadering – ook bij nieuw- en herbouw zijn er immers infiltratieverplichtingen - en is geen geldig argument om te kunnen afwijken van de gewestelijke hemelwaterverordening. Daarnaast is infiltratie volgens de aanvrager technisch zeer moeilijk omwille van de relatief hoge grondwaterstand en zou er in deze zone geen gevaar zijn dat brak water zou doordringen in de richting van de zoetwatertafel (bron: “Onderzoek over de toepassing van het hemelwaterbesluit in het Antwerps havengebied op de rechteroever, in het bijzonder de mogelijke rol van infiltratie in het tegengaan van de verzilting van het grondwater, IMDC 2012”). Het hemelwater zal via de bestaande riolering rechtstreeks geloosd worden in de dokken.

 

De studie waarnaar wordt verwezen (IMDC, 2012) toont dat dit gebied eerder infiltratiegevoelig is en dus een hogere infiltratiecapaciteit te verwachten is. Dit zijn resultaten op klein schaalniveau die toch als richtinggevend beschouwd kunnen worden. Om de infiltratiecapaciteit van de bodem specifiek te kennen zijn infiltratie- en bodemproeven aangewezen. De aanvrager verwijst wel naar bodemonderzoeken die hoge grondwaterstanden aantonen maar hiervan is geen enkel document opgenomen in het aanvraagdossier. Bijgevolg kan dit aspect onvoldoende afgetoetst worden. Daarom wordt geadviseerd om aan de infiltratieverplichtingen van de verordening hemelwater te voldoen tenzij de bodem- en infiltratieproeven kunnen voorgelegd worden en daaruit blijkt dat de grondwaterstanden effectief hoog zijn en infiltratie weinig zin heeft.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op een grootschalige industriële site, gelegen ten oosten van Kanaaldok B1, worden twee reeds geplaatste loodsen geregulariseerd. Deze loodsen worden gebruikt voor de opslag van wisselstukken en hijsmateriaal.

 

Loods 1 bevindt zich vrij centraal op de site en heeft een oppervlakte van circa 480 m² (32 meter x 15 meter). De maximale hoogte van deze loods betreft circa 8,6 meter. Loods 2 betreft een boogloods die zich in het noorden op de site, ten zuiden van het bestaande kantoorgebouw, bevindt. Deze loods heeft een oppervlakte van circa 528 m² ( 34,5 meter x 15,3 meter) en een maximale hoogte van circa 6 meter.

 

De opslagloodsen maken de verdere exploitatie van het bestaand industrieel bedrijf mogelijk waardoor de aanvraag zich functioneel inpast binnen het industrieveld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken staan in functie van de bedrijfsactiviteiten en worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein waardoor de ruimtelijke impact eerder beperkt is.

 

Visueel-vormelijke elementen

Beide loodsen worden opgetrokken in een staalstructuur. De gevels van loods 1 worden afgewerkt met een grijze betonnen plint tot op een hoogte van 40 centimeter met daarboven metalen golfplaten in een groene kleur (RAL 6011). De gevels van loods 2 worden volledig afgewerkt met metalen golfplaten in een groene kleur (RAL 6011) en met lichtstraten in licht doorlatende golfplaten.

Deze gevelmaterialen zijn aanvaardbaar in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Te voldoen aan de infiltratieverplichtingen van de gewestelijke verordening hemelwater tenzij de bodem- en infiltratieproeven kunnen voorgelegd worden en daaruit blijkt dat de grondwaterstanden effectief hoog zijn en infiltratie weinig zin heeft.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

1 maart 2021

Start openbaar onderzoek

9 maart 2021

Einde openbaar onderzoek

7 april 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

20 april 2021

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

9 maart 2021

7 april 2021

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Te voldoen aan de infiltratieverplichtingen van de gewestelijke verordening hemelwater tenzij de bodem- en infiltratieproeven kunnen voorgelegd worden en daaruit blijkt dat de grondwaterstanden effectief hoog zijn en infiltratie weinig zin heeft.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SW/VHet advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.