Terug
Gepubliceerd op 19/04/2021

2021_CBS_03022 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020166849. Kruispunt Vosseschijnstraat-Narvikstraat. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/04/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03022 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020166849. Kruispunt Vosseschijnstraat-Narvikstraat. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_03022 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020166849. Kruispunt Vosseschijnstraat-Narvikstraat. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020166849

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Kruispunt Narvikstraat-Vosseschijnstraat, 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 1492H6, 1492C6, 1492D6, 1538/5 A en 1543N4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleg aanschuifstrook/afslagstrook in Vosseschijnstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Op 27 maart 2019 verleende de Vlaamse overheid een omgevingsvergunning (OMV_2018074594) voor de optimalisatie van de aansluiting Vaartkaai.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Aanleg van een aanschuif/afslagstrook ter hoogte van Vosseschijnstraat;

-          (Her)aanleg van fietspaden.

 

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

25 maart 2021

 6 april 2021

Geen bezwaar

 








Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 maart 2021

29 maart 2021

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

25 maart 2021

30 maart 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt voornamelijk het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Het Albertdok en Amerikadok hebben de bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. Over een lengte van circa 480 meter loopt quasi parallel van de Vosseschijnstraat een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Ten zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

 

Parallel aan de oostzijde van de Vosseschijnstraat loopt de afbakeningslijn van het afgebakende zeehavengebied. Buiten deze lijn is het gewestplan Antwerpen van toepassing met bestemmingen Industriegebieden, Ambachtelijke bedrijven en kmo’s en overdrukken Bestaande hoogspanningsleidingen en Bestaande leidingstraten, Woongebieden met aanvullende voorschriften en Bestaande waterwegen.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Oosterweelverbinding – wijziging (Besluit van de Vlaamse regering van 20 maart 2015) van toepassing, met overdrukken Gebied voor ongelijkvloerse wegeninfrastructuur en Werfzone.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag voor de delen die tot het openbaar domein behoren. Voor het deel verharding van de aanschuifstrook die in concessie zal gegeven worden, is de hemelwaterverordening wel van toepassing. De aanvrager wenst echter af te wijken van het aspect infiltratie met als motivatie de beperkte vrije ruimte en de beperkte meerwaarde van infiltratie op de grondwaterkwaliteit en grondwaterreserves in die zone. Men verwijst daarvoor naar het “Onderzoek over de toepassing van het hemelwaterbesluit in het Antwerps havengebied op de rechteroever, in het bijzonder de mogelijke rol van infiltratie in het tegengaan van de verzilting van het grondwater (K2205) (IMDC, 2012)”. Gelet op de ligging en de beperkte ruimte tussen de verschillende verkeersinfrastructuren wordt de afwijking gunstig geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale wetgeving

Archeologienota: Overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een omgevingsvergunning met ingreep in de bodem een archeologienota gevoegd.

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten een woon- of recreatiegebied. Het projectgebied heeft een oppervlakte groter dan 3 000 m² (66 950 m²) en een ingreep boven de 1000 m² (gelijk aan projectgebied)/ De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 26/12/2020 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/16983). Er werd geen programma van maatregelen opgesteld.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Ter hoogte van het kruispunt Vosseschijnstraat met Groenendaallaan en Narvikstraat worden werken uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verhogen.

 

Het bestemmingsverkeer van de containerterminal gelegen op het einde van de Narvikstraat, zorgt met regelmaat voor verkeershinder door aanschuivende vrachtwagens tot op de Vosseschijnstraat en Groenendaallaan. Om hieraan tegemoet te komen, zal er een aanschuifstrook worden aangelegd langsheen de Vosseschijnstraat die het bestemmingsverkeer voor de terminal zal scheiden van het doorgaand verkeer waardoor de verkeersdoorstroming vergroot. Doordat de verkeersellende een paar jaar geleden zo groot was, werd deze situatie reeds met een tijdelijk karakter aangelegd door de afslag vanuit Vosseschijnstraat richting Straatsburgbrug af te sluiten voor doorgaand verkeer en te reserveren voor bestemmingsverkeer voor de containerterminal.

 

Voorliggende aanvraag behelst de definitieve aanleg van een aparte aanschuifstrook. Om deze werken te kunnen uitvoeren, zal een deel van de onverharde zone langsheen de westzijde van de Vosseschijnstraat verhard worden om te kunnen dienen als aanschuifstrook zodat de Vosseschijnstraat zijn volwaardige capaciteit van 2x2 rijstroken terug heeft. De aanschuifstrook zal mee in concessie gegeven worden zodat het geen openbaar karakter heeft. Daarnaast zal ook de verkeersveiligheid voor fietsers verhoogd worden door de (her)aanleg van het fietspad aangepast aan de nieuwe situatie. Dit gebeurt langs weerszijden van de Vosseschijnstraat.

 

De aanvraag draagt bij tot een verbeterde verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming, waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen de aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Bestaande verharding, zowel van de fietspaden als van wegenis, wijzigt van beton naar asfaltverharding. De fietspadoversteken zullen met een rode markering worden aangeduid.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Daar de werken betrekking hebben op een kruispunt met een gewestweg, werd het Agentschap Wegen en Verkeer om advies gevraagd.

 

Door de aanwezigheid van kabels en leidingen in de nabijheid van de werken, werden de beheerders om advies gevraagd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte maar kadert in een betere verkeersdoorstroming om het bestemmingsverkeer te scheiden van het doorgaand verkeer. Advies werd gevraagd aan de dienst mobiliteit van de stad. Dat advies is voorwaardelijk gunstig waarbij het volgende wordt gevraagd:

-          Het duidelijk bewegwijzeren van de afslagstrook voor de containerterminal in de Vosseschijnstraat, zodat dit niet tot problemen leidt verderop op het kruispunt met de Groenendaallaan.

-          Ook op hoger schaalniveau dient de containerterminal een duidelijke route-aanwijzing te voorzien zodat vrachtwagens geen (illegale) u-turn maken in de Vosseschijnstraat, maar via het noorden komen aanrijden.

Verder wordt ook gevraagd om de dubbelrichtingsfietspaden te voorzien van een middenmarkering in de vorm van een dunne midden streeplijn met grote tussenafstand en korte streepjes (conform de “algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie”), alsook de fietsoversteken conform de dienstorder “gekleurde wegoppervlakken voor fietsvoorzieningen – fietsgeleiding op kruispunten” (MOW/AWV/2017/6) van het Agentschap Wegen en Verkeer uit te voeren.

Bovenstaande opmerkingen zullen als voorwaarde bij het advies worden gevoegd.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- Dubbelrichtingsfietspaden zijn te voorzien van een middenmarkering in de vorm van een dunne midden streeplijn met grote tussenafstand en korte streepjes (conform de “algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie”);

- Fietsoversteken te markeren conform dienstorder “gekleurde wegoppervlakken voor fietsvoorzieningen – fietsgeleiding op kruispunten” (MOW/AWV/2017/6) van het Agentschap Wegen en Verkeer;

- Het duidelijk bewegwijzeren van de afslagstrook voor de containerterminal in de Vosseschijnstraat, zodat dit niet tot problemen leidt verderop op het kruispunt met de Groenendaallaan.

- Ook op hoger schaalniveau dient de containerterminal een duidelijke route-aanwijzing te voorzien zodat vrachtwagens geen (illegale) u-turn maken in de Vosseschijnstraat, maar via het noorden komen aanrijden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

23 maart 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

22 april 2021

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- Dubbelrichtingsfietspaden zijn te voorzien van een middenmarkering in de vorm van een dunne midden streeplijn met grote tussenafstand en korte streepjes (conform de “algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie”);

- Fietsoversteken te markeren conform dienstorder “gekleurde wegoppervlakken voor fietsvoorzieningen – fietsgeleiding op kruispunten” (MOW/AWV/2017/6) van het Agentschap Wegen en Verkeer;

- Het duidelijk bewegwijzeren van de afslagstrook voor de containerterminal in de Vosseschijnstraat, zodat dit niet tot problemen leidt verderop op het kruispunt met de Groenendaallaan;

- Ook op hoger schaalniveau dient de containerterminal een duidelijke route-aanwijzing te voorzien zodat vrachtwagens geen (illegale) u-turn maken in de Vosseschijnstraat, maar via het noorden komen aanrijden.

 

Artikel 2

DienstTaak
SW/VHet advies te bezorgen aan de instantie die om advies gevraagd heeft.


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.