Terug
Gepubliceerd op 19/04/2021

2021_CBS_03025 - Omgevingsvergunning - OMV_2021017794. Brederodestraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/04/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03025 - Omgevingsvergunning - OMV_2021017794. Brederodestraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_03025 - Omgevingsvergunning - OMV_2021017794. Brederodestraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021017794

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jeff Van Loo met als adres Hulshoutsesteenweg 88 te 2220 Heist-op-den-Berg

Ligging van het project:

Brederodestraat 42 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3606V3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van de dakverdieping van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/10/2020: vergunning (20202660) voor het regulariseren van uitgevoerde werken aan een meergezinswoning;

-          07/02/2017: proces-verbaal (AN.66.LB.33166/2017) voor het vermeerderen van het aantal wooneenheden van twee naar drie en het uitvoeren van werken in strijd met vergunning 20141219;

-          01/08/2014: vergunning (20141219 - 3582#4794) voor het regulariseren van een meergezinswoning;

-          09/12/2005: vergunning (545#562) voor het bouwen van een werkplaats.

Vergunde toestand

-          meergezinsgebouw van 3 bouwlagen onder zadeldak, ingericht met een handelsgelijkvloers  en 2 wooneenheden.

Huidige toestand

-          de zolderruimte werd ingericht met 3 slaapkamers en bij de bovenste woonentiteit gevoegd.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw met een handelsgelijkvloers  en 2 wooneenheden;

-          mansardedak, ingericht als duplexverdieping bij de bovenste woonentiteit;

-          tweeslaapkamerduplexappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 88m².

Inhoud van de aanvraag

-          het zadeldak wordt vervangen door een mansardedak;

-          de dakverdieping wordt ingericht met een leefruimte plus keuken en een dakterras;

-          de voorgevel en de overige verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag;

-          de gewenste wijzigingen worden samen met de nog uit te voeren werken van vergunning 20202660 gerealiseerd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

26 februari 2021

13 april 2021

 Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

26 februari 2021

2 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op een meergezinsgebouw met twee wooneenheden en een gelijkvloerse handelszaak. Het aantal wooneenheden neemt niet toe. De functies zijn inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorstel om het gebouw te voorzien van een mansardedak is aanvaardbaar. In de Brederodestraat komen zowel zadel- als mansardedaken voor. De daklaag sluit aan op het bouwvolume van de rechterbuur waardoor het maximale bouwolume niet wordt overschreden. Aan de rechterzijde achteraan het nieuwe dak wordt een inpandige buitenruimte voorzien. Om de visuele herkenbaarheid van het mansardedak te behouden en voldoende afstand te behouden ten opzichte van de rechterbuur wordt in voorwaarden opgelegd om het dak met een breedte van minstens 60cm, vanaf de perceelgrens met de rechterbuur, te voorzien. Dit wordt verduidelijkt in rood op de plannen BA_0_P_N_08_Dakenplan_v210127_PLAN_IN_ROOD en BA_0_G_N_10_Achtergevel_v210127_PLAN_IN_ROOD.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De gelijkvloerse pui wordt ten opzichte van de laatst vergunde toestand aangepast. De winkelpui in de bestaande toestand werd onvergund uitgevoerd. In de beschrijvende nota is te lezen dat deze pui niet behoort tot de inhoud van de aanvraag. Wijzigingen aan de voorgevel inclusief kroonlijst worden uitgesloten in deze vergunning.

De aanvraag is gelegen in CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd.

 

“De Brederodestraat (…) was bedoeld voor winkels en horeca, wat resulteerde in een straatbeeld dat bepaald wordt door burgerhuizen en meergezinswoningen met een handels- of horecagelijkvloers. Het straatbeeld is heel heterogeen door de talrijke verbouwingen en aanpassingen, ondanks het feit dat de meeste huizen gebouwd werden in de twee laatste decennia van de 19de eeuw als woon- en winkelpanden van drie traveeën en drie bouwlagen met een neoclassicistische lijstgevel, wat oorspronkelijk een vrij homogeen beeld moet gevormd hebben. De vaste aannemers-investeerders die in het Zuid actief waren, vinden we ook in de Brederodestraat terug: Bourguignon, Masson, Janssens en Van Besten dienen bouwaanvragen met neoclassicistische typeplannen in. Een aantal clusters van de oorspronkelijke bebouwing zijn bewaard en vallen daarbij op door de gevelbrede ijzeren balkonleuningen boven de al dan niet bewaarde houten winkelpuien.

 

Het pand telt drie bouwlagen en twee traveeën onder pannen zadeldak. De lijstgevel is bepleisterd en voorzien van een omlijsting naast de vensters en friezen tussen de vensters.

Op de begane grond bevond zich een houten winkelpui, thans gedeeltelijk vervangen en verbouwd (blauwe hardstenen plint verwijderd zonder vergunning), ingevuld met pvc-schrijnwerk en bekleed met steenstrips.

De muuropeningen van deze typewoningen zijn rechthoekig, standaard voor een neoclassicistische gevel met regelmatig geplaatste rechthoekige muuropeningen. Het houten geschilderd schrijnwerk is vervangen door pvc.

 

Het object/ complex is beeldondersteunend omdat voor het exterieur de stedenbouwkundige of architecturale waarde hoog is. Het vormt nog een coherent geheel met de naastgelegen neoklassieke panden.

 

Men wenst het huidige zadeldak om te vormen naar een mansardedak. Het dak heeft de klassieke opbouw van een pseudemansarde. In het voorste dakvlak worden twee dakkapellen geplaatst. De omlijsting ervan is erg zwaar uitgevoerd en de dakkapellen zitten hierdoor zeer dicht tegen elkaar.

In de vorige aanvraag werden een aantal ingrepen voorgelegd ter regularisatie. De winkelpui werd uitgesloten.

Om geen beeldverstorende daklaag toe te voegen zal als voorwaarde opgelegd worden dat de omlijsting rond de dakkapellen fijner uitgewerkt moet worden en deze iets verder uit elkaar geplaatst moeten worden.

De pui dient opnieuw uitgesloten te worden.”

 

Dit advies wordt bijgetreden. In voorwaarden wordt opgenomen om de dakkapellen in de daklaag fijner uit te werken. Dit is mogelijk door de aluminium omkadering te beperken. Ook wordt opgelegd om de dakkapellen verder uit elkaar te plaatsen, op een afstand van 60 cm vanaf de perceelsgrenzen. Dit wordt verduidelijkt in rood op het plan BA_0_G_N_09_Voorgevel_v210127_ROOD

De gelijkvloerse pui en voorgevel maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woonoppervlakte van het bovenste appartement vergroot. De twee bestaande woningen krijgen een private buitenruimte. Dit heeft een positieve invloed op de algemene woonkwaliteit van het gebouw.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      aan de achterzijde van het nieuwe dak een dakvlak van minimaal 60cm voorzien vanaf de perceelgrens met de rechterbuur;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4.      de omlijsting rond de dakkapellen te beperken;

5.      de dakkapellen uit elkaar te plaatsen tot een afstand van 60 cm ten opzichte van de perceelsgrens.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

26 februari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 april 2021

Verslag GOA

13 april 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      aan de achterzijde van het nieuwe dak een dakvlak van minimaal 60cm voorzien vanaf de perceelgrens met de rechterbuur;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4.      de omlijsting rond de dakkapellen te beperken;

5.      de dakkapellen uit elkaar te plaatsen tot een afstand van 60 cm ten opzichte van de perceelsgrens.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.