Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021002935 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Christian Daalderop met als adres Oudestraat 129 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en mevrouw Ellen Gosselin met als adres Oudestraat 129 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Oudestraat 129 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 38 sectie B nr. 549X3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/03/1942: vergunning (1006#1217) voor het plaatsen van een binnenmuur.
Vergunde toestand/Huidige toestand
- eengezinswoning in gesloten bebouwing;
- hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak (bouwdiepte: 9m) met gelijkvloerse uitbouw en een entresolvolume aan de rechterkant van het perceel (bouwdiepte: 13,5m);
- pand ingericht met een gelijkvloerse garage;
- voorgevel afgewerkt met rode baksteen met wit geschilderde lateien.
Gewenste toestand
- eengezinswoning in gesloten bebouwing;
- hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak (bouwdiepte: 9m) met gelijkvloerse uitbouw en een entresolvolume aan de rechterkant van het perceel (bouwdiepte: 13,5m);
- voorgevel afgewerkt met rode baksteen met wit geschilderde lateien.
- gelijkvloerse garage wordt ingericht als leefruimte;
- het platte dak (eerste verdieping tussen entresol en perceelgrens) wordt ingericht als dakterras;
- gewijzigde voorgevel (van poort naar raam). Schrijnwerk in grijs pvc of aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel (van poort naar raam);
- herinrichten van de gelijkvloerse verdieping;
- regulariseren van het dakterras.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 16 februari 2021 | 23 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Oudestraat wordt gekenmerkt door eengezinswoningen in gesloten bebouwing. De functie van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voorziet het omvormen van een inpandige garage naar woonruimte. Ter hoogte van de bestaande garage wordt een nieuw raampartij geplaatst, die net als het ander schrijnwerk wordt uitgewerkt in antraciet grijs PVC of aluminium. Onder het raam wordt een nieuwe blauwe hardstenen plint voorzien.
Deze wijziging kan gunstig worden geadviseerd omwille van volgende redenen:
- De laatst afgeleverde bouwtoelating dateert van 12/03/1942. Op de bijhorende plaannen bevond er zich een verblijfsruimte aan de voorgevel;
- De woningen van de Oudestraat hebben een typerende opbouw van de voorgevel. Met terugkerend materiaalgebruik, bandwerk en indeling. Oudestraat 123 heeft bijvoorbeeld een identieke geveluitwerking als nr. 129 (op de garagepoort na). Er kan hierdoor gesteld worden dat een verblijfsruimte aan de voorgevel een uitgangspunt was bij het realiseren van deze woningen. Het terug herstellen van deze voorgevel sluit hierdoor aan bij de oorspronkelijke typologie;
- De bestaande garage is, naar hedendaagse normen, niet bruikbaar voor het plaatsen van een auto. Deze garage heeft beperkte afmetingen van 3,92 op 3,37 meter. Dit is onvoldoende voor het stallen van een wagen volgens de inrichtingsprincipes van de bouwcode;
- Bij nieuwbouw worden garagepoorten niet toegelaten in gevels van 8 meter of smaller (artikel 12 van de bouwcode). De voorgevel van deze aanvraag heeft slechts een breedte van 4,95 meter;
- Door het supprimeren van de garage naar een verblijfsruimte verbetert de woonkwaliteit. Door het plaatsen van raampartijen aan de voorgevel kunnen de achterliggende verblijfsruimte langs twee kanten verlicht en verlucht worden. Daarnaast verbetert het contact tussen de gebruikers en het openbaar domein, wat bijdraagt aan de levendigheid van de voorgevel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voorziet het regulariseren van een dakterras. Dit terras is in strijd met het burgerlijk wetboek art 678. Om te voldoen aan dit artikel moet het uitzicht van een balkon venster of andere soortgelijke vooruitspringende werken minimaal 1,9 meter afstand verwijderd zijn van het aanpalend perceel. Het linkeraanpalende perceel heeft een uitbreiding met dakkoepel. Hierdoor kan er vanuit het terras rechtstreeks binnengekeken worden. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
Een bestaande smalle rijwoning wordt verbouwd. De ruimte die aangeduid staat als garage wordt mee leefruimte.
Er is geen uitbreiding van het aantal wooneenheden, dus is er geen bijkomende parkeerbehoefte.
En verder stellen zij omtrent de kamer die mee woonruimte wordt:
… indien in vergunde toestand de plaats ook al 3m is, dan was ze niet bruikbaar als garage en hoeft ze niet meegeteld te worden.
Uit de vergunde toestand van het perceel kan worden vastgesteld dat de ruimte aan straatzijde gebruikt reeds ingericht was als verblijfsruimte. Hierdoor bedraagt de werkelijke parkeerbehoefte 0.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 januari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 16 februari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 april 2021 |
Verslag GOA | 29 maart 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.