Terug
Gepubliceerd op 16/04/2021

2021_CBS_02935 - Federale overheidsdienst Justitie - Mogelijkheid tot elektronische aangiften burgerlijke stand. Collegiale brief. Ondertekening. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/04/2021 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_02935 - Federale overheidsdienst Justitie - Mogelijkheid tot elektronische aangiften burgerlijke stand. Collegiale brief. Ondertekening. - Goedkeuring 2021_CBS_02935 - Federale overheidsdienst Justitie - Mogelijkheid tot elektronische aangiften burgerlijke stand. Collegiale brief. Ondertekening. - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De stad Antwerpen en haar districten zijn steeds op zoek naar oplossingen waardoor we onze inwoners een betere dienstverlening kunnen aanbieden. Het lijkt de stad Antwerpen beter om het vastleggen van de voorwaarden voor elektronische aangiften niet te koppelen aan een oplossing die federaal ontwikkeld wordt, maar via Koninklijk Besluit wel het wettelijke kader te voorzien dat enerzijds de rechtszekerheid en correctheid van de akte of aangifte verzekert en dat anderzijds de steden en gemeenten toelaat om zelf op korte termijn initiatief te kunnen nemen

De realiteit van het voorbije jaar en de COVID19 context toonden de moeilijkheid aan voor de stad Antwerpen en andere steden en gemeenten om veilig loketbezoeken te voorzien om al deze aangiften te ontvangen. Het instellen van de voorwaarden voor een elektronische aangifte zou er voor zorgen dat we vele van deze loketbezoeken kunnen vermijden en zo de ambtenaren van de burgerlijke stand en hun gemachtigden de tijd en de ruimte geven om die aangiften waarbij een persoon toch moet verschijnen veilig en kwalitatief af handelen. Ook zonder een noodsituatie is er immers een vraag naar een elektronische aangifte die de administratie rond deze belangrijke levensgebeurtenissen vereenvoudigt voor de ouders bij geboorte en erkenning en voor de aanstaande echtgenoten bij huwelijksaangifte.

Aanleiding en context

De invoering van de Databank Akten Burgerlijke Stand  (DABS) sinds 31 maart 2019 en het vernieuwde Boek I van het Burgerlijk Wetboek bieden  kansen om de wettelijke bevoegdheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand klantgerichter en efficiënter uit te voeren. Artikel 43§3, artikel 164/1§3, laatste lid en artikel 327/1§3, laatste lid van het Burgerlijk Wetboek voorzien immers dat de Koning de voorwaarden kan bepalen voor een elektronische aangifte van respectievelijk geboorte, huwelijk en erkenning. Via het beheerscomité van de DABS verneemt de stad Antwerpen dat de federale overheidsdienst Justitie onderzoekt hoe deze voorwaarden ingevuld kunnen worden en of er een federale oplossing dient aangeboden te worden om deze elektronische aangiftes te faciliteren. 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS05 - Loketten
2SBS0501 - Kwalitatieve digitale, telefonische en fysieke dienstverlening
2SBS050107 - Administratieve vereenvoudiging en "only once"

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de collegiale brief aan de Minister van Justitie goed . 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen