Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021033043 |
Gegevens van de aanvrager: | BV KAAI PROPERTIES met als adres Vaartkaai 31 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: | de heer Mustafa Kilinç Arslan met als adres Trompetvogelstraat 48 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Vaartkaai 28-31 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 40 sectie C nr. 583S |
Inrichtingsnummer: | 20210224-0017 (Milieu toelichting magazijn) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het verbouwen van een magazijn tot kantoor en exploiteren van stalplaatsen voor bedrijfswagens en vrachtwagens |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/10/2018: vergunning (20182351) voor het slopen van een magazijn, plaatsen van een nieuwe afsluiting en inrichten van het terrein;
- 27/01/2017: niet uitgevoerde vergunning (20162473) voor het verbouwen van een magazijn tot kantoor;
- 13/01/2004: vergunning (103#572) voor het afbreken van een huis met magazijn en verwijderen van een hoogspanningscabine;
- 29/10/2003: vergunning (103#8415) voor het gedeeltelijk afbreken van een magazijn;
- 09/04/2003: vergunning (103#8413) voor het slopen van twee metalen loodsen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- ingericht bedrijventerrein;
- magazijn op de rechter perceelsgrens;
- magazijn heeft 2 bouwlagen met plat dak;
- gevels zijn afgewerkt met rode gevelsteen en buitenschrijnwerk in PVC of aluminium.
Huidige toestand
- ingericht bedrijventerrein;
- magazijn op de rechter perceelsgrens;
- magazijn heeft 2 bouwlagen met plat dak;
- gevels zijn afgewerkt met rode gevelsteen en buitenschrijnwerk in PVC of aluminium.
Gewenste toestand
- ingericht bedrijventerrein;
- magazijn met kantoorruimte op de rechter perceelsgrens;
- magazijn heeft 2 bouwlagen met plat dak;
- gevels zijn afgewerkt met rode gevelsteen, witte bepleistering en buitenschrijnwerk in aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een magazijn naar magazijn met kantoorruimte;
- renoveren van de gevels;
- inrichten van een dakterras.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 14 augustus 2008 verleende het college een vergunning aan Thys Tanktransport nv en Chartering and Trucking Thys nv voor het in- en uitwendig reinigen van tankwagens en een herstelwerkplaats voor motorvoertuigen (kenmerk AN2008/340). De vergunning is geldig tot 14 augustus 2028.
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat het stallen van 18 bedrijfsvoertuigen.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 18 voertuigen |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 25 maart 2021 | 9 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 25 maart 2021 | 22 april 2021 | Gunstig |
Departement Omgeving - seveso | 25 maart 2021 | 16 april 2021 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 25 maart 2021 | 2 april 2021 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 25 maart 2021 | 29 maart 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggend project ligt in een overstromingsgevoelig gebied, maar de dakoppervlakte en verharde oppervlakte wijzigt niet zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het verbouwen van een gedeelte van een magazijn naar kantoor.
De site is gelegen in industriegebied Kanaalkant Merksem zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. Het maakt ook deel uit van het kaderplan kanaalkant gecoördineerd door de provincie.
De aanvraag past hier slechts ten dele in. In de toelichtingsnota wordt niet duidelijk vermeld waarvoor de kantoren gaan dienen of hoe deze in samenhang kunnen gezien worden met het gelijkvloers. Zuiver autonome kantoren zijn hier niet op zijn plaats. Naar voorwaarden wordt meegenomen dat het magazijn en kantoor in één hand moet blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
Visueel-vormelijke elementen
De raamverdelingen in de gevels worden gewijzigd. Deze verdeling weerspiegelt de achterliggende functies. Hierdoor is er een duidelijke uitspraak over de architectuur van het gebouw en de beeldkwaliteit van het gebouw is in samenhang met zijn omgeving.
De gevels worden afgewerkt met rode gevelsteen, witte bepleistering en aluminimum buitenschrijnwerk. De gevelmaterialen wijzigen tegenover de niet uitgevoerde vergunning (dossiernummer: 2016273). Echter passen deze materialen ook binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Naar voorwaarden wordt meegenomen om de aanvraag uit te voeren conform artikels 15, 20, 21, 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid.
In tegenstelling tot de niet uitgevoerde vergunning wijkt de aanvraag nu wel af op artikel 21 van de bouwcode. De hoogte onder de spanten bedraagt tussen de 2,35 m en 2,5 m. Echter is de hoogte onder het dak – naast de spanten – wel voldoende hoog. De afwijking is aanvaardbaar mits er geen vals plafond wordt gehangen onder de spanten. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging van magazijn naar kantoor. Het magazijn op de 1ste verdieping wordt ingericht als kantoorruimte.
320 m² kantoren met parkeernorm 1,55/100 m² : 320 m² x 1,55/100 m² = 4,96 = 5 .
|
De plannen voorzien in 12 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er zijn op het inplantingsplan 12 parkeerplaatsen voorzien. Maar het is niet duidelijk of deze beschikbaar zijn voor het kantoor vermits er op de site ook nog een bedrijfsgebouw en magazijn aanwezig zijn.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5 .
Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er moet gezocht worden naar een oplossing op eigen terrein. Mits een herschikking van de plaatsen vooraan op het perceel, kunnen er 5 bijkomende plaatsen worden voorzien. Hierbij is het wenselijk om ook meer ontharding en groen op het perceel te voorzien.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5 – 5 = 0 .
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5- 5 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid
De parking wordt ontsloten via de Vaartkaai.
Fietsvoorzieningen
Voor het nieuwe kantoor moeten er 4 fietsstalplaatsen voorzien worden (1,25/100 m²).
Er zijn geen fietsstalplaatsen.
Het voorzien van 5 inpandige fietsstalplaatsen wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het projectgebied bestaat uit een bedrijfsterrein van 4.860 m² aan de Vaartkaai, met een bestaand bedrijfsgebouw van 1.300 m² achteraan het perceel en een magazijn van 400 m² vooraan het perceel. Het kleinere magazijn wordt verbouwd waarbij naast opslagruimte ook kantoren en personeelsruimte voorzien worden.
Wat de ingedeelde inrichtingen of activiteiten betreft, geeft de exploitant aan dat enkel het stallen van 18 bedrijfsvoertuigen van toepassing is. De voertuigen worden gestald in openlucht op een verharde ondergrond. Gelet op de ligging in industriegebied en de afwezigheid van woongelegenheden in de nabijheid, wordt geen hinder verwacht.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er moeten 5 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden op het perceel en meer ontharding en groen gerealiseerd worden conform het plan BA_RENOVATIE_I_N_11-05-2021_IN_ROOD_OP_PLAN;
3. de breedte van het looppad in het sas op de gelijkvloerse verdieping en de gang naar de toiletten op de eerste verdieping moeten een minimum breedte van 1,5 m hebben, conform artikel 15 van de verordening toegankelijkheid;
4. de trap moet men verbreden tot minimum 1 m en een tussenbordes hebben, conform artikel 20 van de verordening toegankelijkheid;
5. alle deuren op de gelijkvloerse en eerste verdieping moeten een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 1,10 m hebben, conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
6. een vrije en vlakke draairuimte voor en na de deuren is te voorzien op de gelijkvloerse en eerste verdieping, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
7. het magazijn en het kantoor zijn één en ondeelbaar.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
De verwachte risico’s en effecten voor mens en milieu als gevolg van de exploitatie worden mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden als aanvaardbaar beoordeeld.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 18 voertuigen |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 februari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 25 maart 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 mei 2021 |
Verslag GOA | 6 mei 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er moeten 5 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden op het perceel en meer ontharding en groen gerealiseerd worden conform het plan BA_RENOVATIE_I_N_11-05-2021_IN_ROOD_OP_PLAN;
3. de breedte van het looppad in het sas op de gelijkvloerse verdieping en de gang naar de toiletten op de eerste verdieping moeten een minimum breedte van 1,5 m hebben, conform artikel 15 van de verordening toegankelijkheid;
4. de trap moet men verbreden tot minimum 1 m en een tussenbordes hebben, conform artikel 20 van de verordening toegankelijkheid;
5. alle deuren op de gelijkvloerse en eerste verdieping moeten een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 1,10 m hebben, conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
6. een vrije en vlakke draairuimte voor en na de deuren is te voorzien op de gelijkvloerse en eerste verdieping, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
7. het magazijn en het kantoor zijn één en ondeelbaar.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/JM/2021/G.00245.ME.0008.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn. | 18 voertuigen |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.