Terug
Gepubliceerd op 25/05/2021

2021_CBS_03989 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027813. Spillemansstraat 68. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03989 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027813. Spillemansstraat 68. District Borgerhout - Goedkeuring 2021_CBS_03989 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027813. Spillemansstraat 68. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021027813

Gegevens van de aanvrager:

de heer Brian Van Ael met als adres Spillemansstraat 68 te 2140 Antwerpen en mevrouw Tasia Smolders met als adres Spillemansstraat 68 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Spillemansstraat 68 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 26 sectie B nrs. 0 en 905P8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/10/1926: toelating (1399#9322) voor het bouwen burgerhuis.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          bouwdiepte van circa 12,3 m aan de linkerzijde en circa 7,6 m aan de rechterzijde;

-          gevel uit rode baksteen op plint uit blauwe hardsteen met houten buitenschrijnwerk en dubbele houten voordeur.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          bouwdiepte op het gelijkvloers van circa 13,7 m aan de linkerzijde en circa 11,9 m aan de rechterzijde met aansluitend een luifel van circa 3 m diep;

-          gevel uit rode baksteen op plint uit blauwe hardsteen met daarboven een grijs gecementeerde strook en grijs pvc buitenschrijnwerk met een enkele voordeur.

Gewenste toestand conform huidige toestand, uitgezonderd:

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          een daklaag van circa 7,8 m diep in natuurleien met een dakkapel bekleed in HPL-platen en pvc buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          optrekken van een 2de verdieping onder plat dak;

-          bijplaatsen van een trap naar de 2de verdieping;

-          regulariseren gelijkvloerse uitbreiding en luifel;

-          regulariseren voorgevelwijzigingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: het is onduidelijk in welke kleur de ‘trespabekleding’ wordt voorzien;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: het toevoegen van de luifel beperkt de lichtinval van de leefruimtes;
  • artikel 38 Groendaken: het nieuw plat dak wordt niet als een groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Achteraan werd het bouwvolume op het gelijkvloers aan de linkerzijde uitgebreid met slechts 1,5 m. Aan de rechterzijde werd deze uitgebreid met circa 4,3 m. Deze laatste uitbreiding werd voorzien van een grote lichtkoepel die voldoende lichtinval in de leefruimtes garandeert. De bouwdiepte van circa 12 m overschrijdt de gangbare bouwdiepte in de omgeving niet en komt de leefkwaliteit van de woning ten goede. Bijgevolg is de gelijkvloerse uitbreiding aanvaardbaar.

De luifel die boven het terras achter de woning werd voorzien, komt de leefkwaliteit van de woning echter niet ten goede. Gezien de beperkte gevelopening waar de keuken over beschikt, is het niet wenselijk de aangrenzende buitenruimte te overkappen en zo de lichtinval te beperken. Gelet op het feit dat deze volledig lichtdoorlatend werd voorzien, is de afwijking aanvaardbaar.

 

De Spillemansstraat wordt gekenmerkt door 2 à 3 bouwlagen onder een plat dak. Een volwaardige daklaag onder een plat dak bovenop de 2 bestaande bouwlagen is qua schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar. De bouwdiepte van deze daklaag stemt overeen met de algemeen gehanteerde bouwdiepte in de onmiddellijke omgeving. Een derde bouwlaag is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande wijzigingen aan de voorgevel ten opzichte van de laatst vergunde toestand beperken zich tot de gevelopening voor de voordeur, het buitenschrijnwerk, de kroonlijst en een aantal accenten. De gevel bestaat uit een rode baksteen op een plint uit blauwe hardsteen. Het buitenschrijnwerk werd vervangen door grijs pvc buitenschrijnwerk en de kroonlijsthoogte werd gelijkgetrokken. Deze wijzigingen liggen in lijn met de architectuur van het gebouw en zijn omgeving en zijn bijgevolg aanvaardbaar.


De nieuwe daklaag wordt aan de voorzijde uitgevoerd in natuurleien. Er wordt een dakkapel voorzien. Deze ligt in lijn met de architectuur van de bestaande voorgevel. De dakkapel wordt bekleed met HPL-platen en voorzien van pvc buitenschrijnwerk. Er wordt geen kleur beschreven. Als voorwaarde wordt bij de vergunning opgelegd het buitenschrijnwerk in dezelfde kleurtint te voorzien als het bestaande buitenschrijnwerk van de onderliggende bouwlagen en de HPL-platen in een kleurtint te voorzien die aanleunt bij die van de natuurleien.

 

De achtergevel bestaat uit wit pleisterwerk en eveneens grijs pvc buitenschrijnwerk. De daklaag wordt hier uitgevoerd in sidings met pvc buitenschrijnwerk. Stedenbouwkundig gezien is het wenselijk de daklaag gelijkwaardig te behandelen aan de voorzijde en achterzijde. Daarom wordt bij de vergunning opgelegd de achterzijde van de tweede verdieping eveneens te voorzien in natuurleien en grijs pvc buitenschrijnwerk.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanleg van groene daken heeft een positieve invloed op de beeldkwaliteit en duurzaamheid van zijn omgeving. Elk nieuw dak met een oppervlakte van minstens 20 m2 dient als groendak te worden aangelegd. Als voorwaarde wordt bij de vergunning opgelegd het dak boven de derde bouwlaag te voorzien als groendak.

 

De overige geplande werken voldoen aan de gestelde eisen inzake wooncomfort en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de kleur van het nieuwe buitenschrijnwerk te voorzien conform de kleur van het bestaande buitenschrijnwerk;

2.      de afwerking van de daklaag aan de achterzijde te voorzien conform die van de voorzijde;

3.      de HPL-platen in een kleurtint te voorzien die aanleunt bij die van de natuurleien;

4.      het nieuwe dak te voorzien als groendak;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

31 maart 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 mei 2021

Verslag GOA

19 mei 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de kleur van het nieuwe buitenschrijnwerk te voorzien conform de kleur van het bestaande buitenschrijnwerk;

2.      de afwerking van de daklaag aan de achterzijde te voorzien conform die van de voorzijde;

3.      de HPL-platen in een kleurtint te voorzien die aanleunt bij die van de natuurleien;

4.      het nieuwe dak te voorzien als groendak;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.