Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020155741 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer israel pluczenik met als contactadres Maria Henriëttalei 6-8 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Frankrijklei 12, Kipdorpvest 9 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 3 sectie C nr. 10C2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van en wijzigen van de gelijkvloerse functie en het aantal woongelegenheden in een handelspand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/08/1968: vergunning (18#51529) voor flatgebouw;
- 02/04/2021: bespreking Kwaliteitskamer Architectuur.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking: witte betonplaten;
- inrichting:
Huidige toestand
- in overeenstemming met vergunde toestand, afgezien van:
- gevelafwerking Frankrijklei:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- gefrijnd met verticale lijn ter hoogte van de plint;
- geschuurd op de verdiepingen;
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van commerciële ruimte naar reca;
- wijzigen van aantal woongelegenheden van 5 naar 6 (opsplitsen triplex);
- structurele ingrepen:
- herinrichten en renoveren van woongelegenheden;
- herinrichten van (dak)terrassen;
- gevelwijzigingen;
- aanbrengen van nieuwe gevelafwerking.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 16 december 2020 | 17 december 2020 | Geen advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 16 december 2020 | 14 januari 2021 | Ongunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 25 maart 2021 | 2 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 16 december 2020 | 22 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 26 maart 2021 | 27 maart 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 16 december 2020 | 17 december 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 16 december 2020 | 21 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 16 december 2020 | 18 december 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 16 december 2020 | 18 december 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 16 december 2020 | 5 januari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 6.1 Bestemming:
reca is op 1 bouwlaag toegelaten, terwijl de aanvraag ook reca voorziet op de mezzanine.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorzien van reca op het gelijkvloers is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Aangezien de mezzanine integraal deel uitmaakt van het gelijkvloers, kan de reca-functie ook op deze mezzanine worden voorzien conform de voorschriften van het RUP.
Het advies van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing kan als volgt worden samengevat:
“Gelet op de locatie binnen het afgebakende hoofdkernwinkelgebied Centrum Antwerpen en het afgebakende horecagebied Centraal Station, is een levendige invulling – in dit geval met reca – positief te beoordelen. Op deze manier wordt leegstand vermeden. Door de kenmerken van het Operaplein is na de heraanleg de locatie zeer geschikt voor de functie reca en omgekeerd geeft de functie reca dynamiek en levendigheid aan het Operaplein en haar gebruikers.”
De woonfunctie op de verdiepingen blijft behouden en opgewaardeerd door het verbouwen van de appartementen.
Woninggrootte
Bij het opdelen van de bestaande triplex worden voldoende ruime appartementen voorzien die qua indeling voldoen aan de vereisten voor een hedendaagse woning.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen van het bouwvolume, noch van de scheimuren.
De interne aanpassingen voorzien voldoende ruime terrassen voor alle appartementen met zicht op het Operaplein. Het vergroten van de lift komt de woonkwaliteit ten goede.
Visueel-vormelijke elementen
De straatgevels worden geïsoleerd en afgewerkt met kalksteen panelen en nieuw buitenschijnwerk en balustrades. De afwerking op het gelijkvloers verschilt van deze op de verdiepingen waardoor de gevels visueel voorzien worden van een sokkel. De kleur van het pleisterwerk op de achtergevel van de Frankrijklei sluit aan bij deze van de natuursteen waardoor het gebouw als 1 geheel wordt ervaren.
Zowel de voorgestelde gevelmaterialen als de geleding van de gevelopeningen en de terugspringende terrassen voldoen grotendeels aan de opmerkingen van de Kwaliteitskamer Architectuur van 02/04/2021. Het voorstel past in de gevelwand langs het Operaplein waar recent enkele nieuwbouwprojecten werden vergund.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot
Met betrekking tot de reca-functie op het gelijkvloers worden door de dienst Milieu volgende bezorgdheden geuit:
“Er is geen fundamenteel bezwaar, wel wordt er enig voorbehoud gemaakt ten opzichte van mogelijke geluidsoverlast en geurhinder. De reca-zaak strekt zich uit over drie niveaus (kelder, gelijkvloers en 1e verdieping). Wanneer de zaak onvoldoende akoestisch is geïsoleerd is geluidsoverlast niet uit te sluiten, de gehanteerde geluidsniveau's van elektronisch versterkte muziek moeten hieraan worden aangepast en dus eerder bescheiden moeten blijven.
Op basis van de plannen is het niet duidelijk hoe de luchtafvoer van de keuken zal worden georganiseerd (de afvoerschachten bevinden zich niet in de nabijheid van de keuken. De inrichting moet zodanig gebeuren dat er geen geurhinder kan ontstaan voor bewoners van de bovenliggende appartementen, het gebruik van keldergaten als "luchtafvoer" is uitgesloten.”
In een bijkomende nota verklaart de aanvrager dat er een akoestische studie in opmaak is en dat het plafond en de scheimuren zullen worden voorzien van akoestische isolatie conform de noden van deze studie. De horecakeuken zal voorzien worden van een dampkap met filter waardoor er geen afvoeren naar buiten noodzakelijk zijn. In voorwaarden zal worden opgenomen dat de nodige maatregelen moeten worden genomen om lawaaihinder en geurhinder voor de appartementen te beperken.
Bij het heraanleggen van het rioleringsstelsel, moet deze volledig gescheiden worden aangelegd tot aan de rooilijn conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.
Zowel de meergezinswoning als de reca-functie moeten conform artikel 26 van de bouwcode beschikken over een afgescheiden ruimte voor afvalberging. Deze kunnen worden voorzien in de kelder.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het bestaande handelsgelijkvloers wordt verbouwd naar reca. Voor reca in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. Het aantal appartementen wijzigt van 5 naar 6. 1 bijkomend appartementen > 90m² met parkeernorm 1,35: 1 x 1,35 = 1,35. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
Voor het bijkomend appartement met 3 slaapkamers moeten 4 fietsenstallingen voorzien worden.
Ook voor het personeel van de reca op het gelijkvloers moet 1 fietsenstalling voorzien worden.
Er wordt een fietsenstalling ingericht in de kelder voor 12 fietsen. Deze is bereikbaar via een ruime lift.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de riolering gescheiden aan te leggen tot aan de rooilijn conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode;
3. zowel voor de appartementen als de reca een aparte afgescheiden afvalberging te voorzien conform de voorschriften van artikel 26 van de bouwcode;
4. de nodige maatregelen te nemen om lawaaihinder en geurhinder voor de appartementen te beperken;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 16 december 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 24 december 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 22 januari 2021 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 10 mei 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 5 april 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 4 mei 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 31 maart 2021 |
Verslag GOA | 11 maart 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
24 december 2020 | 22 januari 2021 | 0 | 0 | 0 | 1 |
5 april 2021 | 4 mei 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de periode van het 1ste openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, die zich als volgt laat samenvatten:
Beoordeling:
Het klopt dat in de onmiddellijke omgeving meer winkelruimten voorkomen dan reca.
Zoals gesteld in het advies van de dienst ondernemen en stadsmarketing is het pand echter gelegen zowel binnen het afgebakende hoofdkernwinkelgebied Centrum Antwerpen en het afgebakende horecagebied Centraal Station. Een invulling met reca is dan ook positief te beoordelen. Op deze manier wordt leegstand rond het nieuwe Operaplein vermeden. Door de kenmerken van het nieuwe Operaplein is de locatie zeer geschikt voor de functie reca en omgekeerd geeft de functie reca dynamiek en levendigheid aan het Operaplein en haar gebruikers. De bestemmingsvoorschriften laten ook reca toe op het perceel.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
De aanvraag op het aanpalende perceel betrof een sloop en nieuwbouw van een appartementsgebouw met commerciële plint. De aanvraag werd voornamelijk geweigerd omdat het nieuwe gebouw niet voldeed aan de verwachtingen naar welstand in de toekomstvisie langs de Leien en een ongunstig advies van de brandweer.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Het klopt dat een reca functie mogelijk geurhinder en lawaai kan veroorzaken voor de bovenliggende appartementen. Zoals in het advies van de dienst Milieu wordt vermeld is het noodzakelijk de reca-functie voldoende akoestisch te isoleren naar de bovenliggende woonfunctie. De luchtafvoer van de horecakeuken moet zo gebeuren dat er geen geurhinder ontstaat voor de appartementen. Zowel in artikel 16 als artikel 35 van de bouwcode werden hierover bepalingen opgenomen. In een bijkomende nota verklaart de aanvrager dat er een akoestische studie in opmaak is en dat het plafond en de scheimuren zullen worden voorzien van akoestische isolatie conform de noden van deze studie. De horecakeuken zal voorzien worden van een dampkap met filter waardoor er geen afvoeren naar buiten noodzakelijk zijn.
Mits de nodige ingrepen kan de hinder voor de woonfunctie worden vermeden.
Het bezwaar is deels gegrond.
Beoordeling:
Het klopt dat niet alle vergunningsplichtige werken worden vermeld in het onderwerp van de aanvraag. De beschrijvende nota bevat echter bijkomende informatie en de wijzigingen zijn duidelijk op de plannen. De vergunningverlenende overheid kan enkel een beoordeling maken over de handelingen die voldoende duidelijk blijken uit de aanvraag. Andere handelingen zullen worden uitgesloten uit een vergunning.
Het bezwaar is deels gegrond.
Beoordeling:
Dit bezwaar is niet stedenbouwkundig van aard.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de riolering gescheiden aan te leggen tot aan de rooilijn conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode;
3. zowel voor de appartementen als de reca een aparte afgescheiden afvalberging te voorzien conform de voorschriften van artikel 26 van de bouwcode;
4. de nodige maatregelen te nemen om lawaaihinder en geurhinder voor de appartementen te beperken;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.