Terug
Gepubliceerd op 25/05/2021

2021_CBS_03983 - Omgevingsvergunning - OMV_2021040985. Sint-Hubertusstraat 65. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03983 - Omgevingsvergunning - OMV_2021040985. Sint-Hubertusstraat 65. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_03983 - Omgevingsvergunning - OMV_2021040985. Sint-Hubertusstraat 65. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021040985

Gegevens van de aanvrager:

de heer paul meyers met als adres sint hubertusstraat 65 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Hubertusstraat 65 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie B nr. 420R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/09/1923: toelating (961#7170) voor het bouwen van een badkamer;

-          07/03/1912: toelating (956#3369) voor het bijbouwen van een derde verdieping;

-          25/03/1911: toelating (956#3201) voor het bouwen van 3 rentenierswoningen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte hoofdvolume is 9,80 m;
  • uitbouw aan linkerzijde van 3 bouwlagen onder plat dak, met een bouwdiepte van 18,20 m; 
  • uitbreiding op gelijkvloerse verdieping van 1 bouwlaag (veranda) met bouwdiepte van 14,20 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelparement in beige natuursteen met houten buitenschrijnwerk;
  • plint in blauwe hardsteen. 

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand, uitgezonderd:

  • uitbreiding gelijkvloerse verdieping aan rechterzijde tot 19 m; 
  • interne constructieve wijzigingen.

Gewenste toestand

-          conform vergunde toestand, uitgezonderd:

  • extra bouwlaag onder de vorm van een mansardedak op het hoofdvolume;
  • perceelsbrede glazen constructie tot 19,35 m op de gelijkvloerse verdieping;
  • extra volume op entresol ter hoogte van de 3de verdieping, tot 14 m;
  • gevelafwerking: mansarde voorzien van leien.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume:

  • extra volume op het hoofdgebouw;
  • uitbreiding op het gelijkvloers;
  • uitbreiding op de achterbouw ter hoogte van de 3de verdieping;

-          wijzigingen van de scheidsmuren;

-          interne constructieve wijzigingen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

2 april 2021

7 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden in de aanvraag geen strijdigheden met de geldende voorschriften vastgesteld.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt de verbouwing en uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze ontegensprekelijk sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie, op het gelijkvloers perceelsbreed tot een diepte van ruim 19 m en in de vorm een extra bouwlaag op het hoofdvolume (op +3, in mansardevorm) met een uitbouw aan één zijde tot 14 m, is ingepast in zijn gebouwde context, dit aangezien in eerste instantie de gelijkvloerse bouwdiepte een nagenoeg exacte kopie is van de vergunde toestand op dit niveau en dat meer dan voldoende open en onbebouwde tuinruimte resteert om een degelijke woonkwaliteit te garanderen.

In tweede instantie is een aftopping met een mansardedak boven de kroonlijst ruim voorkomend in het heersende straatbeeld, waardoor dit principe zonder meer gunstig kan beoordeeld worden. Ook het toevoegen van een extra bouwlaag op de uitbouw links is ruimtelijk aanvaardbaar, gelet op de aanwezigheid van meerdere van dergelijke constructies in dezelfde huizenrij.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, leien en houten en stalen schrijnwerk (allen zonder kleurstelling), zijn enerzijds aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en anderzijds visueel ingepast in de gebouwde context, gesteld dat gekozen wordt voor een tint die past in de omgeving.

Het advies voor dit deelaspect is dan ook voorwaardelijk gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. Artikel 5 §1 van de bouwcode stelt dat de wijziging van de bestaande toestand van een gebouw dat is opgenomen in deze inventaris, onderworpen moet worden aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. Er werd een fotoreportage toegevoegd van zowel de voorbouw als de achterbouw.

De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf volgend advies:

 

“De Sint-Hubertusstraat is een woonstraat met burgerhuizen uit het vierde kwart van de 19de eeuw tot het eerste kwart van de 20ste eeuw, twee scholen en grote ommuurde tuinen van oudere domeinen. Homogene gevelwanden met overwegend neoclassicistische enkelhuizen van drie traveeën en twee of drie bouwlagen onder zadel-, pseudo-mansarde- of licht hellend plat dak. De oudere huizen met bepleisterde, beschilderde lijstgevel, de meer recente met parement van natuursteen of gekleurde baksteen. Opvallend veel balkons.

Nummers 65-69, met bouwaanvraag van 1911 naar ontwerp van Charles Wuyts. Het pand is opgetrokken in een gevel in natuursteen, heeft drie bouwlagen onder een plat dak en is opgedeeld in drie traveeën.

Het pand kent een klassieke opbouw van achtereen gelegen kamers naast een zijdelings gelegen gang. Achteraan bevindt zich een entresol van 3 bouwlagen.

Op basis van het bouwplan uit 1911 blijkt dat het interieur zeer rijkelijk is op de gelijkvloerse en eerste verdieping.

De tuinkamer achteraan naast het entresolvolume werd reeds in het verleden sterk verbouwd.

 

Men wenst de eengezinswoning te verbouwen.

Er wordt een pseudomansardedak toegevoegd, bekleed met leien, de bestaande achterbouw wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe gelijkvloerse achterbouw. Op de derde bouwlaag van de entresol komt een beperkt volume te staan.

 

De voorgestelde werken houden voldoende rekening met de hoge erfgoedwaarde van het pand en het ensemble van de 3 woningen.

Om zeker te zijn dat het mansardedak kwalitatief zal worden uitgevoerd zal als voorwaarde opgelegd worden dat detailtekeningen van het gevelaanzicht en een snede van de mansarde voor verder advies moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg, gelet op de hoge erfgoedwaarde van het pand. Een slechte uitvoering van het voorstel zou immers een sterke invloed hebben op het gevelbeeld van het individuele pand en het ensemble.

 

Advies

Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De nieuwe gecreëerde bureauruimte op de 3de verdieping achteraan links beschikt niet over een ondoorzichtig geveldeel zodat ontegensprekelijk een zijdelings en schuin zicht ontstaat naar het buurperceel aan deze zijde toe, hetgeen strijdig is met de algemene richtlijnen inzake privacy. Er zal in de eindbeoordeling dan ook een voorwaarde worden opgelegd om betreffende inbreuk te voorkomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de leien van de extra bouwlaag moeten uitgevoerd worden met een lichtgrijze tint;

2.      er moeten detailtekeningen van het gevelaanzicht en een snede van de mansarde voor verder advies worden voorgelegd aan de Stedelijke dienst Monumentenzorg;

3.      in de bureauruimte achteraan links op +3 dient het glas ter hoogte van de scheidsmuur tot een afstand van 60 cm loodrecht op de perceelsgrens ondoorzichtig te worden uitgevoerd;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

2 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 juni 2021

Verslag GOA

10 mei 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de leien van de extra bouwlaag moeten uitgevoerd worden met een lichtgrijze tint;

2.      er moeten detailtekeningen van het gevelaanzicht en een snede van de mansarde voor verder advies worden voorgelegd aan de Stedelijke dienst Monumentenzorg;

3.      in de bureauruimte achteraan links op +3 dient het glas ter hoogte van de scheidsmuur tot een afstand van 60 cm loodrecht op de perceelsgrens ondoorzichtig te worden uitgevoerd;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.