Terug
Gepubliceerd op 25/05/2021

2021_CBS_04002 - Omgevingsvergunning - OMV_2021030772. Lambrechtshoekenlaan 11. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04002 - Omgevingsvergunning - OMV_2021030772. Lambrechtshoekenlaan 11. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_04002 - Omgevingsvergunning - OMV_2021030772. Lambrechtshoekenlaan 11. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021030772

Gegevens van de aanvrager:

NV McDonald's Restaurants Belgium met als contactadres Leonardo Da Vincilaan 19A te 1831 Machelen

Ligging van het project:

Lambrechtshoekenlaan 11 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 39 sectie A nrs. 0, 136T en 136V

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een parking na sloop van Aldi en uitbreiden van de drive-in

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/02/2021: in behandeling (2021661) voor het slopen van een winkelgebouw;

-          02/042010: vergunning (2021397) voor het renoveren van de buitengevels;

-          26/10/2007: vergunning (20072905) heraanlaggen van terras, vernieuwen van speelzone en nieuwe gevelbekleding.

Vergunde en huidige toestand

-          vrijstaand gebouw van 1 bouwlaag onder plat dak aan Lambrechtshoekenlaan;

-          oppervlakte van het Mc Donald ‘s gebouw bedraagt circa 527 m²;

-          rondom het gebouw is er parking met verharding;

-          op het terrein is er ook een sorteerlokaal en een hoogspanningscabine.

Gewenste toestand

-          bouwen van een nieuw driveloket;

  • het loket heeft een breedte van 10,99 m en een diepte van 1,10 m;
  • het driveloket komt mee onder de bestaande dakconstructie.

-          aanleggen van parking in grasdallen en asfalt op de plaats van te slopen gebouw van Aldi (vergunning 2021661);

-          plaatsen van een nieuw sorteerlokaal met een breedte van 12,9 m en een diepte van 4,17 m;

-          plaatsen van een fietsenparking met doorgang naar het toekomstig ringpark ernaast;

-          plaatsen van bestelzuilen op de kop van het gebouw;

-          plaatsen van digitale driveborden in de plaats van de bestaande driveborden.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een nieuw driveloket;

-          aanleggen van parking in grasdallen en asfalt op de plaats van te slopen gebouw van Aldi;

-          plaatsen van een nieuw sorteerlokaal;

-          plaatsen van een fietsenparking met doorgang naar het ernaast;

-          plaatsen van bestelzuilen op de kop van het gebouw;

-          plaatsen van digitale driveborden in de plaats van de bestaande driveborden.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

7 april 2021

4 mei 2021

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 april 2021

20 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

7 april 2021

22 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

7 april 2021

13 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

7 april 2021

15 april 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 april 2021

8 april 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

19 april 2021

26 april 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

7 april 2021

16 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor wegeninfrastructuur.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het inrichten van een bijkomende parkeerzone en nieuwe drive-in is functioneel inpasbaar. Door de herinrichting verhoogt het comfort voor de klanten van de zaak alsook is er een betere circulatie voor de drive-in. De optimalisatiewerken worden gunstig beoordeeld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bijplaatsen van een tweede driveloket en de bijhorende bestelzuilen kan gunstig worden geadviseerd. Het plaatsen van de driveborden aan de middelste in- en uitrit is eveneens stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen met het sorteerlokaal te verplaatsen. Ruimtelijk sluit dit volume beter aan tegen de bestaande garageboxen van het appartementsblok Schoordijk nr. 3. Zo wordt de bebouwing gegroepeerd en ontstaat er geen dode hoek en restgroen.

 

In het kader van de aanleg van het toekomstig ringpark Groenendaal is de aanvraag voor advies opgestuurd naar de dienst publieke ruimte. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“In het kader van de grote verbinding worden delen van de ring overkapt waardoor nieuwe ruimte ontstaat voor publiek gebruik. Een van deze overkappingen bevindt zich aan de noordkant van Antwerpen tussen het Albertkanaal en de Laarbekestraat/Santiagostraat. Samen met het bermenslandschap langsheen de (in de toekomst verlaagde) ring tussen de overkapping en de Jozef Masurebrug, vormt deze publieke ruimte in de toekomst 1 groot park: ringpark Groenendaal. Dit ringpark werd samen met een aantal andere projecten geselecteerd als leefbaarheidsproject.

 

In oktober 2020 kreeg een ontwerpconsortium de opdracht om voor dit ringpark een voorontwerp te maken. Dit ontwerp wordt opgeleverd eind 2021. Eén van de ontwerpopgaves binnen deze opdracht is het maken van levendige randen rondom en toegangen tot het park.

 

De zone waarvoor een vergunning aangevraagd wordt door de private eigenaar vormt in het ontwerp een belangrijke rand en toegang tot het ringpark.

 

In de toekomst zal zich ter hoogte van de Groenendaallaan een belangrijke toegang bevinden tot het park. De huidige beschikbare ruimte tussen zuidkant perceel Mc Donalds en de rand van de rijbaan is hiervoor beperkt. Om een kwalitatieve en zichtbare toegang te maken is meer ruimte nodig. Het zou dan ook goed zijn als de inrichting van het privaat perceel hiermee al rekening houdt. Dat is in onderhavige aanvraag niet het geval. Langs die zijde blijft de huidige verharde parkeerstrook behouden. Een groene invulling zou de kwaliteit van de parktoegang sterk vergroten.

 

In het de aanvraag wordt ingespeeld op het toekomstig park door een toegang te voorzien achteraan het perceel (noordkant), aan de grens met het naastliggende perceel langsheen garageboxen. Het is goed dat er rekening gehouden wordt met het toekomstig park. Maar een doorgang op deze plek heeft weinig sociale controle. Het zou interessanter zijn om een toegang te maken meer zuidelijk, dichter bij de ingang van het gebouw, en dichter bij de toegang tot het park vanop de Groenendaallaan.

 

Hiernaast vormt het perceel van onderhavige aanvraag ook een belangrijke rand tot het park. Een goede rand geeft levendigheid aan een park, op verschillende momenten van de dag. Ook heeft een goede rand op die locatie een bepaalde hoogte, zodat een zekere afscherming ten opzichte van de Lambrechtshoekenlaan ontstaat. In het huidige voorstel worden bomen en groen toegevoegd aan de zone, wat een verbetering is ten opzichte van de huidige situatie. Het voorstel voldoet echter niet aan de ambitie om levendigheid te voorzien op verschillende momenten van de dag, het blijft een achterkant/zijkant. Ook het gebouw is op geen enkele manier gericht naar het park, met bijvoorbeeld terrassen of dergelijke aan die zijde.

 

De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@antwerpen.be , betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken .”

 

De aanleg van de parking, de fietsstalplaatsen en de doorgang is voorlopig stedenbouwkundig aanvaardbaar. 

Echter na de realisatie van het ringpark Groenendaal is een herinrichting van het terrein van Mc Donalds noodzakelijk. Deze inrichting kan aansluiten op het ringpark waardoor het filiaal langs alle zijde zichtbaar wordt, zoals wordt aangehaald in het advies van publieke ruimte. Echter kan dit niet in voorwaarden worden opgelegd aangezien de inrichting van het ringpark nog niet bekend is.

 

Verder worden de voorwaarden geformuleerd in dit advies als voorwaarden bij de omgevingsvergunning opgelegd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het materiaal van het sorteerlokaal wordt niet vermeld. Daarom wordt naar voorwaarden meegenomen om het sorteerlokaal in kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord materiaal af te werken.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst milieu. Zij adviseren gunstig met volgende beoordeling:

Het hamburgerrestaurant aan de Lambrechtshoekenlaan te Merksem beschikt over een melding klasse 3 (AN1998/198) waarvan akte genomen werd op 11 juni 1998. De vergunde rubrieken omvatten het lozen van huishoudelijk afvalwater, de exploitatie van een transformator en van koelinstallaties. Aangezien met de aangevraagde werken het restaurant zelf ongewijzigd blijft, wordt ervan uitgegaan dat deze melding de aanwezige ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) omvat. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Agentschap geeft ongunstig advies met volgende beoordeling:

“….Schending van het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2019 betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen

Artikel 1 van het BvR (verder: het BvR Bouwvrije Stroken) bepaalt dat de vrije stroken langs het autosnelwegdomein 30 meter bedragen.

Artikel 2, 1° van het BvR Bouwvrije Stroken bepaalt dat het verboden is te bouwen, te herbouwen of bepaalde constructies overeenkomstig artikel 4.1.1, 3°, VCRO te verbouwen. Dat verbod geldt niet voor instandhoudings- en onderhoudswerken.

 

De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het BvR Bouwvrije Stroken gelet op volgende redenen:

Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder afwijkingen van het in het artikel 2 gestelde verbod toestaan.

Als de wegbeheerder over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsaanvraag een gunstig advies uitbrengt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking, ingevolge artikel 7, eerste lid.

Als de wegbeheerder persoonlijke of zakelijke rechten toestaat op zijn eigendom die binnen de vrije stroken langs de autosnelweg ligt, wordt dat beschouwd als een toegestane afwijking, ingevolge artikel 7, 2e lid.

 

Het Agentschap heeft de aanvraag tot afwijking ontvangen maar de afwijking werd nog niet afgeleverd door de administrateur-generaal. Indien er nog een afwijking bekomen wordt zal er een nieuw advies opgeladen worden in het omgevingsloket.”

 

Het effectief bekomen van de afwijking van de administrateur-generaal zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

Het bestaande Mc Donalds restaurant blijft ongewijzigd. Enkel de Drive-in wordt aangepast aan de huidige noden. Dit wijzigt niets aan de parkeerbehoefte.

 

De plannen voorzien in 104 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De bestaande parking wordt heringericht. Na sloop van Aldi wordt deze ruimte ook als parking ingericht.

Het aantal parkeerplaatsen wijzigt van 77 naar 104.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 – 0 = 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de verkeerspolitie. Zij adviseren voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt onderstaande opmerking op de aanvraag omgevingsvergunning voor het aanleggen van een parking na de sloop van Aldi en het uitbreiden van de drive-in.

 

Dichtbij het kruispunt Lambrechtshoekenlaan-Groenendaallaan bevindt zich een toegang dat met een slagboom is beveiligd. Deze is echter niet standaard neergehaald, maar bevindt zich meermaals in opgehaalde toestand waardoor bezoekers via deze weg het terrein kunnen verlaten. We stellen ons bijgevolg de vraag of deze toerit en bijhorende slagboom dient te worden behouden. Indien niet noodzakelijk, lijkt het ons immers aangewezen om van de voorliggende heraanleg gebruik te maken om de opening te dichten en zo het aantal in- en uitritten op het terrein te beperken.”

 

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

 

Fietsvoorzieningen

Voor personeel en bezoekers wordt een fietsenstalling voor 15 fietsen ingericht dicht bij de ingang van het restaurant.

 

Een doorgang voor voetgangers en fietsers wordt voorzien naar het toekomstig openbaar park, Ringpark Groenendaal, achteraan. Ter hoogte van deze aansluiting wordt een aparte fietsenstalling voorzien voor bezoekers aan het park. Gezien het ontwerp voor het Ringpark nog niet definitief is, kon nog niet aangegeven worden waar de aansluiting exact dient voorzien te worden. Dit zal in een latere fase verder afgestemd worden.

 

Laden en lossen

Laden en lossen gebeurt op eigen terrein.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be , betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken .

3.      het sorteerlokaal te verplaatsen zoals in rood aangeduid op plan: BA_McDonald_s Lambrechtshoekenlaan - Drive en Parking_I_N_01 ;

4.      het sorteerlokaal in kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord materiaal afwerken;

5.      om het aantal in- en uitritten van het domein te beperken, moet de slagboom dichtbij het kruispunt Lambrechtshoekenlaan-Groenendaallaan worden gesloten indien deze niet nodig is;

6.      de aanvrager moet de afwijking op de bepalingen van het BvR Bouwvrije Stroken van de administrateur-generaal ontvangen hebben.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

7 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 juni 2021

Verslag GOA

12 mei 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be , betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken .

3.      het sorteerlokaal te verplaatsen zoals in rood aangeduid op plan: BA_McDonald_s Lambrechtshoekenlaan - Drive en Parking_I_N_01 ;

4.      het sorteerlokaal in kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord materiaal afwerken;

5.      om het aantal in- en uitritten van het domein te beperken, moet de slagboom dichtbij het kruispunt Lambrechtshoekenlaan-Groenendaallaan worden gesloten indien deze niet nodig is;

6.      de aanvrager moet de afwijking op de bepalingen van het BvR Bouwvrije Stroken van de administrateur-generaal ontvangen hebben.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.