Terug
Gepubliceerd op 18/06/2021

2021_CBS_04039 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Veegdienst. Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen - Aankoop pand - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04039 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Veegdienst. Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen - Aankoop pand - Goedkeuring 2021_CBS_04039 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Veegdienst. Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen - Aankoop pand - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

 Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens voor zover de verrichting nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen of behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).

Artikel 6, §3.2 en artikel 7 van de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 (jaarnummer 652) bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de stad. Een gemeenteraadsbeslissing is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op stedelijk patrimonium en een stedelijke beslissing tot verwerving van stedelijk patrimonium omvat steeds een beslissing over de aanwending ervan. 

Argumentatie

In dit besluit wordt het principe tot aankoop verder uitgewerkt met oog op de uiteindelijke eigendomsoverdracht. 

De stad Antwerpen koopt een pand aan op plan in de Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen. Het pand maakt bijgevolg deel uit van een mede-eigendom en zal bestaan uit een gelijkvloers, eerste en tweede verdieping. De omgevingsvergunning zal vermoedelijk worden afgeleverd in de zomer van 2021.

Aankoop

1 - Voorwerp

Pand gelegen te Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen, met een totale oppervlakte van 2.532m² bestaande uit een gelijkvloers, eerste en tweede verdieping, kadastraal gekend te Antwerpen als onder 11002/AFD5/SectieE/nr421/00Z011 zoals omschreven in het verkooplastenboek, dit wordt bijgevoegd als bijlage.

De verkoper levert dit pand op met de afwerkingsgraad zoals omschreven in het verkooplastenboek.

Kadastrale oppervlakte van 15a 22ca met een niet geïndexeerd kadastraal inkomen van 10.768,00 euro, het kadastraal inkomen zal aangerekend worden pro rata het aangekochte goed.

2 - Prijs en betaling

Er werd een akkoord gemaakt met de verkoper tot aankoop voor een bedrag van 4.850.200,00 euro. De Stad Antwerpen betaalt de aankoopprijs in schijven conform de afspraken die worden gemaakt met de verkoper en die wat de stad Antwerpen betreft verband houden met de wijze waarop de middelen worden ingeschreven in haar begroting. 

Dit bedrag bestaat uit 1.772.400,00 euro grondwaarde en 3.077.800,00 euro gebouwwaarde. 

Betaling in schijven:

Bij akte: zal de grondwaarde (700 euro/m²), 1.772.400,00 euro betaald worden;

Bij ruwbouw: zal 30% van de gebouwwaarde betaald worden, 923.340,00 euro;

Bij gesloten ruwbouw: zal 60% de gebouwwaarde betaald worden, 1.846.680,00 euro;

Bij oplevering: zal 10% van de gebouwwaarde betaald worden, 307.780,00 euro.

3 - Voorlopige oplevering en sanctie

De verkoper verbindt zich ertoe het pand uiterlijk in de zomer van 2022 in staat van voorlopige oplevering te brengen, conform de beschrijving zoals aangehecht in het verkooplastenboek. De koper zal reeds eerder kunnen beschikken over de stelplaats op de gelijkvloerse verdieping om alle wagens te stallen.

  • Verwachte uiterlijke beslissingsdatum vergunning en uitvoerbaarheid: vermoedelijk zomer 2021;
  • Verwachte termijn oplevering: 9-12 maanden na uitvoerbare vergunning;
  • Verkoper zal een sanctie betalen bij laattijdige oplevering vanaf 31 december 2022 tegen 1000,00 euro/werkdag uitgaande dat vergunning bekomen zal worden, zo niet zal de datum evenredig mee verschuiven.

4 - Opschortende voorwaarden

De aankoopovereenkomst zal na goedkeuring door het college ondertekend worden onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad.

5 - Notaris

De notariële akte van aankoop wordt verleden voor notaris Boeykens.

Aanleiding en context

Op 29 augustus 2008 (jaarnummer 10321) keurde het college principieel de inhuurneming goed van lokalen en ruimtes, ten behoeve van stads- en buurtonderhoud/stadsreiniging en groenvoorziening, sector Noord.

Op 8 november 2019 (jaarnummer 9211) keurde het college goed dat er voor de veegdienst, Stadsbeheer/Stadsreiniging/Centrum, een andere locatie zou gezocht worden voor de huurlocatie Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen. Dit omwille van de verschillende gebreken aan het gebouw en zijn installaties. De lopende huurovereenkomst zal eindigen aangezien de eigenaar van het gebouw dit gaat herontwikkelen en een verdere verlenging niet mogelijk is. 

De dienst AG Vespa/Vastgoed kreeg de opdracht op zoek te gaan naar een alternatieve locatie voor de veegdienst in plaats van de huidige huurlocatie Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen.  

Vanuit de nieuwe locatie zullen nieuwe zones in het noorden van Antwerpen onderhouden worden: postcode 2060, Park Spoor Noord, Spoor Oost, Den Dam en Borgerhout intramuros. De locatie dient vanzelfsprekend in de buurt gelegen te zijn om het verkeer te beperken. Naast de veegdienst zal er ook een extra team worden ondergebracht op de nieuwe locatie, het BIT (bijzonder interventie team).

Er werden verschillende panden in de buurt gezocht en onderzocht, doch geen enkel pand was geschikt om de werking van de veegdienst onder te brengen. Vooral het plaatsen van de wagens zoals de veeg- en vuilniswagens zorgde hierbij voor een probleem. Na gesprekken met de eigenaar van het pand bleek dat na de herontwikkeling van de Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen het gelijkvloers, eerste en tweede verdieping van het pand kunnen worden aangekocht door de stad Antwerpen voor de werking van de veegdienst, zijnde Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen. 

Na onderhandelingen werd een aankoopprijs bedongen van 4.850.200,00 euro. Deze prijs werd door de landmeters en schatters van AG Vespa marktconform bevonden. 

De stelplaats die vroeger werd gebruikt voor het stallen van de wagens, behoudt zijn bestemming en kan terug gebruikt worden als stelplaats. De herontwikkeling voorziet tevens opslagruimtes, kantoren, vergaderruimtes, een refter en sanitaire ruimtes. Deze aankoop is een opportuniteit vanwege zijn goede ligging en omdat er voldoende ruimte is voor de volledige werking van de veegdienst en de extra diensten. De werken van de projectontwikkelaar starten in de loop van 2021 en duren meer dan een jaar. 

Op 8 januari 2021 (jaarnummer 113) keurde het college goed dat de veegdienst, Stadsbeheer/Stadsreiniging/Centrum tijdelijk zal verhuizen naar de Everaertstraat 105, 2060 Antwerpen. Tijdens de herontwikkeling van het pand in de Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen heeft de veegdienst in dezelfde buurt een tijdelijke locatie nodig om hun werking te kunnen verzekeren.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed.

Algemene financiële opmerkingen

De aankoopprijs bedraagt 4.850.200,00 euro en is samengesteld als volgt:

  • 1.772.400,00 euro voor het grondaandeel zal betaald worden bij akte;
  • 923.340,00 euro, voor 30 % bij ruwbouw;
  • 1.846.680,00 euro, voor 60% bij gesloten ruwbouw;
  • 307.780,00 euro, voor 10% bij oplevering.

Het krediet voor deze aankoop is voorzien op SUB_NR/INTERN/2100/5322000000/221/2WNS040101A00000/2SA050300, mits goedkeuring aanpassing drie van het meerjarenplan door de Gemeenteraad. 

Voor het grondaandeel (1.772.400,00 euro) zal een interne kredietverschuiving uitgevoerd worden van SUB_NR/INTERN/2100/5322000000/221/2WNS040101A00000/2SA050300 naar SUB_NR/INTERN/2100/5322000000/220/2WNS040101A00000/2SA050300.

Voor de effectieve uitgave zullen we het ritme volgen van de oplevering. Het krediet voor het aandeel van de gesloten ruwbouw en de oplevering zal verschoven worden naar budgetjaar 2022.

De bestelbon grondaandeel en de bestelbon ruwbouw zal aangemaakt worden na goedkeuring aanpassing drie van het meerjarenplan door de Gemeenteraad en de vermelde IKA-Light.

De bestelbon gesloten ruwbouw en oplevering zal aangemaakt worden mits en na goedkeuring aanpassing vier van het meerjarenplan door college en Gemeenteraad.

De objectcode voor het gebouw is 0000029663. Het vastgoednummer is 4247.

De objectcode voor de grond is 0000026277. Het vastgoednummer is 26277 . 

De aankoop gebeurt onder het stelsel van de registratierechten; de vrijstelling voor openbaar nut is van toepassing.

De aktekosten en het ereloon verbonden aan deze aankoop vallen ten laste van de stad Antwerpen en worden geraamd op 5.500,00 EUR (inclusief btw). 

De betaling van de grond wordt uitgevoerd bij het ondertekenen van de akte. Dit bedrag wordt gestort op de geblokkeerde derdenrekening van notaris Boeykens. Bij het verlijden van de akte wordt dit bedrag doorgestort naar de verkoper Tulip Antwerp NV, op het rekeningnummer: BE08 0018 7531 2013 (BNP Paribas Fortis).

Adviezen

Afdeling landmeters en schatters van AG Vespa Gunstig advies

De afdeling landmeters en schatters adviseren op 2 februari 2021 gunstig om aan te kopen aan een bedrag van 4.850.200,00 euro.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aankoop goed van een pand gelegen aan de Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen, kadastraal gekend onder 11002/AFD5/SectieE/nr421/00Z011 met een oppervlakte van 2.532 m² voor de prijs van 4.850.200,00 euro en conform de voorwaarden zoals bepaald in dit besluit.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst 
Taak
FI/Boekhouding/Vast Actief

De verworven grond Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen toevoegen aan objectcode: 0000026277 met vastgoednummer: 26277 op vastgoedklasse 220.000 voor een bedrag van 1.772.400,00 euro.
Het verworven gebouw Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen toevoegen aan objectcode: 0000029663 met vastgoednummer: 4247 op vastgoedklasse 221.000 voor een bedrag van 3.077.800,00 euro

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Aankoop grond Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen
uit te betalen aan:

Tulip Antwerp NV
Herrmann-Debrouxlaan 40-42
1160 Brussel

Ondernemingsnummer: BE 0738 409 728
Rekeningnummer: BE08 0018 7531 2013 


1.772.400,00 euro


Budgetplaats: 5322000000
Budgetpositie: 220
Functiegebied: 2WNS040101A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 2SA050300
Budgetperiode: 2100, mits goedkeuring aanpassing 3 van het meerjarenplan door gemeenteraad

volgt later

Aankoop gebouw Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen
uit te betalen aan:

Tulip Antwerp NV
Herrmann-Debrouxlaan 40-42
1160 Brussel

Ondernemingsnummer: BE 0738 409 728
Rekeningnummer: BE08 0018 7531 2013 

3.077.800,00 euro

 

Budgetplaats: 5322000000
Budgetpositie: 221
Functiegebied: 2WNS040101A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 2SA050300
Budgetperiode: 2100, mits goedkeuring aanpassing 3 van het meerjarenplan door gemeenteraad , 2200, mits goedkeuring aanpassing 4 van het meerjarenplan door college en gemeenteraad

 volgt later
Notariskosten uit te betalen aan:

Notaris Jan Boeykens
Van Bréestraat 7
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: BE 0471 831 160
Rekeningnummer: BE14 2200 2085 0083

5.500,00 euro Budgetplaats: 5291500000
Budgetpositie: 613
Functiegebied: 2SBS070203A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 2SA080119
Budgetperiode: 2100
4005451137