Terug
Gepubliceerd op 25/05/2021

2021_CBS_04088 - Bestek GAC_2019_00921: Concessie voor het exploiteren van een booking- en ticketingplatform voor toeristische en culturele producten van stad Antwerpen en externe aanbieders - Schadevergoeding - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04088 - Bestek GAC_2019_00921: Concessie voor het exploiteren van een booking- en ticketingplatform voor toeristische en culturele producten van stad Antwerpen en externe aanbieders - Schadevergoeding - Goedkeuring 2021_CBS_04088 - Bestek GAC_2019_00921: Concessie voor het exploiteren van een booking- en ticketingplatform voor toeristische en culturele producten van stad Antwerpen en externe aanbieders - Schadevergoeding - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 8°, b) van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college bevoegd is voor daden van beschikking met betrekking tot concessies.

Argumentatie

In het kader van de uitvoering van de concessieovereenkomst GAC_2019_00921 diende de concessiehouder Experience Antwerp BV volgende deadlines te halen:

  • Lanceringsdatum van het luik ‘booking’: 1 oktober 2020;
  • Lanceringsdatum van het luik ‘ticketing’: in de loop van januari 2021.

Halverwege augustus 2020 bleek evenwel dat Experience Antwerp BV de lanceringsdatum van het luik ‘booking’ niet zou halen omdat bepaalde aspecten van de concessie door Experience Antwerp BV werden onderschat. Experience Antwerp BV vroeg in die omstandigheid om de deadline uit te stellen. De aanbestedende overheid stelde zich inschikkelijk op en stelde deze lanceringsdatum uit, een eerste keer tot 2 november 2020, en toen ook deze deadline niet haalbaar bleek een tweede keer tot 7 december 2020.

Begin december 2020 gaf Experience Antwerp BV opnieuw aan de reeds twee keer uitgestelde deadline voor de lancering van het luik ‘booking’ niet te kunnen halen. Bovendien bleek toen dat ook de lanceringsdatum van het luik ‘ticketing’ niet zou kunnen worden gehaald.

De aanbestedende overheid stelde zich wederom inschikkelijk op en ging akkoord met de volgende lanceringsdata:

  • 23 december 2020: lancering booking;
  • 1 februari 2021: lancering stedelijke ticketing (musea en Het Steen);
  • 1 maart 2021: lancering ticketing overige aanbieders.

De deadline voor het luik ‘booking’ werd vervolgens gehaald door de concessiehouder.

De overeengekomen nieuwe deadline voor de lancering van de stedelijke ticketing, gepland op 1 februari 2021, werd evenwel niet gehaald omwille van een technisch probleem bij de concessiehouder.

De aanbestedende overheid stelde zich ook deze keer inschikkelijk op. De aanbestedende overheid en Experience Antwerp BV kwamen overeen om:

  • tegen 1 april 2021 te voorzien in een tussenoplossing;
  • tegen 1 juli 2021 (als richtdatum) te voorzien in een permanente oplossing.

De afspraken omtrent deze regeling werden geformaliseerd in een addendum bij de concessieovereenkomst, dat op 19 maart 2021 (jaarnummer 02296) door het college werd goedgekeurd. Dit addendum werd zowel door de stad Antwerpen als door Experience Antwerp BV ondertekend en maakt bijgevolg integraal deel uit van de concessieovereenkomst.

Aangezien op 1 april 2021 geen functionerende tussenoplossing voor de ticketing voorhanden was, besliste de aanbestedende overheid Experience Antwerp BV in gebreke te stellen via een proces-verbaal. Het proces-verbaal van ingebrekestelling, met een gedetailleerde uitwerking van de ten laste gelegde tekortkomingen, werd op 9 april 2021 aangetekend aan Experience Antwerp BV verzonden. 

De aanbestedende overheid mocht de reactie van Experience Antwerp BV tijdig ontvangen op 23 april 2021. Experience Antwerp BV stelt daarin expliciet de ten laste gelegde tekortkomingen niet in twijfel te trekken. Wel licht Experience Antwerp BV in zijn reactie toe waarom de afgesproken deadline niet werd gehaald en stelt Experience Antwerp BV een actieplan met nieuwe data voor.

Gelet op de talloze tegemoetkomingen die de aanbestedende overheid in dit dossier al heeft gedaan omtrent de timing, zowel wat het luik ‘booking’ als het luik ‘ticketing’ betreft, en rekening houdend met de mate waarin de deadlines reeds werden overschreden, houdt de aanbestedende overheid evenwel vast aan de deadlines die in het door beide partijen ondertekende addendum werden overeengekomen.

Zoals reeds aangekondigd in het proces-verbaal van ingebrekestelling, is het in de gegeven omstandigheden, en gezien de feiten welke ten laste van Experience Antwerp BV worden gelegd, aangewezen om een schadevergoeding te eisen van 139,04 euro voor elke dag vanaf 20 april 2021 waarop de museumtickets niet overeenkomstig de in het addendum gemaakte afspraken aangekocht kunnen worden.

Juridische grond

In toepassing van titel IV.11. van het bestek GAC_2019_00921, dat artikel 38/11 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten op analoge wijze van toepassing verklaart op deze concessie, is de aanbesteder gerechtigd de concessie te herzien wanneer de aanbesteder ten gevolge van nalatigheden, vertragingen of welke feiten ook die ten laste van de andere partij kunnen worden gelegd, een vertraging of een nadeel heeft geleden. De herziening kan bestaan uit een aanpassing van de contractuele bepalingen, een schadevergoeding of zelfs de verbreking van de concessie.

Aanleiding en context

Op 3 april 2020 (jaarnummer 03133) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de concessie GAC_2019_00921 voor het exploiteren van een booking- en ticketingplatform voor toeristische en culturele producten van stad Antwerpen en externe aanbieders goed aan de ondernemer Zanzibar BVBA, Pottenbrug 2, 2000 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0462.214.205.

Op 5 juni 2020 (jaarnummer 04886) keurde het college de overdracht goed van de concessieovereenkomst GAC_2019_00921 aan de ondernemer Experience Antwerp BV, Engelse Beurs 4, 2000 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0746.766.376. 

Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8860) keurde het college een eerste addendum op de concessieovereenkomst GAC_2019_00921 goed inhoudende een aanpassing aan de annulatieregeling.

Op 4 december 2020 (jaarnummer 10045) keurde het college de afname van het voorwaardelijk gedeelte inhoudende de software-integratie tussen GVP/KAT en Enviso goed alsook de nadere regelingen om de uitvoering van dit voorwaardelijk gedeelte mogelijk te maken.

Op 19 maart 2021 (jaarnummer 02296) keurde het college een tweede addendum op de concessieovereenkomst GAC_2019_00921 goed inhoudende concrete afspraken over een tijdelijke tussenoplossing m.b.t. het verder verfijnen en ontwikkelen van de gegunde softwarekoppeling tussen Enviso en Recreatex en het toevoegen van een annulatieregeling specifiek voor ticketproducten.

Algemene financiële opmerkingen

Voor de berekening van de schadevergoeding wordt vertrokken vanuit het principe dat de aanbestedende overheid jaarlijks een concessievergoeding betaalt, maar door de vertragingen (deels) betaalt voor bepaalde diensten die (nog) niet geleverd werden.

Het bedrag van de schadevergoeding werd als volgt berekend:

Voor 2021 bedraagt de concessievergoeding €828.367,00.

Voor één dag is dit €828.367,00/365 = €2.269,50

Vervolgens wordt bepaald hoeveel procent van de totale opdracht toe te schrijven valt aan het luik waarop nu vertragingen gelden en waarvoor een schadevergoeding aangerekend wordt. Hiervoor wordt de prognose van opbrengsten voor 2021 van de concessionaris gebruikt.

De totale opbrengsten voor 2021 worden geschat op €367.128,87. Daarvan is €22.491,83 of afgerond 6,13% toe te schrijven aan ticketverkoop van de stedelijke musea via EA. Deze cijfers komen uit de gunningsdocumenten van 2020_CBS_03133.

Wanneer het dagbedrag van €2.269,50 vermenigvuldigd wordt met (22.491,83/367.128,87) dan komt de dagelijkse schadevergoeding voor elke dag waarop er geen tickets van de stedelijke musea via EA verkocht kunnen worden op €139,04.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0101 - Reguliere werking toerisme
2LWS010102 - Bestemmingsontwikkeling

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat Experience Antwerp BV, in het licht van de hogervermelde feiten die Experience Antwerp BV ten laste worden gelegd in het kader van de uitvoering van de concessieovereenkomst GAC_2019_00921 voor het exploiteren van een booking- en ticketingplatform voor toeristische en culturele producten van stad Antwerpen en externe aanbieders, een schadevergoeding wordt opgelegd ter waarde van 139,04 euro voor elke dag vanaf 20 april 2021 waarop de museumtickets niet overeenkomstig de in het tweede addendum bij deze concessieovereenkomst gemaakte afspraken aangekocht kunnen worden.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Schadevergoeding GAC_2019_00921

budgetplaats:5317700000
budgetpositie:746
functiegebied:2LWS010102A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA060521
budgetperiode:2100

met orderbons