Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03356 - Omgevingsvergunning - OMV_2020144203. Dambruggestraat 243. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03356 - Omgevingsvergunning - OMV_2020144203. Dambruggestraat 243. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_03356 - Omgevingsvergunning - OMV_2020144203. Dambruggestraat 243. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 december 2020

31 december 2020

0

0

0

0

23 januari 2021

21 februari 2021

0

0

0

0

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020144203

Gegevens van de aanvrager:

de heer Lorenzo Van Loon met als adres Dambruggestraat 241 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Dambruggestraat 243 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nr. 205C10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van het hoofdvolume en het achterhuis met wijziging van de functie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/05/2015: proces-verbaal (oud: AN/2015/VPV/0370) voor het dicht maken van de open koer (gelijkvloerse verdieping) en het plaatsen van reclame en een schotelantenne tegen de voorgevel;

-          11/06/1992: vergunning (86#920162) voor een verbouwing van een winkel tot kantoor;

-          12/04/1929: toelating (1929#33031) voor gevelveranderingen;

-          28/12/1928: toelating (1928#32094) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          hoofdvolume:

  • functie:

-          gelijkvloers: reca;

-          verdiepingen: woongelegenheid;

  • bouwvolume:

-          pand in gesloten bebouwing met twee bouwlagen onder zadeldak;

-          kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk circa 9,25 en 13,10 m;

-          variërende bouwdiepte;

  • gevelafwerking:

-          verdiepingshoge arduinen plint, de bovenliggende verdieping werd afgewerkt met een witte bepleistering;

-          buitenschrijnwerk in antracietkleurig aluminium;

-          achterhuis:

  • functie:

-          gelijkvloers: werkplaats;

-          verdieping: magazijn;

  • bouwvolume:

-          twee bouwlagen onder plat dak (kroonlijsthoogte circa 6,10 m).

Huidige toestand

-          hoofdvolume:

  • bouwvolume:

-          het bouwvolume werd op de gelijkvloerse verdieping uitgebreid (rechter perceelgrens) en voorzien van een afdakconstructie over de volledige breedte van het perceel met een diepte van circa 2 m;

-          de lichtkoepel boven horecazaal 2 werd verwijderd;

-          de zolderverdieping werd voorzien van dakvlakramen in kader van het inrichten van de zolder als verblijfsruimte;

-          doorgevoerde interne constructieve werken;

  • gevelafwerking:

-          de gevel werd op de verdieping voorzien van een grijze gevelbepleistering;

-          er werd een extra onderverdeling aangebracht in het raam van de voorgevel;

-          overige materialen ongewijzigd;

-          achterhuis:

  • gewijzigde interne circulatie.

Gewenste toestand

-          hoofdvolume:

  • functie:
    • gelijkvloers: onafhankelijk functionerende kantoorfunctie aan de straatzijde met deel van de woongelegenheid aan de tuinzijde;
    • verdiepingen: woongelegenheid;
  • bouwvolume:
    • aantal bouwlagen en bouwhoogte conform de vergunde toestand;
    • bouwdiepte benedenverdieping 18,35 m met achterliggende afdakconstructie;
    • lichtkoepel boven leefruimte;
    • variërende bouwdiepte op de verdiepingen (ongewijzigd ten opzichte van de huidige toestand);
    • daklaag deels voorzien als verblijfsruimte;
  • gevelafwerking:
    • conform huidige toestand;

-          achterhuis:

  • functie:
    • gelijkvloers: atelier/kantoor;
    • verdieping: kantoor;
  • bouwvolume:
    • twee bouwlagen onder plat dak (kroonlijsthoogte circa 6,38 m).

Inhoud van de aanvraag

-          hoofdvolume:

  • wijzigen van de functie van reca naar kantoor en wonen, zonder wijziging van het aantal wooneenheden;
  • voorzien van een nieuwe lichtkoepel boven leefruimte 1 (benedenverdieping);
  • regulariseren van:

-          de volume-uitbreiding op de benedenverdieping en de achterliggende afdakconstructie;

-          het inrichten van de zolderverdieping als verblijfsruimte;

-          de gewijzigde afwerking van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          achterhuis:

  • wijzigen van de functie van bedrijvigheid naar kantoor;
  • ophogen van de kroonlijsthoogte en het aanpassen van de scheidingsmuren;
  • doorvoeren van interne constructieve werken;
  • aanpassen van de verticale circulatie;
  • isolatie aanbrengen aan de buitenzijde.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

23 november 2020

15 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

23 november 2020

1 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

23 november 2020

10 december 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

23 november 2020

30 november 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

23 november 2020

10 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          artikel 1.7 Open ruimte, tuinen en terrassen:
Bij verbouwingen dient het percentage aan open ruimte/onbebouwde ruimte op het perceel te vergroten of gelijk te blijven. Dit percentage neemt echter af;

-          artikel 1.9 Bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers, 1.9.2 Functiewijziging van bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers in binnengebied:
Er wordt geen 50% van de grondoppervlakte van de gebouw in binnengebied verwijderd. Bovendien wordt de functie niet autonoom ontsloten vanaf het openbaar domein én wordt de bebouwing niet beperkt tot 1 bouwlaag, met een maximale bouwhoogte van 4,5 meter.
 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24:
    De toegang tot de achtertuin werd circa 1,15 m naar de straatzijde toe verschoven. Het is bijgevolg niet langer mogelijk een vrije en vlakke draaicirkel van 1,50 m te voorzien welke aan de trekzijde van de deur het draaivlak raakt.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    De bepleistering op de verdieping werd niet voorzien van een lichte kleur
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De slaapkamer op de tweede verdieping beschikt niet over de minimaal opgelegde vrije hoogte voor verblijfsruimten onder hellend dak;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De keuken behorende tot de kantoorruimte (straatzijde) beschikt niet over een rechtstreekse toevoer van zicht, licht en lucht.
    Het uitbreiden van het bouwvolume op de benedenverdieping en het voorzien van een afdakconstructie tegen de achtergevel verkleint de rechtstreekse toevoer van zicht, licht en lucht voor de keuken en leefruimte 1.
    De lichtdoorlatende oppervlakte van het dakvlakraam behorende tot de slaapkamer op de tweede verdieping is onvoldoende groot;
  • artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:
    De woning op de bovenliggende verdiepingen beschikt niet over een aparte toegang;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    Er werd geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien voor de kantoorunits;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    Er werd geen fietsenstalling voorzien voor de kantoorfuncties;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    Er werd geen autostaanplaats voorzien voor de kantoorfuncties;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    De scheidingsmuren worden ter hoogte van de platte daken en de afdakconstructie niet voorzien van een minimale opstand van 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Er worden drie afvoerstelsels aangeboden aan de straat, dit in tegenstelling tot de verplichte opdeling in twee (droogwater- en hemelwaterafvoer). Bovendien zal deze aansluiting conform ‘artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel’ voorzien moeten worden.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

         Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het uitbreiden van de vloeroppervlakte van de woongelegenheid met de gelijkvloerse oppervlakte gelegen aan de tuin komt de verblijfskwaliteit van deze woongelegenheid ten goede op voorwaarde dat deze verblijfsruimten voorzien zijn van actueel gebruiksgenot. Dit is niet het geval door de voorgestelde uitwerking.

De voorziene keuken en het deel van de leefruimte achter deze keuken zijn ingesloten door de berging en de technische ruimte. Ook het enkelzijdig richten van de leefruimte, door het afsluiten van de verbinding met de gelijkvloerse functie aan de straatzijde, én het toevoegen van een luifel vergroot het nadelig effect hiervan.

 

De reca-functie wordt gewijzigd naar kantoor, alsook de functie van het volume in binnengebied.

De functiewijziging aan de straatzijde is aanvaardbaar, deze in het binnengebied niet daar dit kantoor niet autonoom ontsloten wordt vanaf het openbaar domein én het volume niet beperkt wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Een uitbreiding op het gelijkvloers zou aanvaardbaar kunnen zijn op voorwaarde dat de verblijfsruimten voorzien zijn van actueel gebruiksgenot. Dit is niet het geval door de voorgestelde uitwerking. De voorgestelde uitbreiding is bijgevolg niet aanvaardbaar.

 

De volumewijziging aan het volume in binnengebied is in functie van het omvormen van de verdieping naar een verblijfsruimte. Het omvormen van de verdieping naar een verblijfsruimte is niet aanvaardbaar. De voorgestelde uitbreiding bijgevolg ook niet.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot de gevelafwerking en de indeling van het schrijnwerk. De witte bepleistering ter hoogte van de verdieping werd vervangen door een donkergrijze kleur. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde moet de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld worden. Verder is een lichte afwerking veel voorkomend in de onmiddellijke omgeving. Bijgevolg is de donkere kleurstelling niet aanvaardbaar.

De wijziging van de indeling van het schrijnwerk op het gelijkvloers is van beperkte aard en heeft bijgevolg geen onaanvaardbare invloed op het straatbeeld. Dit is toelaatbaar.

 

De afwerking van de achtergevel en het achterhuis is analoog aan die van de laatst vergunde toestand. Deze volwaardige gevels zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt toelaatbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Hat kantoor in het binnengebied beschikt niet over een autonome ontsluiting. Dit is onaanvaardbaar.

De doorgang en trappenhal zijn zowel de toegang tot de kantoorfunctie als de circulatie in de woongelegenheid tussen de keuken en de leefruimte met alle andere kamers van de woongelegenheid. Dit komt de leefkwaliteit van de woning niet ten goede.

 

Bijgevolg voldoet de aanvraag niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een bijkomende werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het gelijkvloers en het achterhuis wijzigen naar kantoor.

De bovenliggende wooneenheid blijft ongewijzigd.

95m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² : 95m² x 1.1/100m² = 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

23 november 2020

Start 1e openbaar onderzoek

2 december 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

31 december 2020

Beslissing toepassing administratieve lus

23 februari 2021

Start laatste openbaar onderzoek

23 januari 2021

Einde laatste openbaar onderzoek

21 februari 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 mei 2021

Verslag GOA

19 april 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.