Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03701 - Toelage - Stadsmarketingfonds. Toelage project Dertigers - seizoen 4 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03701 - Toelage - Stadsmarketingfonds. Toelage project Dertigers - seizoen 4 - Goedkeuring 2021_CBS_03701 - Toelage - Stadsmarketingfonds. Toelage project Dertigers - seizoen 4 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.

  • Ondersteuning stadsbrede merkstrategie

    Dit project past binnen de beleidsdoelstelling marketing en communicatie.
    De serie heeft een gigantisch bereik en speelt in op emotie, verbondenheid en herkenbaarheid. De kijker blijft achter met een heel warm en positief gevoel, dat zo ook gelinkt wordt aan Antwerpen.

  • Return voor de stad
    De stad Antwerpen wordt niet alleen gebruikt als duidelijk herkenbaar ‘arena’, maar de stad Antwerpen krijgt ook een actieve rol in de reeks. De stad Antwerpen is de verbindende factor van de hoofdrollen doorheen de jaren. Elk op hun manier hebben ze zich zowel persoonlijk als professioneel ontwikkeld dankzij de vele faciliteiten die de stad Antwerpen te bieden heeft. De stad Antwerpen heeft voor elk van hun kansen gecreëerd. Ze leven en beleven de stad Antwerpen. Dit zit verweven in het verhaal.
    In het scenario wordt ook aandacht besteed aan wat de stad Antwerpen uniek maakt. Locaties, horecazaken, winkels, bedrijven en instellingen worden zorgvuldig geselecteerd om de stad Antwerpen zo ruim mogelijk in beeld te brengen. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van stilistische bumpers. De stad Antwerpen kan suggesties geven om bepaalde wijken, plaatsen of initiatieven in beeld te brengen. 

  • Samenwerking
    Naast interessante plekjes, komen ook lokale handelaars aan bod. Alle props en catering worden lokaal aangekocht en geconsumeerd zodat Antwerpse handelaars extra ondersteund worden in hun nood aan economische relance.

  • Vernieuwing
    Er wordt zowel in beeld als achter de schermen aandacht besteed aan innovatieve en duurzame acties binnen de stad Antwerpen (alternatieve vervoermiddelen, recyclage, renovatie, herwaardering, etc).

  • Haalbaarheid
    De cijfers spreken voor zich. Dertigers is een succesreeks.

  • Ondersteuning bestuursakkoord
    Het project moet passen in de geest van het bestuursakkoord en in de ambities van de huidige legislatuur.

Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 12.500,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 12.500,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.

Als voorwaarde voor de toelage vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews, … de samenwerking met stad Antwerpen en de toelage van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

 

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen en kan deze bevoegdheid delegeren aan algemeen directeur. 

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

De gemeenteraad keurde op 24 november 2020 (jaarnummer 638) de beleids- en beheerscyclus stad - meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 goed.  

Dertigers

Dertigers is een Vlaamse realistische fictiereeks voor één (VRT) die zich volledig afspeelt in de stad Antwerpen. Het is een uniek en vernieuwend concept die in 24 afleveringen van 25 minuten in beeld brengt hoe een hechte vriendengroep van zes dertigers dagelijks bewegen, werken, leren en leven in de stad Antwerpen. Elk worstelen ze met de uitdagingen die hun leeftijd en gezinssituatie met zich meebrengen, en zoeken ze mekaar op om hun voortdurende zoektocht in het leven te delen. Al sinds hun studententijd, toen ze samen op kot zaten, zijn deze zes onafscheidelijke vrienden. Na hun studies zijn ze allemaal in de stad Antwerpen blijven wonen en hebben zich elk op hun manier persoonlijk en professioneel ontplooid.

Opnames van het laatste seizoen zijn voorzien van begin mei tot en met september 2021. De reeks wordt in voorjaar van 2022 in late prime uitgezonden op één en wordt ook integraal aangeboden op VRT.NU en het Youtube kanaal van één. Dit blijft natuurlijk onder embargo en ook onder voorbehoud gezien de buitengewone omstandigheden van de huidige crisissituatie.

Dankzij een sterke partnerschap tussen VRT, de stad Antwerpen en Warner Bros, ITVP België is het merk Dertigers een echte Love Brand geworden met een brede, toegewijde fanbase.

Dertigers haalt een gemiddelde van net geen miljoen kijkers per aflevering. Het heeft online ontzettend goed gescoord en beide seizoenen domineerden de VRT.NU toplijst. Dertigers scoort hoge marktaandelen bij alle doelgroepen (> 24%). De samenstelling van het publiek van Dertigers blijft een stuk jonger dan het gemiddeld publiek van één in prime. Het programma heeft een groter marktaandeel bij vrouwen dan bij mannen en haalt ook bij alle sociale groepen hoge marktaandelen (> 28%).

Dertigers heeft 40,9% van de bevolking bereikt via de televisie, ruim 2,5 miljoen Vlamingen hebben minstens 10 opeenvolgende minuten gekeken naar het programma.

Seizoen drie loopt momenteel en is opnieuw een succes. Er wordt in deze nare tijden duidelijk gewacht op de dagelijkse portie warmte en vriendschap die Dertigers met zich meebrengt. 

Voor dit project kent het stadsmarketingfonds een toelage van 25.000,00 EUR toe. De totale kost van Dertigers bedraagt 1.395.558,57 EUR.

Algemene financiƫle opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een toelage van 25.000,00 EUR toe te kennen aan Warner Bros. International Television Production België bvba, Fabrieksstraat 43, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0479.332.626 voor de fictiereeks Dertigers - seizoen 4.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 25.000,00 EUR aan Warner Bros. International Television Production België bvba, Fabrieksstraat 43, 1930 Zaventem, ondernemingsnummer 0479.332.626 voor de fictiereeks Dertigers, seizoen 4 goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling toelage aan
Warner Bros, International Television
Production België bvba,
Fabrieksstraat 43, 1930 Zaventem,
ondernemingsnummer BE0479.332.626
rekeningnummer BE37310180220228


25.000,00 EUR

budgetplaats: 5317600000
 
budgetpositie: 6496600
 
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
 
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100

4505123566