Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03599 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2020162283. Amand De Lattinlaan ZN. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03599 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2020162283. Amand De Lattinlaan ZN. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_03599 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2020162283. Amand De Lattinlaan ZN. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer :

OMV_2020162283

Gegevens van de aanvrager:

NV REGATTA-L.O. met als contactadres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen

Eigenaars:

NV PRESTIBEL LEFT VILLAGE met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen (BELGIE)

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 204G19

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een perceel in drie loten voor kantoren en wonen voor het project 'Regatta' deelzone Gb2

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-          in juni 2008 werd een project-MER opgemaakt voor het volledige REGATTA-project;

-          30 januari 2009: verkavelingsvergunning (20085) voor het verkavelen van gronden in 92 kavels voor woningbouw met wegenaanleg (wijk 1 en 2);

-          23 oktober 2015: verkavelingsvergunning (201511) voor het verkavelen van gronden in 171 kavels voor 297 wooneenheden en de aanleg van nieuwe wegen voor het project ‘Regatta’ (wijk 3, 4 en 5);

-          8 juni 2018: verkavelingsvergunning (2017321) voor het verkavelen van gronden in 133 kavels voor woningbouw en aanleggen van nieuwe wegen voor het project ‘Regatta’ (wijk 6 en 7).

 

Huidige toestand

De site ligt op de Antwerpse Linkeroever, ten zuidwesten van de centrale woonzone. De volledige Regattasite wordt in het noorden en het westen begrensd door verkeersinfrastructuren, respectievelijk de Blancefloerlaan, de op- en afrit “Linkeroever” van de E-17 en de infrastructuurbundel spoorweg-R/E17 richting Gent. Aan de zuidzijde ligt de recreatieve plas Galgenweel en in het oosten een KMO-zone.

 

Het projectgebied is, binnen de Regattasite, in het westen gelegen. Volgens het bijzonder plan van aanleg wordt het gebied in het noorden begrensd door het deelgebied Gb1 (zone met gemengde bestemming). In het oosten sluit het projectgebied aan bij de deelgebieden W6 en W7. Ten zuiden is het deelgebied Gc1 (zone met gemengde bestemming) gelegen en ten westen bevindt zich de op- en afrit “Linkeroever” van de E-17.

Het terrein is vrijwel vlak en het maaiveld is het resultaat van de historische ophoging van het polderlandschap. Het gaat om een braakliggend terrein.

 

Wijken 1 en 2 zijn nagenoeg volledig voltooid. Wijk 4 is in oplevering, de uitvoering van wijk 3 en 5 is gaande. De uitvoering van wijk 6 is reeds gestart. Ook het gebouw op zone Gb1 is in uitvoering.

 

Gewenste toestand

-          verdelen van een perceel in drie loten met als hoofdbestemming kantoren en wonen:

  • lot Gb2.1 met een oppervlakte van 5.206,1 m²:
  • lot Gb2.2 met een oppervlakte van 4.933,1 m²;
  • lot Gb2.3 met een oppervlakte van 4.250,6 m²;
  • met verschillende zones:
    • zone voor hoofdgebouwen/bovengrondse bebouwing;
    • zone voor publiek toegankelijke doorsteken;
    • zone voor publiek toegankelijke verblijfsruimte;
    • zone voor voortuinen aan de ventweg;
    • zone voor voortuinen aan de publiek toegankelijke doorsteken;
    • zone voor ondergrondse parkeergarage.

-          de overige delen van het perceel liggen volgens het bijzonder plan van aanleg in de bestemmingszone Openbare wegenis;

-          ontbossen van de westelijk zijde van het perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verkavelen van een perceel in 3 loten voor kantoren en wonen;

-          ontbossen van de westelijke zijde van het perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

POVC Antwerpen

14 januari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

POVC Antwerpen

4 maart 2021

13 april 2021

Ongunstig

AQUAFIN NV

14 januari 2021

1 maart 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

14 januari 2021

20 januari 2021

Ongunstig

Fluvius System Operator

25 februari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

14 januari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

PROXIMUS

14 januari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

TELENET

14 januari 2021

15 februari 2021

Gunstig

Water-link (AWW)

14 januari 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

14 januari 2021

4 februari 2021

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

14 januari 2021

29 januari 2021

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen

14 januari 2021

8 februari 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 januari 2021

25 januari 2021

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

14 januari 2021

22 januari 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

14 januari 2021

22 februari 2021

stadsontwikkeling/ ruimtelijke planning (inzake grond- en pandendecreet)

14 januari 2021

20 januari 2021

stadsontwikkeling/ ruimtelijke planning (inzake SOK)

14 januari 2021

12 januari 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

14 januari 2021

5 februari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling.Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving.De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorendevoorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, wordenvastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor gemengde bestemming gb (bestemmingszone rand groene singel).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          artikel 1.1.4.: Een aanvraag tot verkavelingsvergunning moet minstens een gehele deelzone én de onmiddellijk omringende openbare wegenis beslaan, terwijl de aanvraag geen aanleg van openbare wegenis omvat en nog niet alle openbare wegenis rondom werd gerealiseerd of vergund.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Er wordt geen infiltratievoorziening gecreëerd binnen deze individuele aanvraag. De aanvraag maakt deel uit van een groter geheel. De verplichtingen inzake infiltratie en buffering van hemelwater op de privatieve kavels wordt opgenomen in het collectief systeem van het hele Regatta-project (in overeenstemming met de verordening). Het collectieve systeem voldoet zowel naar eisen toekomstig openbaar domein als naar de individuele eisen voor private kavels.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 13 – Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: de verkavelingsvoorschriften laten een ondergrondse parking toe onder openbare ruimte en voortuinen;

-          artikel 19 – Tuinafsluitingen: de verkavelingsvoorschriften laten afsluitingen in natuursteen en zichtbeton toe;

-          artikel 27 – Open ruimte: de verkavelingsvoorschriften laten terrassen in voortuinen toe.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Er werd advies gevraagd aan de Provincie Antwerpen – dienst Waterbeleid. Het advies is voorwaardelijk gunstig.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.2 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 1 februari 2020. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Er worden geen voorwaarden opgelegd vanuit de archeologienota bij deze verkaveling, op voorwaarde dat het ondergrondse niveau zich beperkt tot 1 bouwlaag tot minimaal ca. 5 m onder het maaiveld. Er staat niet gestipuleerd hoeveel ondergrondse bouwlagen er worden voorzien. De archeologienota houdt enkel rekening met 1 ondergrondse bouwlaag. Indien hier alsnog wordt van afgeweken, dient er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe archeologienota opgemaakt te worden, afhankelijk van de exacte omvang van het nieuwbouwproject.

 

Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod

Niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Zowel het Agentschap Natuur en Bos (zie verder bij “bodemreliëf”), Fluvius als POVC gaven een ongunstig advies waardoor de aanvraag geweigerd moet worden.

Verder dient opgemerkt dat het verkavelingsplan in PIV2 niet de correcte versie is. Enkele arceringen die cruciaal zijn, zijn weggevallen. Dit plan kan bijgevolg niet worden goedgekeurd als verkavelingsplan.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Strijdig met het BPA omvat de aanvraag tot verkavelingsvergunning niet de gehele deelzone met omringende openbare wegenis. Aan de oostkant is de aanleg van wegenis goedgekeurd op 8 juni 2018 (jaarnummer 5134) in de verkavelingsvergunning met dossiernummer 2017321, waardoor de gebouwen aan de oostkant aan een voldoende uitgeruste weg komen te liggen. Deze garantie is er echter niet voor alle andere gebouwen binnen deze aanvraag. Bijgevolg dient de aanvraag hierom te worden geweigerd.

 

De verkavelingsvoorschriften zijn in strijd met artikel 13§5 (ondergrondse en bovengrondse uitsprongen), artikel 19§ 1 (tuinafsluitingen) en artikel 27 (open ruimte) van de bouwcode.

 

In de voorschriften worden ondergrondse parkings toegelaten onder openbare ruimten en voortuinen. Onder de openbare ruimte is het volgens de bouwcode niet toegelaten kelders en parking te voorzien. Deze plaats wordt gereserveerd voor riolering en leidingen van andere nutsvoorzieningen. Daarnaast kunnen deze constructies de stabiliteit van de weg in het gedrang brengen. Ook onder de voortuinstrook is dit niet toegelaten. Ondergrondse uitsprongen onder voortuinen moeten zoveel mogelijk worden vermeden. De voortuin is een bouwvrije zone waar verhardingen en constructies niet wenselijk zijn omwille van de beeldkwaliteit en de infiltratie van regenwater.

Het ondergronds verbinden van de verschillende bovengrondse bouwblokken levert echter ook een aantal voordelen op. Zo kan het aantal in- en uitritten beperkt worden.

Vanuit architecturaal oogpunt kan met dit voorschrift worden ingestemd door toepassing van artikel 3 uit de bouwcode. Zones waarbij deze ondergrondse verbinding wordt uitgevoerd zullen niet overgedragen worden en niet bij het openbaar domein worden gevoegd.

 

De verkaveling laat toe dat tuinafsluitingen ook kunnen worden uitgevoerd in zichtbeton en natuursteen. Gezien dit de ruimtelijke kwaliteit van het gebied ten goede komt, kan op basis van artikel 3 uit de bouwcode van deze beperking in materialisatie worden afgeweken.

 

De verkaveling laat toe dat er terrassen worden voorzien in de voortuinstrook aan de publiek toegankelijke doorsteken. Voortuinen moeten volgens de bouwcode vrij blijven van constructies. Enkel  de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Een afwijking op dit artikel van de bouwcode dient per aanvraag beoordeeld te worden. Bij een eventuele vergunning moet dit geschrapt worden uit de verkavelingsvoorschriften.

 

In afwijking op de regenwaterverordening wordt er geen infiltratievoorziening gecreëerd binnen deze individuele aanvraag. De aanvraag maakt deel uit van een groter geheel. De verplichtingen inzake infiltratie en buffering van hemelwater op de privatieve kavels wordt opgenomen in het collectief systeem van het hele Regatta-project (in overeenstemming met de verordening). Het collectieve systeem voldoet zowel naar eisen toekomstig openbaar domein als naar de individuele eisen voor private kavels. Om deze reden kan dan ook een afwijking worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

Wonen en diensten (kantoren) worden de belangrijkste functies, maar er worden stimuli geboden om de ontwikkeling van kleinschalige handelsfuncties te faciliteren. De functionele inpasbaarheid kan gunstig beoordeeld worden.

 

Bodemreliëf

In de voorschriften voor niet-bebouwd gedeelte, 3.1. Reliëfwijzigingen staat dat het terrein volledig zal worden opgehoogd om aansluiting te vinden met de omliggende wegenis en reeds aanwezige verkavelingen. Op de plannen bestaande en nieuwe toestand staan de hoogtepeilen vermeld en deze blijven ongewijzigd. Het ophogen van het terrein maakt bijgevolg geen deel uit van deze aanvraag.

 

Regenwater wordt zoveel mogelijk opgevangen, gebufferd en waar mogelijk geïnfiltreerd in de bodem, enerzijds door het aanwenden van waterdoorlatende verhardingen en anderzijds door regenwater te lozen in een open grachtensysteem (wadi’s) en brede groenstroken waar infiltratie in de bodem kan plaatsvinden. De wadi’s bevinden zich in het openbaar domein, aan de randen van de wijken, langsheen de hoofdstraten.

Om dit mogelijk te maken wordt opgelegd om de twee te voorziene open verblijfsruimtes aan de wijkzijde van de publiek toegankelijke doorsteken niet te onderbouwen. Dit laat tevens toe dat hier hoogstammig groen kan worden voorzien op volle grond.

 

Het Agentschap voor Natuur en Bos stelt vast dat de totaal vergunde te ontbossen oppervlakte (40.819m²) met de heden aangevraagde ontbossing van 10.450m² een totale ontbossing betreft van 51.269m². Aangezien de totale ontbossing meer dan 3 hectare (30.000m²) overschrijdt, heeft dit enerzijds tot gevolg dat de bebossing dient gecompenseerd te worden in natura en er anderzijds een MER-plicht is.

Het Agentschap Natuur en Bos stelt dat het onvoldoende duidelijk is, (gezien het project-MER met ref. PRMER-0109-GK als goedgekeurd op 4 juni 2008 niet werd toegevoegd in de aanvraag) of het goedgekeurde project-MER op het vlak van ontbossing uitgaat van een evenwaardige te ontbossen oppervlakte en zo nee, welke juridische consequenties hieruit volgen.

Om die reden gaven zij een ongunstig advies. De aanvraag dient om deze reden te worden geweigerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het terrein wordt verdeeld in 3 kavels. Op elke kavel wordt een gebouw voorzien.

De relatief grote deelzone Gb2 blijft voldoende doorwaadbaar door de realisatie van 2 publiek toegankelijke doorsteken die de Groene Singel verbinden met de achterliggende wijken. Het gemotoriseerd verkeer wordt beperkt tot de ventweg en de hoofdas. Aan de zijde van de wijk wordt, grenzend aan de doorsteek, een publiek toegankelijke ruimte voorzien van minimum 500 m².

In overeenstemming met het BPA zal er een representatieve wand worden gecreëerd langs de Groene Singel door aan deze zijde voldoende bouwhoogte te voorzien. Anderzijds moet aan de kant van de wijk de bouwhoogte beperkt worden. Er wordt daarom een verschillende bouwhoogte opgelegd langs de Groene Singel en aan de kant van de wijk.

 

Visueel-vormelijke elementen

De afwerkingsmaterialen voor gebouwen worden in artikel 2.5. voorgesteld. De afwerking van gebouwen en overige constructies moet duurzaam en degelijk zijn. De architectuur van de gebouwen en constructies moet een hoge beeldkwaliteit hebben. De voorgestelde materialen streven naar een grote differentiatie in de architectuur, weliswaar op een genuanceerde en voorzichtige wijze. Er wordt getracht een eenheid en herkenbaarheid te creëren.

De voorgestelde materialen zijn in harmonie met de omgeving en in overeenstemming met het beeldkwaliteitsplan.

 

Cultuurhistorische aspecten

(zie ook toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen)

Het advies van de dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie is gunstig. Er worden geen voorwaarden opgelegd vanuit de archeologienota op voorwaarde dat het ondergrondse niveau zich beperkt tot 1 bouwlaag tot minimaal ca. 5 meter onder het maaiveld. Er staat niet gestipuleerd hoeveel ondergrondse bouwlagen er worden voorzien. De archeologienota houdt enkel rekening met 1 ondergrondse bouwlaag. Indien hier alsnog wordt van afgeweken, dient er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe archeologienota opgemaakt te worden, afhankelijk van de exacte omvang van het nieuwbouwproject.

 

Mobiliteitsimpact

Bij de bouw van de gebouwen moeten de voorschriften uit het BPA en de bouwcode gevolgd worden.

Uitgangspunt is dat alle bestemmingsverkeer voor de nieuwe ontwikkelingen op privaat terrein worden opgevangen.

 

Algemene aspecten betreffende het milieu

In juni 2008 werd een project-MER opgemaakt voor het volledige REGATTA-project. Het huidige deelproject valt onder bijlage III. Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota toegevoegd. Hierin wordt meermaals verwezen naar de project-MER.

 

Draagkracht en dichtheid

Pas in de aanvraag voor omgevingsvergunning zal duidelijk zijn hoeveel woningen er gerealiseerd worden. Dan zal de beoordeling bescheiden last gebeuren.

 

Aangegane verbintenissen

De verkavelaar ging een eenzijdige verbintenis inzake de aanleg van eventuele ontbrekende nutsleidingen aan. Vermoedelijk is voor de realisatie van de verkaveling een uitbreiding of een aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is. De verkavelaar zal hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.

 

Fasering en vastlegging vervaltermijnen

De voorgestelde fasering is tegenstrijdig in tekst en op plan.

In de aanvraag wordt een fasering van de verkaveling voorgesteld. De fasering wordt als volgt omschreven: “De vervaltermijn van fase 2 gaat in op de eerste van de 48ste maand volgend op de dag waarop de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt. De vervaltermijn van fase 3 gaat in op de eerste van de 96ste maand volgend op de dag waarop de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt.”

Naast deze omschrijving bevat het dossier ook een plan ‘722_VP_N_04_VERKAVELINGSPLAN FASERING’ waarop de fasering is aangeduid:

-         Fase 1 – termijn: 4 jaar – kavel Gb2.1

-         Fase 2 – termijn: 8 jaar – kavel Gb2.2

-         Fase 3 – termijn: 12 jaar – kavel Gb2.3

Deze beschrijving en het plan drukken een tegenstrijdige wens uit. In de motivatienota ‘1_722.(VV).Regatta Groene Singel.Antwerpen.Motivatienota’ gevoegd bij de aanvraag staat vermeld: “De standaard termijnen die gekoppeld zijn aan een verkavelingsvergunning zonder wegeniswerken zijn te kort om de voorgestelde verkaveling te realiseren. Om deze reden wordt een termijn van 4 jaar per kavel voorgesteld. Dit resulteert, met 3 kavels, in een totale termijn van 12 jaar voor het realiseren van de verkaveling.”

Dit resulteert in volgende termijnverdeling wat bij een eventuele vergunning in voorwaarde kan worden opgelegd:

-         de vervaltermijn van de eerste fase (= lot Gb2.1) gaat in op de dag waarop de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt;

-         de vervaltermijn van fase 2 (= lot Gb2.2) gaat in op de eerste van de 37ste maand volgend op de dag waarop de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt;

-         de vervaltermijn van fase 3 (= lot Gb2.3) gaat in op de eerste van de 85ste maand volgend op de dag waarop de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt.

 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden te weigeren, hoofdzakelijk omwille van onverenigbaarheden met geldende voorschriften, een ongunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos, een ongunstig advies van Fluvius, een ongunstig advies van POVC en een onvolledige versie van het verkavelingsplan.

 

Stedenbouwkundige ontwikkelingskost
De stedenbouwkundige lasten voor het volledige projectgebied Regatta werden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad op 25 april 2006 (jaarnummer 1016), gewijzigd en/of aangevuld in een eerste en tweede addendum op deze overeenkomst, respectievelijk voorgelegd aan de gemeenteraad op 5 maart 1012 (jaarnummer 220) en op 30 mei 2016 (jaarnummer 301).

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 december 2020

Volledig- en ontvankelijk

14 januari 2021

Start openbaar onderzoek

23 januari 2021

Einde openbaar onderzoek

21 februari 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 mei 2021

Verslag GOA

29 april 2021

naam GOA

Katrijn Apostel


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 januari 2021

21 februari 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.