Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03549 - Omgevingsvergunning - OMV_2021031300. Van Campenhoutstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03549 - Omgevingsvergunning - OMV_2021031300. Van Campenhoutstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_03549 - Omgevingsvergunning - OMV_2021031300. Van Campenhoutstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021031300

Gegevens van de aanvrager:

BV Cocon met als adres Mechelsesteenweg 1 te 2018 Antwerpen en de heer Per Posma met als adres Mechelsesteenweg 1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Campenhoutstraat 42 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie B nrs. 0 en 36W2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/12/1960: vergunning (957#339) voor het afbreken winkel en oprichten appartementsgebouw.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 3 een-slaapkamerappartementen;

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw met 4 bouwlagen onder plat dak;
  • volledig bebouwd perceel;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen en beige gevelsteen tussen de ramen;
  • buitenschrijnwerk in hout;
  • gelijkvloerse plint in blauwe steen, voorzien van 3 garagepoorten en inkomdeur.

 

Huidige toestand

-          indeling:

  • de kamer naast de keuken werd bij ieder appartement als tweede slaapkamer van circa 6m² ingericht.

 

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 3 twee-slaapkamerappartementen:

  • de tweede slaapkamer wordt verkleint tot circa 5,4 m²;

-          bouwvolume:

  • uitbouw op het dak voor toegang dakterrassen;
  • volume op het dak van 3m x 2,2m met hoogte tot 14m; 
  • twee dakterrassen op het dak met glazen borstwering;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium; 
  • vergrootte raamopeningen op 1ste verdieping voorzien van glazen borstwering;
  • dakvolume voorzien van witte bepleistering.


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden met een volume op het dak voor toegang dak;

-          plaatsen van twee dakterrassen op het dak; 

-          interne werken aan de appartementen;

-          wijzigen van de gevels.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode:

  • Artikel 6: de bakstenen gevels in de omgeving zijn het talrijkst onbeschilderd;
  • Artikel 11: de rode baksteen, die niet bedoeld was om beschilderd te worden, wordt geschilderd.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het toevoegen van twee dakterrassen en een dak volume met traphal (dat toegang verleent tot de dakterrassen).

 

De daktoegang heeft een oppervlakte van circa 6,6 m² en wordt voorzien tot een totale hoogte van 14 meter. Dit is aanvaardbaar.

 

De terrassen bevinden zich op een afstand van 1,9 meter ten opzichte van de buren en op een afstand van circa 1 meter ten opzichte van de dakrand. Enkel ter hoogte van de afgeronde hoek bevindt het terras zich dichter. In voorwaarden wordt opgelegd de boogvorm van de dakrand te vormen, zodat dit langs de volledige rand de minimale afstand van 1 meter voorziet en wordt afgestemd op de architectuur van het gebouw.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

 

De appartementen worden intern gewijzigd. Op de plannen wordt vermeld dat het appartement op de eerste verdieping hierdoor kleiner wordt. Het betreft hier echter een meetfout. Alle drie de appartementen beschikken na uitvoering van de werken over een netto-vloeroppervlakte die 0,1 m² groter is dan de bestaande toestand (van 57,6 m² naar 57,7 m²).

 

De vergunde toestand toont 3 een-slaapkamerappartementen die kleiner zijn dan 60 m². In bestaande toestand werden de kleine kamers achter de keuken omgevormd naar slaapkamers.

 

Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een twee-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 60 m²) kan hoogstens een een-slaapkamerappartement herbergen. (De drie appartementen zijn alle drie kleiner dan 60 m².)

 

De kleinste slaapkamers hebben daarenboven een oppervlakte van 5,4 m², wat onvoldoende is om kwalitatief te gebruiken.

Bijkomend wordt gesteld dat zowel de bestaande als nieuwe toestand kleiner zijn dan 7,5 m² conform de richtlijnen uit de VMSW (waar de bouwcode informatief naar verwijst als absolute minimumoppervlakte voor ruimtelijke kwaliteit).

 

De grote slaapkamers blijven over een oppervlakte van 11,6 m² beschikken. Dit is net voldoende.

 

Visueel-vormelijke elementen

De rode baksteen wordt wit geschilderd. Dit is niet kenmerkend voor de kenmerkende onbeschilderde baksteenarchitectuur in de omgeving. Bijkomend wordt opgemerkt dat het gaat om een baksteen die oorspronkelijk niet bedoeld was om beschilderd te worden. Het schilderen van de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Het buitenschrijnwerk wordt vervangen naar donkergrijs aluminium en de ramen op de eerste verdieping worden verticaal vergroot en voorzien van een glazen borstwering. Hierbij worden de natuurstenen elementen verlaagd tot onder de ramen. Dit is inpasbaar binnen de architectuur van het gebouw en de bebouwde omgeving.

 

De beperkte uitbreiding op het dak wordt voorzien in witte bepleistering en de balustrade in glas. Dit bevindt zich op voldoende afstand ten opzichte van de voorgevellijn, dat de impact beperkt blijft. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het terras ter hoogte van de hoek, de afgeronde vorm van de gevel te laten volgen. Dit over de volledige lengte op een afstand van 1 meter ten opzichte van de rand van het groendak;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Uitsluitingen

3.      het omvormen van de één-slaapkamerappartementen naar twee-slaapkamerappartementen;

4.      het schilderen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

19 maart 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 mei 2021

Verslag GOA

30 april 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het terras ter hoogte van de hoek, de afgeronde vorm van de gevel te laten volgen. Dit over de volledige lengte op een afstand van 1 meter ten opzichte van de rand van het groendak;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Uitsluitingen

3.      het omvormen van de één-slaapkamerappartementen naar twee-slaapkamerappartementen;

4.      het schilderen van de voorgevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.