Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03774 - District Ekeren. Laar - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03774 - District Ekeren. Laar - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_03774 - District Ekeren. Laar - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • de signalisatie van het fietspad, gelegen tussen de Kluislaan en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug, wordt aangepast conform de principenota. De onderborden M7 (bromfietsers klasse B verboden) worden aangebracht (artikel 3);
  • de signalisatie van het fietspad in de hierna genoemde delen wordt aangepast conform de principenota (artikel 2 en 3):
    • tussen de Kapelsesteenweg en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug;
    • langs de even zijde, van huisnummer 22 tot de Gerardus Stijnenlaan;
    • langs de oneven zijde, van De Oude landen tot de Salaadweg.
      De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • de verdeling in rijstroken werd volledig aangebracht van voor de Salaadweg tot voorbij de Wielseweg. Artikel 6 wordt aangepast.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Laar in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 maart 2016 (jaarnummer 2607).

Het fietspad, gelegen tussen de Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kapelsesteenweg, werd heraangelegd.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het aanvullend reglement wordt ook geactualiseerd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 9 april 2021 Gunstig advies
districtscollege Ekeren, advies van 20 april 2021 (jaarnummer 96) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Laar in het district Ekeren goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 maart 2016 (jaarnummer 2607).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210216_bijlage avr.pdf
  • 20210216_plan 1.pdf
  • 20210216_plan 2.pdf
  • 20210216_plan 3.pdf
  • 20210216_plan 4.pdf
  • 20210216_plan 5.pdf
  • 20210216_plan 6.pdf
  • 20210216_plan 8.pdf
  • 20210216_plan 9.pdf
  • 20210216_plan 10.pdf
  • 20210216_plan 11.pdf
  • 20210216_plan 12.pdf
  • 20210216_plan 13.pdf
  • 20210216_plan 7.pdf