Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03757 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03757 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2021_CBS_03757 - District Antwerpen. Boudewijnsstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Op een verhoogde inrichting is stilstaan en parkeren altijd verboden. Het laden en lossen wordt permanent toegelaten op de verhoogde inrichting, door middel van de verkeersborden E1 (parkeerverbod). Hierdoor zijn de vrachtwagens die leveren aan de supermarkt, Den Bell en het Velostation niet langer in overtreding.

In eerste instantie zal er ingezet worden op sensibilisering. De facilitaire dienst zal de nodige afspraken maken met de leveranciers, zodat de helling tot het binnenplein van Den Bell niet geblokkeerd wordtIndien deze afspraak niet nageleefd wordt, zullen bijkomende maatregelen genomen worden om de veiligheid van de fietsers te waarborgen. Hierbij wordt er gedacht aan de plaatsing van paaltjes.

De bestaande laad- en loszone voor het woonzorgbedrijf wordt opgeschoven, zodat de laadklep voor de  poort van het woonzorgbedrijf komt  te staan. Hun leveranciers staan soms op de rijbaan en blokkeren de doorstroming van het verkeer. Dit wordt nu vermeden. Om onduidelijke situaties te vermijden, waar de autobestuurders de afstand verkeerd inschatten, wordt de laad- en loszone met een aanvangs- en eindeverkeersbord E1 aangeduid. Om het voetpad obstakelvrij te houden voor voetgangers wordt het einde verkeersbord E1 op de verhoogde inrichting aangebracht

De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 17.00 uur.

Aanleiding en context

De Boudewijnsstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 oktober 2014 (jaarnummer 10137);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend - en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Naar aanleiding van een melding van het woonzorgbedrijf om de huidige laad- en loszone te verschuiven, heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) de ‘huidige zone en regeling’ onderzocht en wordt er in samenspraak met district Antwerpen, voorgesteld om het laden en lossen op de verhoogde inrichting, permanent toe te laten, langs de zijde van Den Bell en de laad- en loszone in de parkeerzone voor het woonzorgbedrijf, op te schuiven. Dit voor een periode van zes maanden.
De nieuwe regeling komt ook tegemoet aan de vraag van de dienst Parkeerhandhaving van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om de parkeersituatie op en rond de verhoogde inrichting te verduidelijken met behulp van extra signalisatie.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 9 april 2021 Gunstig advies
Districtscollege Antwerpen, advies van 19 april 2021 (jaarnummer 240) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Boudewijnsstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210323_voorstel.pdf