Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03588 - Omgevingsvergunning - OMV_2020156466. Pastoor Schattenstraat 8. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03588 - Omgevingsvergunning - OMV_2020156466. Pastoor Schattenstraat 8. District Wilrijk - Weigering 2021_CBS_03588 - Omgevingsvergunning - OMV_2020156466. Pastoor Schattenstraat 8. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020156466

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jozef Jablonski met als adres Pastoor Schattenstraat 8 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Pastoor Schattenstraat 8 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42 sectie C nr. 101A6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van het gelijkvloers bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/07/1964: vergunning (222#689 ) voor het bouwen van een garage.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing van 2 bouwlagen onder zadeldak;
  • links achteraan het perceel een garage en rechts achter een tuinberging onder zadeldak;

-          gevelafwerking: baksteen met parement bovenverdieping voorzien van wit geschilderde bepleistering.

Huidige toestand

-          vaststelling (ID: 302570) van Sociale woonwijk als bouwkundig erfgoed;

-          bouwvolume: de gelijkvloers leefruimte werd uitgebreid met een aanbouw van circa 2,6m diepte en 5,5m breedte tegen rechter perceelsgrens;

-          inrichting: verharde koer achteraan het perceel.

Gewenste toestand

-          bouwvolume:

  • regularisatie van de toegevoegde gelijkvloerse aanbouw;
  • verdere uitbreiding van het gelijkvloers langsheen de rechter perceelgrens met een aansluiting tot aan de tuinberging.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume achteraan het gelijkvloers;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de scheidingsmuur ter hoogte van het rechterpand.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 december 2020

16 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          artikel 3 zone C voor woningen, hoofdstuk II Bebouwingsvoorschriften, 4. Afmetingen van de gebouwen, b) Bouwdiepte:
het maximumprofiel voor woningen met 1 bovenverdieping onder schuin dak (type A) bepaalt dat de bouwdiepte van het gelijkvloers bij een perceelsdiepte < 30m, maximaal 13 meter bedraagt; bij het voorliggende project heeft het gelijkvloers tot aan de tuinberging een bouwdiepte van 14,10 meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de gelijkvloerse uitbouw heeft een vrije hoogte van slechts 2,4 meter in plaats van de minimale vrije hoogte van 2,6 meter;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §3, 3° de dakopstand van de uitbouw ter hoogte van de scheidingsmuur bedraagt minder dan 30 centimeter;
  • artikel 43 Septische putten:
    de septische put werd niet opgetekend op plan, de aanvraag dient te voldoen aan dit artikel en artikel 40 (privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen).

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De eengezinswoning wordt uitgebreid met een oppervlakte van circa 21,5 m² tegenover de vergunde toestand door middel van twee aanbouwen.

In het eerste gedeelte zal de eetruimte voorzien worden en in het tweede gedeelte de keuken. Het nieuwe volume sluit aan op de tuinberging en wordt via de keuken ontsloten.

De voorgestelde opbouw is geenszins kenmerkend. Kenmerkend is open ruimte tussen de woning en de tuinberging.

Het ontsluiten van de tuinberging via de keuken is daarenboven niet in overeenstemming met actueel noodzakelijk gebruiksgenot voor een tuinberging en keuken.

 

Cultuurhistorische aspecten

De werken gesitueerd zijn in een pand dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van 29 maart 2019.

De aanvraag heeft betrekking op een pand in naoorlogse, kleinschalige volkswijk gelegen nabij het centrum van Wilrijk, gebouwd volgens plannen van 1949 naar ontwerp van architect Victor Verreydt (Wilrijk). De 52 sociale woningen kwamen tot stand in opdracht van huisvestingsmaatschappij De Goedkope Woning van het Arrondissement Antwerpen (heden De Ideale Woning).

Deze sociale woonwijk vormt een typisch voorbeeld van een kleinschalige volkswijk, waarbij de sterke architecturale homogeniteit een bepalend erfgoedelement vormt, meer bepaald op het vlak van vorm, schaal, materialiteit en typologie. Dit wordt bijkomend versterkt door het deels bewaarde schrijnwerk en de beperkte aanpassing van de parementen. Kenmerkend is eveneens de lage densiteit van de wijk en de relatief groene inplanting van de woningen, voorzien van voor- en achtertuinen.

Omwille van deze reden is advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Deze geeft advies met volgende afweging:

‘Men wenst de bestaande uitbouw af te breken en te vervangen door een diepere uitbouw die verbonden is met de oorspronkelijke tuinberging. 

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er principieel geen bezwaar tegen de uitbreiding van het volume zoals voorzien in de voorliggende aanvraag. Hoewel de oorspronkelijke plattegrond minder leesbaar wordt. Blijft de typologie hoofdvolume-lagere achterbouw bewaard evenals de oorspronkelijke tuinberging. De oppervlakte van de panden is beperkt.

Indien er in de toekomst ook intenties zijn om het schrijnwerk te wijzigen. Dient dit naar oorspronkelijk model, materiaal en profilering (houten schrijnwerk met kleinhoutverdeling) te gebeuren. Het zal de beeld- en erfgoedwaarde nog versterken. Zeker omdat bijna alle buurpanden hun oorspronkelijk wit geschilderd schrijnwerk behielden. De stedelijke dienst monumentenzorg kan hierover meer informatie verschaffen eens aan de orde. Het is niet duidelijk of het schrijnwerk in de voorgevel vergund werd anders dient dit uitgesloten van vergunning.’

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 november 2020

Volledig en ontvankelijk

8 december 2020

Start 1e openbaar onderzoek

17 december 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

15 januari 2021

Beslissing toepassing administratieve lus

22 januari 2021

Start laatste openbaar onderzoek

1 februari 2021

Einde laatste openbaar onderzoek

2 maart 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 mei 2021

Verslag GOA

3 mei 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.

Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.

De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 december 2020

15 januari 2021

0

0

0

0

1 februari 2021

2 maart 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.