Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03540 - Omgevingsvergunning - OMV_2021029357. Lange Leemstraat 203-205. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03540 - Omgevingsvergunning - OMV_2021029357. Lange Leemstraat 203-205. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_03540 - Omgevingsvergunning - OMV_2021029357. Lange Leemstraat 203-205. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021029357

Gegevens van de aanvrager:

BVBA INKAL met als adres Lange Leemstraat 386 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Leemstraat 203-205 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nrs. 0 en 1246R7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van het volume met een extra daklaag en creëren van twee duplexappartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/05/1965: vergunning (18#47423) voor een flatgebouw na afbraak.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloers: parkeerplaatsen en inkom;
  • bovenliggende verdiepingen: telkens 2 tweeslaapkamerappartementen (totaal 8 appartementen); 

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 5 bouwlagen onder plat dak, met uitbouw met machinekamer op het dak;
  • gelijkvloers volledig bebouwd;
  • bouwdiepte verdiepingen: 18m;
  • inpandige terrassen op de hoeken aan de voorgevel;

-          gevelafwerking:

  • gevel in wit geëmailleerde gevelsteen met kader met in grijze marmer;
  • horizontalen tussen de ramen in wit geëmailleerde grèstegels;
  • verticalen tussen de ramen in witte steen;
  • buitenschrijnwerk in aluminium;
  • gelijkvloerse plint in blauwe hardsteen met 3 garagepoorten en inkomdeur.

 

Huidige toestand

-          functie en volume overeenkomstig vergund;

-          gewijzigde indeling van ramen en balustrades in de voorgevel. 

 

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw met 8 appartementen:

  • 2 appartementen (4de verdieping en 5de verdieping) voorzien als duplex met 3 slaapkamers met netto vloeroppervlakte van circa 120m²; 
  • de 6 appartementen van verdiepingen 1 t/m 3 blijven ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • extra bouwlaag op het hoofdvolume tot 17,9m hoogte;
  • volume met bouwdiepte van 10,3m, terugspringend ten opzichte van voor- en achtergevel (ca. 4,2m vooraan en 3,4m achteraan);
  • platte daken ingericht met dakterrassen en gedeeltelijk groendak;

-          gevelafwerking:

  • nieuwe daklaag afgewerkt in donkergrijze gevelpanelen;
  • nieuw buitenschrijnwerk daklaag in zwart pvc;
  • balustrades rondom dakterrassen in zwart spijlenwerk.


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een extra daklaag;

-          vergroten van de twee appartementen op de 4de verdieping, creëren van 2 duplexappartementen;

-          inrichten van dakterrassen op de platte daken voor- en achter het nieuwe volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          regulariseren van de wijzigingen in het buitenschrijnwerk voorgevel. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 maart 2021

13 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 10 Harmonie:
    de teruggetrokken bouwlaag is niet in harmonie met de bebouwing in de directe en ruimere omgeving. Een daklaag (6de verdieping) is niet kenmerkend in dit deel van de straat.
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

de daklaag is afgewerkt in zwart plaatmateriaal met zwart buitenschrijnwerk.  De rest van het gebouw is voorzien van geanodiseerd aluminium buitenschrijnwerk, waardoor dit niet in harmonie is. 

Het buitenschrijnwerk van de voorgevel heeft op de 4de verdieping een andere indeling dan de rest van de verdiepingen.  

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:

de balustrades van de dakterrassen vallen niet onder een hoek van 45° ten opzichte van voor- achter en zijgevels.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie als meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Lange Leemstraat wordt gekenmerkt door historische herenwoningen van 3 bouwlagen onder een hellend dak, afgewisseld met recentere meergezinsgebouwen van 4 tot 5 bouwlagen.

Het bestaande volume van het gebouw, 5 bouwlagen en opvallend dieper dan de omliggende gebouwen, is reeds maximaal. Een bijkomende bouwlaag is dan ook ruimtelijk niet aanvaardbaar. De voorgestelde teruggetrokken 6de bouwlaag is niet in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving (bouwcode, art. 6 en 10). Door het toevoegen van een extra bouwlaag worden de scheidingsmuren aan beide perceelsgrenzen op een onaanvaardbare manier verhoogd. Op basis van bovenstaande dient de aanvraag geweigerd te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De bestaande en vergunde voorgevel blijft grotendeels ongewijzigd. Het schrijnwerk wordt wel aangepast waarbij de raamverdeling en de profilering rechts bovenaan ter hoogte van de 4de verdieping afwijkend wordt voorzien van de rest van het gebouw. Deze wijziging is niet in harmonie met de gevel (bouwcode, art. 6) en kan bijgevolg niet positief geadviseerd worden.

De materialisatie van de daklaag wordt voorzien in zwart plaatmateriaal en zwart schrijnwerk. De afwijkende en sterk contrasterende materialisatie van de daklaag is niet in lijn met het materiaalgebruik van de rest van het pand waardoor ook hiervoor geen positief advies kan worden gegeven.

De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is naast bovenstaande niet in overeenstemming met artikel 13 van de bouwcode. De balustrades van de dakterrassen worden niet onder een hoek van 45 graden voorzien ten opzichte van de voor-, achter- en zijgevels.
Indien een vergunning verleend zou worden, dient het voorzien van de balustrades conform artikel 13 als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd te worden.
De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

17 maart 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 mei 2021

Verslag GOA

29 april 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.