Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03655 - Ondersteuning. Sport. Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning - Hockey Pro League 2021 Wilrijkse Plein - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03655 - Ondersteuning. Sport. Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning - Hockey Pro League 2021 Wilrijkse Plein - Goedkeuring 2021_CBS_03655 - Ondersteuning. Sport. Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning - Hockey Pro League 2021 Wilrijkse Plein - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Hockey Pro League is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide deelnemersopkomst en een interessante communicatie- en mediawaarde.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport en evenementen.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkend publiek evenement of nieuw publiek evenement met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement) en wordt dus vrijgesteld van: 

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie gebruik afvalcontainers.

 Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:

  • ligplaats in de stadshaven;
  • opkuis;
  • retributie parkeerverbodsborden;
  • verwijderen straatmeubilair.

De volgende aanvraagstukken werden reeds ingediend en toegevoegd aan de bestelbon:

  • kopie van de geldende statuten met verwijzing naar hun publicatiedatum in het Belgisch staatsblad;
  • de identiteit, het adres en het telefoonnummer van de namens de rechtspersoon gemandateerde bestuurder, die ook de aanvraag ondertekent;
  • de identiteit, het adres en het telefoonnummer van de door de raad van bestuur aangestelde gevolmachtigden voor dagelijks bestuur;
  • het bankrekeningnummer van de rechtspersoon;
  • het laatst goedgekeurde jaarverslag, de balans, de resultatenrekening, toelichting bij de rekeningen en een activiteitenverslag;
  • de laatst goedgekeurde begroting;
  • het BTW-statuut.

De volgende aanvraagstukken worden ingediend voor uiterlijk 30 augustus 2021, bij de stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen:

  • debetnota voor bedrag van de ondersteuning;
  • financiële rapportering van het evenement (verantwoordingsstukken voor de aanwending van de ondersteuning worden aanvaard onder andere onder de vorm
    van: facturen, kasbonnen, contracten vrijwilligersvergoedingen, uitgavennota cash bestedingen, bankafschriften, …);
  • eindafrekening.

Dit besluit keurt de afsprakennota goed.

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 854) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement stedelijke infrastructuur stadsbeheer goed. 

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen en het kaderbesluit met de basisprincipes van het ondersteuningsbeleid (gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, jaarnummer 595) zijn van toepassing.

Aanleiding en context

De Koninklijke Belgische hockeyfederatie en organisatiebureau Golazo staan in voor de organisatie van de Hockey Pro League (mannen en vrouwen) op de hockeyterreinen van het Wilrijkse Plein. Concreet gaat het over volgende wedstrijden:
  • zaterdag 15 mei: België - Verenigde Staten (vrouwen);
  • zondag 16 mei: België - Verenigde Staten (vrouwen);
  • zaterdag 22 mei: België - Argentinië (mannen en vrouwen);
  • zondag 23 mei: België - Argentinië (mannen en vrouwen);
  • zondag 30 mei: België - Nederland (mannen en vrouwen).
Aanvullend zullen op 8 en 9 mei de finales van het Belgisch Kampioenschap Hockey (mannen en vrouwen) gespeeld worden op het Wilrijkse Plein.

Vanwege de huidige COVID-19 maatregelen zal er geen publiek aanwezig zijn tijdens de wedstrijden.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek, financieel en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:

  • vrijstelling van retributie voor het gebruik van het Wilrijkse Plein;
  • gratis ontlening van logistiek materiaal van stad Antwerpen;
  • vrijstelling van retributie voor nutsverbruik en afvalcontainers;
  • bekendmaking van het evenement door inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • toelage ten bedrage van 30.000,00 EUR van de stad Antwerpen.

De gemeenteraad keurde in de zitting van 24 november 2020 (jaarnummer 638) de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Daarin werd de nominatieve toelage goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9832) keurde het college het algemeen principe voor het uitbetalen van toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed.

De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

De stad Antwerpen vermindert de toelage van 30.000,00 EUR met 10% tot 27.000,00 EUR omdat het evenement niet toegankelijk zal zijn voor publiek.

Uit de door de cel prioritaire partners sport uitgevoerde eerstelijnscontrole blijkt dat de vereniging alle ter verantwoording gevraagde documenten heeft aangeleverd.

De laatst goedgekeurde jaarrekening is deze van 2019 en werd ter beschikking gesteld van de stad Antwerpen. Uit de jaarrekening 2019 blijkt dat Golazo Sports nv  het boekjaar 2019 met een positief resultaat van 2.984.495,00 EUR afsloot.

Het financieel plan 2021 werd bezorgd en aanvaard. In dit financieel plan van 2021 staat de ondersteuning van de stad Antwerpen vermeld.

De verantwoording van de ontvangen ondersteuning van 2021 wordt ten laatste 30 augustus 2021 aan de stad Antwerpen bezorgd.

Adviezen

SB - EFMF - Evenementen Gunstig advies
SB - Groendienst Antwerpen Zuid Gunstig onder voorwaarden

Groenadvies bij evenementen.

Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park.

Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park én in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig.

Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur & activiteit, milieu & veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend.

Vereiste documenten:

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

Rondgang:

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  •  De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

Mobiliteit:

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid op het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

Infrastructuur & activiteit:

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,… ) verwijderen.
  • Spanriemen   van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…).
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

Milieu & veiligheid:

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

Schade:

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
SW - Milieuvergunningen Gunstig advies
Brandweer - preventie Gunstig advies
Politiezone Antwerpen - Openbare Orde - Evenementen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden.

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.

Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.

De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.

Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.

De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname

(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.

Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.

Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.

Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.

Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.

De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.

Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

SB - EFMF - District Antwerpen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0302 - Coördinatie en strategie grote evenementen
2BRS030203 - Grote sportevenementen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie door Golazo Sport van het evenement Hockey Pro League tussen 8 en 30 mei 2021 op het Wilrijkse Plein in Antwerpen goed. Golazo Sport dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Deze goedkeuring kan vervallen indien de hogere overheid beslist maatregelen te nemen of te verlengen in functie van de bescherming van de volksgezondheid, meer bepaald ter voorkoming van de verdere verspreiding van het COVID-19 virus. Indien omwille van deze maatregelen een wijziging van de evenementenplanning noodzakelijk is, kan deze goedkeuring eveneens komen te vervallen. De stad Antwerpen kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld indien dergelijke maatregelen genomen of verlengd worden.

Artikel 2

Het college bekrachtigt de afsprakennota met de organisator van het evenement, Golazo Sport, Schoebroekstraat 8, 3583 Beringen. De afsprakennota gaat in op 30 april 2021 en loopt tot en met 30 augustus 2021.

Artikel 3

Het college beslist om in afwijking van de betalingsregeling voorzien in het collegepunt van 27 november 2015 (jaarnummer 09823) het toelagebedrag eenmalig volledig uit te betalen na afloop van het evenement en na aanlevering en goedkeuring van de eindrapportage.

Artikel 4

Het college keurt de uitbetaling van een ondersteuning van 27.000,00 EUR goed aan Golazo Sport, Schoebroekstraat 8, 3583 Beringen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SB - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal
  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening;
TV - Sport en recreatiegratis ter beschikking stellen van Wilrijkse Plein op de wedstrijddagen;
OS - Marketing en communicatiebekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

uitbetaling toelage Hockey Pro League

Golazo Sport NV: Schoebroekstraat 8, 3583 Beringen

ondernemingsnummer: BE 0442.115.211

rekeningnummer: BE64 0016 2999 3252

27.000,00 EURbudgetplaats: 5115100000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2BRS050104A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA070741
budgetperiode: 2100
4505123642