Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 7 januari 2021 | 23 maart 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 7 januari 2021 | 1 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 7 januari 2021 | 1 maart 2021 | Gunstig |
INFRABEL | 7 januari 2021 | 20 januari 2021 | Geen bezwaar |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 7 januari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 7 januari 2021 | 14 januari 2021 | Geen bezwaar |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn | 7 januari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 22 januari 2021 | 22 januari 2021 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 19 januari 2021 | 21 april 2021 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 7 januari 2021 | 8 januari 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 7 januari 2021 | 26 februari 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Sectorale regelgeving
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt gedeeltelijk in effectief overstromingsgevoelig gebied en gedeeltelijk in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. De aanvraag doorstaat de watertoets. Zo blijkt uit de adviezen van Aquafin en de Vlaamse Waterweg.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag gaat gepaard met de wijziging van een gemeenteweg. Er werd dan ook een rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ bij de aanvraag gevoegd.
De aanvraag kadert in de totale herontwikkeling van het bedrijventerrein ‘Blue Gate Antwerp’. Om keerbewegingen van vrachtwagens mogelijk te maken op de bedrijvensite van Blue Gate Antwerpen wordt het (deels) aangelegd kruispunt Schroeiweg met Olieweg en Mazoutweg omgevormd tot een rotonde. De rotonde werd gedimensioneerd volgens de CROW en Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten van AWV.
Het betreft de wijziging van een eerder afgeleverde vergunning, goedgekeurd op 17 april 2018 door de Vlaamse Overheid, waarbij een kruispunt werd voorgesteld zonder rotonde. Het gaat dus om een verkeerskundige aanpassing in functie van een betere ontsluiting van de bedrijvenzone. De herinirchting bevordert de toerit inzonderheid voor vrachtwagens die de bedrijvenzone willen in- en uitrijden.
Het ontwerp is afgestemd op de vergunning verleend voor de nieuwe Krugerbrug (OMV_2020059383) door de Vlaamse overheid op 3 februari 2021.
De werken gebeuren binnen de rooilijnen goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017 (jaarnummer 774), op een kleine wijziging na. Ter hoogte van de overgang van de Mazoutweg met de rotonde, bij het oprijden van de rotonde, wordt de rooilijn opgeschoven in westelijke richting. Het gaat om een beperkte wijziging waarbij slechts 12 m² van perceel met kadasternummer afdeling 9, sectie I, nummer 2910C wordt ingenomen door het openbaar domein, wat nodig is om de rotonde te kunnen realiseren. De rooilijn wordt verlegd om de toegankelijkheid van de nieuwe grond binnen de rooilijn te vrijwaren en het beheer ervan door de stad, na aanleg ervan, mogelijk te maken.
De rotonde wordt aangelegd met een rijweg in asfalt en een voetpad in betonstraatstenen. Binnenin wordt de rotonde aangelegd met een strook van 2 meter breed in kasseien en extensief grasland. De dienst Stadsbeheer / Groen en begraafplaatsen geeft als advies in het midden van de rotonde een inheemse boom klasse 1A te planten met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes. Daarnaast moet er vermeden worden dat er leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt liggen.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 januari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 7 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | 14 januari 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 12 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 31 mei 2021 |
Uiterste beslissingsdatum | 21 juni 2021 |
Verslag GOA | 27 april 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
14 januari 2021 | 12 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projectnummer: | OMV_2021000738 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Blue Gate Antwerp Development met als adres Scheldedijk 30 te 2070 Zwijndrecht |
Ligging van het project: | Olieweg ZN te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 9 sectie I nrs. 0, 2910Y, 2923C en afdeling 37 sectie A nrs. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de wegenis (project Blue Gate) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand/huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ en aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe rotonde aan Olieweg, Schroeiweg en Mazoutweg onder volgende voorwaarden en lasten:
Voorwaarden
Lasten