Terug
Gepubliceerd op 21/05/2021

2021_CBS_03592 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021000738. District Antwerpen. Olieweg, Mazoutweg en Schroeiweg ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03592 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021000738. District Antwerpen. Olieweg, Mazoutweg en Schroeiweg ZN - Goedkeuring 2021_CBS_03592 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021000738. District Antwerpen. Olieweg, Mazoutweg en Schroeiweg ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
AQUAFIN NV
7 januari 2021
23 maart 2021
Voorwaardelijk gunstig
brandweer/ risicobeheer/ preventie
7 januari 2021
1 februari 2021
Voorwaardelijk gunstig
De Vlaamse Waterweg nv
7 januari 2021
1 maart 2021
Gunstig
INFRABEL
7 januari 2021
20 januari 2021
Geen bezwaar
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)
7 januari 2021
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)
7 januari 2021
14 januari 2021
Geen bezwaar
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn
7 januari 2021
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie
22 januari 2021
22 januari 2021
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen
19 januari 2021
21 april 2021
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen
7 januari 2021
8 januari 2021
stadsontwikkeling/ publieke ruimte
7 januari 2021
26 februari 2021

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Sectorale regelgeving
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt gedeeltelijk in effectief overstromingsgevoelig gebied en gedeeltelijk in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. De aanvraag doorstaat de watertoets. Zo blijkt uit de adviezen van Aquafin en de Vlaamse Waterweg. 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet  

De aanvraag gaat gepaard met de wijziging van een gemeenteweg. Er werd dan ook een rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ bij de aanvraag gevoegd. 

De aanvraag kadert in de totale herontwikkeling van het bedrijventerrein ‘Blue Gate Antwerp’. Om keerbewegingen van vrachtwagens mogelijk te maken op de bedrijvensite van Blue Gate Antwerpen wordt het (deels) aangelegd kruispunt Schroeiweg met Olieweg en Mazoutweg omgevormd tot een rotonde. De rotonde werd gedimensioneerd volgens de CROW en Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten van AWV.

Het betreft de wijziging van een eerder afgeleverde vergunning, goedgekeurd op 17 april 2018 door de Vlaamse Overheid, waarbij een kruispunt werd voorgesteld zonder rotonde. Het gaat dus om een verkeerskundige aanpassing in functie van een betere ontsluiting van de bedrijvenzone. De herinirchting bevordert de toerit inzonderheid voor vrachtwagens die de bedrijvenzone willen in- en uitrijden. 

Het ontwerp is afgestemd op de vergunning verleend voor de nieuwe Krugerbrug (OMV_2020059383) door de Vlaamse overheid op 3 februari 2021. 

De werken gebeuren binnen de rooilijnen goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017 (jaarnummer 774), op een kleine wijziging na. Ter hoogte van de overgang van de Mazoutweg met de rotonde, bij het oprijden van de rotonde, wordt de rooilijn opgeschoven in westelijke richting. Het gaat om een beperkte wijziging waarbij slechts 12 m² van perceel met kadasternummer afdeling 9, sectie I, nummer 2910C wordt ingenomen door het openbaar domein, wat nodig is om de rotonde te kunnen realiseren. De rooilijn wordt verlegd om de toegankelijkheid van de nieuwe grond binnen de rooilijn te vrijwaren en het beheer ervan door de stad, na aanleg ervan, mogelijk te maken. 

De rotonde wordt aangelegd met een rijweg in asfalt en een voetpad in betonstraatstenen. Binnenin wordt de rotonde aangelegd met een strook van 2 meter breed in kasseien en extensief grasland. De dienst Stadsbeheer / Groen en begraafplaatsen geeft als advies in het midden van de rotonde een inheemse boom klasse 1A te planten met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes. Daarnaast moet er vermeden worden dat er leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt liggen. 

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Fasering

Procedurestap
Datum
Indiening aanvraag
4 januari 2021
Volledig en ontvankelijk
7 januari 2021
Start openbaar onderzoek
14 januari 2021
Einde openbaar onderzoek
12 februari 2021
Gemeenteraad voor wegenwerken
31 mei 2021
Uiterste beslissingsdatum
21 juni 2021
Verslag GOA
27 april 2021
naam GOA
Gerd Cryns

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

    Startdatum
    Einddatum
    Schriftelijke bezwaarschriften
    Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften
    Petitielijsten
    Digitale bezwaarschriften
    14 januari 2021
    12 februari 2021
    0000

    Aanleiding en context

    Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
    Projectnummer:
    OMV_2021000738
    Gegevens van de aanvrager:
    NV Blue Gate Antwerp Development met als adres Scheldedijk 30 te 2070 Zwijndrecht
    Ligging van het project:
    Olieweg ZN te 2020 Antwerpen
    Kadastrale gegevens:
    afdeling 9 sectie I nrs. 0, 2910Y, 2923C en afdeling 37 sectie A nrs. 0
    Vergunningsplichten:
    Stedenbouwkundige handelingen
    Voorwerp van de aanvraag:
    heraanleggen van de wegenis (project Blue Gate)

    Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

    Relevante voorgeschiedenis

    • 17/04/2018: vergunning (20172050) voor Blue Gate Antwerp: ontwikkeling van een hoogwaardig, watergebonden en eco-effectief bedrijventerrein. 

    Vergunde toestand/huidige toestand

    • wegeninfrastructuur. 

    Gewenste toestand

    • keerlus voor autoverkeer;
    • wadi;
    • extensief grasland met bomen. 

    Inhoud van de aanvraag

    • wegenwerken:
      • aanleggen keerlus voor autoverkeer;
      • aanleggen wadi met extensief grasland.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Artikel 1

    De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.

    Artikel 2

    De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ en aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe rotonde aan Olieweg, Schroeiweg en Mazoutweg onder volgende voorwaarden en lasten:

    Voorwaarden

    1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
    2. de voorwaarden geformuleerd door Aquafin zijn integraal van toepassing;
    3. er moet een inheemse boom klasse 1A met enkele ondersteuners klasse 3 zoals krentenboompjes aangeplant worden op het ronde punt;
    4. leidingen onder het groengedeelte van het rondpunt moeten vermeden worden en zijn in ieder geval op voldoende diepte te voorzien (minimaal 80 cm tussen bovenkant buis en maaiveld) en af te stemmen met Stadbeheer/Groen en Begraafplaatsen. 

    Lasten

    1. de in de gemeenteraad van 25 juni 2018 (jaarnummer 439) goedgekeurde overeenkomst tussen stad en Blue Gate Antwerp Development NV voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken moet strikt worden nageleefd. Deze overeenkomst kan in een latere fase eventueel vervangen worden door een nieuwe overeenkomst die de toepassing van het “derdebetalerssyteem” mogelijk maakt.

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen