Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 4 januari 2021 | 24 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 4 januari 2021 | 18 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 4 januari 2021 | 6 januari 2021 | Geen bezwaar |
PROXIMUS | 4 januari 2021 | 5 februari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
TELENET | 4 januari 2021 | 11 januari 2021 | Geen advies |
Water-link (AWW) | 4 januari 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 4 januari 2021 | 1 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 4 januari 2021 | 2 maart 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag gaat gepaard met de gedeeltelijke opheffing en de wijziging van een gemeenteweg. Er werd dan ook een grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg / rooilijnplan ‘VA_VP_N_Rooilijnplan Antwerpen Victor Delhezstraat’ ingediend. Er wordt voorgesteld verschillende delen van de gemeenteweg Victor Delhezstraat op te heffen en de rooilijn te verleggen.
Victor Delhezstraat is een doodlopende straat (nu nog in private eigendom, perceel met kadasternummer 13de afdeling, sectie N, nummer 833 Y9) met een rijweg in asfalt en voetpaden in betondalstenen. Het is een zijstraat van de Edmond de Coussemakerstraat met een lengte van ongeveer 60 meter en een breedte van 9,50 meter. Op het einde van de straat liggen twee aantakpunten die in noordelijke en in westelijke richting een toekomstige verlenging van de straat voorstellen. Ook twee trage wegen maken deel uit van deze straat:
Het ingediend grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg / rooilijnplan houdt rekening met een eerder afgeleverde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden grenzend aan het terrein waarvoor huidige aanvraag werd ingediend. Op 3 oktober 2019 werd een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (OMV_2018062900) afgeleverd door de deputatie voor het verdelen van een terrein in 30 loten voor eengezinswoningen en 2 loten voor meergezinswoningen en voor het aanleggen van nieuw openbaar domein, op het aanpalend terrein aan de zuidwestzijde van huidige aanvraag. In zitting van 22 oktober 2019 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 645) al goedkeuring gegeven voor:
De verkavelaar wenst:
Het noordelijke aantakkingspunt van de straat geeft uit op een braakliggend terrein, ingezaaid met gras. De verkavelaar geeft aan dit terrein eventueel in de toekomst te ontwikkelen, maar het voorlopig als restperceel te bestemmen. Het is de wens van de verkavelaar geen gebruik te maken van de aantakking bij een eventuele latere ontwikkeling van het restperceel. Dit kan gunstig worden beoordeeld. Het terrein is in verhouding klein om er een straat door te trekken. De verharding die deel uitmaakt van de weg die zal worden opgeheven, moet worden afgebroken en dat deel moet worden ingezaaid met gras.
De rooilijn tussen het uiteinde van de Victor Delhezstraat (waar ze doodloopt) en de aansluiting met de nieuwe aan te leggen weg richting Aalscholverlaan binnen de aansluitende verkaveling verliest haar nut bij het uitvoeren van de aansluitende verkaveling. Het opheffen van deze rooilijn kan bijgevolg gunstig beoordeeld worden.
De noordelijk gelegen trage weg is nu in eigendom van de verkavelaar en zal kosteloos worden overgedragen aan stad Antwerpen. Voor de overdracht plaatsvindt, moet het voetpad worden heraangelegd met het bestratingsmateriaal betonstraatstenen 22x22x8 cm, en dit conform de voorwaarden van stad Antwerpen.
De zuidelijk gelegen trage weg wordt opgedeeld in drie delen. Een eerste deel ligt in de achtertuin en zijtuin van lot 1. De verkavelaar kiest ervoor het voetpad op te heffen en de vrijgekomen ruimte deel te laten uitmaken van de tuin bij de nieuwbouw meergezinswoning. Dit kan gunstig worden beoordeeld. Door het voetpad op te heffen, komt er ruimte vrij om een gekoppelde garage op te richten en de straatwand (Edmond de Coussemakerstraat) te sluiten. Een tweede deel past in kavel 25 van de naastgelegen verkaveling en zal deel uitmaken van de tuin van dit lot. Dit kan gunstig beoordeeld worden en stemt overeen met de goedgekeurde naastgelegen verkaveling. Een derde deel zal worden bestemd als tuin om gevoegd te worden bij de tuin van de woning op Victor Delhezstraat 6. Dit kan gunstig beoordeeld worden. Uit het dossier blijkt de verkavelaar de intentie te hebben over te gaan tot verkoop van lot 5 aan de eigenaar van de woning op Victor Delhezstraat 6 en blijkt de eigenaar van de woning op Victor Delhezstraat 6 de intentie te hebben over te gaan tot de aankoop van lot 5. De zuidelijk gelegen trage weg doet eerder dienst als kruiwagenpad om achtertuinen bereikbaar te maken en te verbinden met de openbare weg dan als weg voor doorgaand verkeer. De weg heeft dus vooral zijn nut voor de aanpalers en niet zozeer een algemeen belang. De omliggende straten zorgen voor voldoende bereikbaarheid en bieden voldoende comfort voor de verschillende weggebruikers. De verharding op de drie delen moet worden afgebroken.
De verkavelaar moet contact opnemen met SW / publieke ruimte in verband met de verlichtingspalen en paaltjes op de op te heffen wegen. De verkavelaar moet contact opnemen met de nutsmaatschappijen in verband met eventuele ondergrondse leidingen onder de op te heffen wegen.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 december 2020 |
Volledig- en ontvankelijk | 4 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | 12 januari 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 10 februari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 31 mei 2021 |
Uiterste beslissingsdatum | 18 juni 2021 |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
12 januari 2021 | 10 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens het openbaar onderzoek werd er één bezwaarschrift ingediend dat na afloop van het openbaar onderzoek, op 30 april 2021, door de bezwaardindiener werd ingetrokken. Bijgevolg kan er aan het bezwaarschrift worden voorbijgegaan.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020168764 |
Gegevens van de aanvrager: | NV QUBO met als contactadres Zwaarveld 69 te 9220 Hamme |
Eigenaars: | NV AGROS met als adres Hammestraat 6 te 9220 Hamme (Vl.) (BELGIE) |
Ligging van het project: | Victor Delhezstraat ZN te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nrs. 833F10, 833G10, 833H10, 833K10, 833L10, 833X9 en 833Y9 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een terrein in een bouwgrond voor meergezinswoning, restpercelen en toekomstig openbaar domein |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
Verkavelen van een terrein in:
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg / rooilijnplan 'VA_VP_N_Rooilijnplan Antwerpen Victor Delhezstraat' en aan de ligging, breedte en uitrusting van de Victor Delhezstraat onder volgende voorwaarden en lasten:
Voorwaarden
Lasten
Vooraleer onderhavige omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
Dit houdt in dat zolang aan deze lasten niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.