Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03536 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027359. Dodoensstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03536 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027359. Dodoensstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_03536 - Omgevingsvergunning - OMV_2021027359. Dodoensstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021027359

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bart Laenen met als adres Crutzenstraat 24 te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Dodoensstraat 3 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nrs. 0 en 1097Z3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

realiseren van inpandig dakterras, voorgevelwijziging en regularisatie van dichtgebouwde koer

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/07/1972: vergunning (18#82673) voor het verbouwen van een gevel.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • pand met souterrain en drie bouwlagen onder een mansardedak;
  • bouwdiepte van ongeveer 9,5 m en kroonlijsthoogte van 14,3 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking met witgeschilderde bepleistering, buitenschijnwerk deels in hout en deels in aluminium, onderaan een garagepoort in aluminium, centrale borstwering uit aluminium, plint uit grijze leisteen en houten kroonlijst.

Huidige toestand

-          eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • pand met souterrain en drie bouwlagen onder een hellend dak met een nokhoogte van 16,43m;
  • bouwdiepte van ongeveer 9,5 m en kroonlijsthoogte van 14,3 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking met witgeschilderde bepleistering, buitenschijnwerk in aluminium, onderaan een voordeur en garagepoort in natuurkleurig aluminium, centrale borstwering uit aluminium, plint uit natuursteen en kroonlijst afgewerkt met witte houten planchetten; 

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouwde koer. Met op het niveau van de souterrain een berging en op het bel-etage niveau een keuken en toilet.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • pand met souterrain en drie bouwlagen onder een hellend dak met een nokhoogte van 16,43m;
  • bouwdiepte van ongeveer 9,5 m en kroonlijsthoogte van 14,3 m;
  • in het hellende dak wordt aan de voorgevel een inpandig dakterras voorzien;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking met witgeschilderde bepleistering, buitenschijnwerk in aluminium en wit hout, onderaan een voordeur en garagepoort in witkleurig aluminium, centrale borstwering uit aluminium, plint uit grijze leisteen en kroonlijst afgewerkt met planchetten; 
  • nieuwe raamverdeling in de voorgevel ter hoogte van de bel-etage;

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouwde koer. Met op het niveau van de souterrain een berging en op het bel-etage niveau een keuken.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de woning ter hoogte van het souterrain en de bel-etage.

-          wijzigen van de dimensies van de raamopeningen in de voorgevel op de bel-etage verdieping en aanpassen van het buitenschrijnwerk;

-          wijzigen van de dakvorm en inrichten van een inpandig dakterras;

-          structurele werken in functie van interne verbouwingswerken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

  

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de vrije plafondhoogte in de keuken bedraagt 2,49 m in plaats van 2,60 m;

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Deze openingen moeten minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte bedragen, met een minimum van 1 vierkante meter. Dakkoepels tellen enkel mee bij de daglichtberekening op voorwaarde dat er per verblijfsruimte andere verticale of schuine openingen voorzien zijn.
Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.
De keuken (16 m²) wordt enkel voorzien van een dakvenster van ca. 1 m² waarbij het niet duidelijk is of dit te openen is;

  • Artikel 27 Open ruimte:

bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn.
Door de realisatie van het keukenvolume met onderliggende berging wordt het volledige perceel volgebouwd;             

De dakopstand ter hoogte van achterbuur is geen 30 cm hoog.

  • Artikel 41 kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

er wordt een nieuwe regenwaterafvoer voorzien aan de voorgevel. Het is onduidelijk hoe deze inpandig is aangesloten op het rioolstelsel en of de onderste 1,20 m uitgevoerd wordt in een slagvast materiaal.             

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet enerzijds een volumeuitbreiding achteraan het gelijkvloers, waarbij het volledige perceel wordt volgebouwd, en anderzijds het wijzigen van het mansardedak door een hellend dak, waarbij er aan de voorzijde een dakterras wordt ingericht.

Het volledig volbouwen van het perceel is niet in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode. Vanuit de specifieke context waarbij het perceel ingesloten zit tussen twee diepere bouwvolumes en de ligging in de oksel van het bouwblok kan hiervoor uitzonderlijk een afwijking toegestaan worden. De gewijzigde dakvorm met dakterras is inpasbaar in de omgeving en kunnen bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vrije plafondhoogte in de keuken bedraagt slechts 2,49 m in plaats van de minimale 2,60 m (bouwcode, art. 21). Deze ruimte wordt daarenboven enkel van licht voorzien via een te kleine dakkoepel, waarbij het onduidelijk is of deze te openen is in functie van verluchting (bouwcode, art. 24).

Door het dichtbouwen van het perceel kan de keuken niet voorzien worden van een verticaal raam, conform artikel 24 van de bouwcode. Het verhogen van de ruimte, wat de voorkeur geniet, kan niet zonder meer gerealiseerd worden. Dit zou een verhoging van de achterste scheimuur vragen en levert conflicten op met het aangrenzende slaapkamerraam en een raam van het buurperceel. Als compensatie en om gedeeltelijk tegemoet te komen aan artikel 24 wordt als voorwaarde opgelegd om het dakvenster te verruimen tot een opengaande koepel van minstens 2 m².

Er wordt opgemerkt dat de leefruimte werd voorzien van een verlaagd plafond waardoor de vrije hoogte werd teruggebracht van 3,65 m naar 2,71 m. Het zou de woon- en leefkwaliteit ten goede komen van zowel de leefruimte als de keuken mocht dit verlaagd plafond verwijderd worden.

 

Verder worden bij de vergunning ook voorwaarden opgenomen om de onduidelijkheden omtrent de overeenstemming met artikel 34 en 41 van de bouwcode weg te nemen.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Ter hoogte van het verhoogde gelijkvloers van het pand worden in de voorgevel enkele wijzigingen aangevraagd. Zo wordt het bestaande bandraam vervangen door hoge ramen in analogie met de rest van de voorgevel en de kenmerkende bebouwing van de straat.
De hoogte van deze ramen verschilt echter met de hoogte van het bovenlicht van de deur. Met het oog op een harmonieuzer gevelbeeld wordt in voorwaarde opgenomen om het bovenlicht boven de voordeur te verhogen of te voorzien van een bijkomend bovenlicht, overeenkomstig de hoogte van de ramen en zoals in rood aangeduid op het gevelplan.

Het gewijzigde dak met inpandige dakterras past zich in in het straatbeeld, vormt geen hinder naar de omwonenden en de kenmerkende dakvorm blijft leesbaar waardoor een positief advies gegeven kan worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de onderste 1,20 m van de nieuwe regenwaterafvoer aan de voorgevel uit te voeren in een slagvast materiaal, conform artikel 41van de bouwcode;

2.      een opengaande dakkoepel te voorzien in de keuken van minstens 2 m²;

3.      het bovenlicht boven de voordeur te verhogen, of een bijkomend bovenlicht te voorzien, zoals in rood aangeduid op de plannen;

4.      het gedeelte van de scheidingsmuren dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

17 maart 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 mei 2021

Verslag GOA

29 april 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Schenden van de privacy: Vanuit het dakterras wordt de privacy geschonden van de omliggende woningen;
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het Burgerlijk Wetboek bepaalt een minimumafstand voor het creƫren van rechtstreekse en schuine zichten op een aanpalend erf. De aanvraag voldoet op alle plaatsen aan deze afstanden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de onderste 1,20 m van de nieuwe regenwaterafvoer aan de voorgevel uit te voeren in een slagvast materiaal, conform artikel 41van de bouwcode;

2.      een opengaande dakkoepel te voorzien in de keuken van minstens 2 m²;

3.      het bovenlicht boven de voordeur te verhogen, of een bijkomend bovenlicht te voorzien, zoals in rood aangeduid op de plannen;

4.      het gedeelte van de scheidingsmuren dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.