Terug
Gepubliceerd op 10/05/2021

2021_CBS_03542 - Omgevingsvergunning - OMV_2021030141. Leeuwerikstraat 36. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_03542 - Omgevingsvergunning - OMV_2021030141. Leeuwerikstraat 36. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_03542 - Omgevingsvergunning - OMV_2021030141. Leeuwerikstraat 36. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021030141

Gegevens van de aanvrager:

NV MULTI-PROPERTIES met als adres Hoveniersstraat 53 bus 18 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Leeuwerikstraat 36 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nrs. 0 en 1131E6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met een vermeerdering van het aantal woonentiteiten van 3 naar 4

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/08/1973: vergunning (18#55715) voor het bouwen van een flatgebouw na afbraak.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • meergezinsgebouw met 3 woonentiteiten;

-          de gelijkvloerse verdieping bestaat uit een doorgang naar de achterliggende parkeerplaatsen en bergplaats;

-          bovenliggende verdiepingen bestaan telkens uit een tweeslaapkamerappartement;

  • 4 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloers aan linkerperceelgrens bedraagt circa 16,1m;

-          gevelafwerking voorgevel:

  •  lichte gevelsteen in combinatie met aluminium buitenschrijnwerk in natuurlijke kleur;

-          inrichting:

  • achteraan het perceel zijn 2 parkeerplaatsen voorzien op de open koer.

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • conform vergunde toestand;

-          gevelafwerking voorgevel:

  • buitenschrijnwerk van de gelijkvloerse verdieping (poort en voordeur) hebben een andere indeling gekregen;

-          inrichting:

  • achterliggende koer werd omgevormd naar tuin en terras (circa 81m²), de 2 parkeerplaatsen werden verwijderd.

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • meergezinsgebouw met 4 woonentiteiten:

-          gelijkvloerse verdieping omgevormd tot eenslaapkamerappartement met een nettovloeroppervlakte van circa 78m² en aansluitend tuin en terras met een oppervlakte van circa 55m²;

  • 4 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloers aan linkerperceelgrens bedraagt circa 23,4m;

-          gevelafwerking gelijkvloers:

  • poort vervangen door een raam;
  • zelfde materialen als bovenliggende verdiepingen: lichte gevelsteen, aluminium buitenschrijnwerk in natuurkleur;

-          inrichting:

  • tuin, patio en terras hebben een oppervlakte van circa 61m²;
  • geen parkeerplaatsen aanwezig.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 3 naar 4;

-          wijzigen van de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;

-          uitbouwen van de gelijkvloerse verdieping tegen de linkerperceelgrens tot een bouwdiepte van circa 23,4m;

-          verwijderen van 2 parkeerplaatsen achteraan het perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 maart 2021

2 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

19 maart 2021

23 maart 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

19 maart 2021

26 maart 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6:Harmonie en draagkracht

De gelijkvloerse bouwdiepte is niet in harmonie met de omgeving;

  • artikel 10: Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte
    De gelijkvloerse bouwdiepte is niet in overeenstemming met het referentiebeeld voor een gelijkvloerse woonfunctie;
  • artikel 21:Minimale hoogte van ruimten
    De leefruimte en keuken hebben een vrije hoogte van slechts 2,34 m i.p.v. de minimale 2,60 m.
  • artikel 26: Afvalverzameling

De afvalruimte is niet verlucht.

  • artikel 38: Groendaken

het dak van de gelijkvloerse verdieping heeft een oppervlakte van circa 22m². Het is verplicht om nieuwe daken vanaf 20m² aan te leggen als groen dak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande functie als meergezinsgebouw blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het gelijkvloers wordt de bestaande doorgang naar de twee vergunde parkeerplaatsen achteraan het perceel omgevormd tot een bijkomende woonentiteit. De parkeerplaatsen worden bijgevolg verwijderd aangezien deze niet langer toegankelijk zijn.
Achteraan wordt op het gelijkvloers een bijkomend volume voorzien. De bestaande en vergunde bouwdiepte van ca. 16 m wordt zo uitgebreid tot ca. 23 m. Het dak van deze uitbouw wordt ingericht als dakterras (volgens snede).
De kenmerkende bouwdiepte bij woningen in de omgeving varieert tussen de 11 m en 16 m. Een achterbouw van 23 m overschrijdt ruim deze diepte, wat vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet aanvaardbaar is en strijdig met de geldende regelgeving (bouwcode, art. 6 en 10).
De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In de leefruimte en in de keuken wordt een vrije hoogte voorzien van slechts 2,36 m terwijl de minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes minstens 2,60 m moet zijn om voldoende verblijfskwaliteit te garanderen (bouwcode, art. 6 en 10). Er is geen reden om hiervan af te wijken.

Op de doorsnede wordt het platte dak van de uitbouw voorzien als terras. Een dakterras op deze plaats zou hinderlijke inkijk op de achtergevels en tuinen van de buren geven. Dit terras kan dan ook niet positief geadviseerd worden.
De aanvraag dient omwille van beide strijdigheden geweigerd te worden.

 

Verder is de aanvraag ook niet in overeenstemming met artikel 26 en 38 van de bouwcode. Zo wordt de afvalruimte niet verlucht en wordt het platte dak van de nieuwe achterbouw niet als groendak aangelegd. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel wordt ter hoogte van het gelijkvloers gewijzigd. De garagepoort wordt verwijderd en de opening wordt verkleind en voorzien van een raam dat zich qua afmetingen harmonisch inpast in de voorgevel.
De voorgestelde voorgevelwijziging vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende woonfunctie en kan bijgevolg positief geadviseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

Er komt 1 woning bij. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1:

-          1 bijkomend appartement : parkeerbehoefte = 1

 

Er verdwijnen door de verbouwing 2 parkeerplaatsen. Deze waren voorzien achteraan op het perceel en waren bereikbaar via de doorgang. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten immers maximaal behouden worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 3.

 

De plannen voorzien niet in nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Bestaande parkeerplaatsen dienen maximaal behouden te blijven. Voorliggende aanvraag heeft echter betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

Mocht het gelijkvloers omgevormd worden tot een levendige functie, zonder dat daardoor een bijkomende parkeerbehoefte ontstaat, zou het supprimeren van de garagepoort overwogen kunnen worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het bijkomend appartement met 2 slaapkamers moeten 3 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze worden voorzien met een hangsysteem in het appartement op het gelijkvloers.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

19 maart 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 mei 2021

Verslag GOA

30 april 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.