Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Om het project te kunnen realiseren, is het nodig de rooilijn te wijzigen. Er geldt een gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017 (jaarnummer 774) ‘BA_BGA_I_N_10_rooilijnenplan’ dat zal worden aangepast aan de gewijzigde gemeenteweg. Het dossier bevat dan ook een aangepast rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’ waarop de wijzigingen zijn aangeduid, namelijk ter hoogte van de overgang van de Mazoutweg met de rotonde, bij het oprijden van de rotonde, wordt de rooilijn opgeschoven in westelijke richting. Het gaat om een beperkte wijziging waarbij slechts 12 m² van perceel met kadasternummer afdeling 9, sectie I, nummer 2910C wordt ingenomen door het openbaar domein, wat nodig is om de rotonde te kunnen realiseren.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de wijziging van het bestaand gemeentelijk rooilijnplan.
De werken voorzien de optimalisatie van de verkeerssituatie door het aanleggen van een rotonde. De rooilijn wordt verlegd om de toegankelijkheid van de nieuwe grond binnen de rooilijn te vrijwaren en het beheer ervan door de stad, na aanleg ervan, mogelijk te maken.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
14 januari 2021 | 12 februari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projectnummer: | OMV_2021000738 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Blue Gate Antwerp Development met als adres Scheldedijk 30 te 2070 Zwijndrecht |
Ligging van het project: | Olieweg ZN te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 9 sectie I nrs. 0, 2910Y, 2923C en afdeling 37 sectie A nrs. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de wegenis (project Blue Gate) |
De wijziging van het rooilijnplan kadert in de totale herontwikkeling van het bedrijventerrein ‘Blue Gate Antwerp’. Om keerbewegingen van vrachtwagens mogelijk te maken op de bedrijvensite van Blue Gate Antwerpen wordt het (deels) aangelegd kruispunt Schroeiweg met Olieweg en Mazoutweg omgevormd tot een rotonde.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2017 (jaarnummer 774) ‘BA_BGA_I_N_10_rooilijnenplan’ zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_Keerlus_I_N_rooilijn nieuwe toestand’.