Terug
Gepubliceerd op 31/05/2021

2021_CBS_04306 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Solftplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04306 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Solftplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2021_CBS_04306 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Solftplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en gebruikers van speed pedelecs, wordt ingevoerd, aan de zijde van de Oude Papenstraat, van nummer 30 naar nummer 13. Het parkeerverbod dat van kracht is aan de zijde van het plein blijft gehandhaafd. 

Het district zal de nodige maatregelen nemen om het foutief parkeren tussen de bomen op het plein, te verhinderen.

De structuur van het netwerk rond de Solftplaats is zo opgebouwd dat fietsers, en bijgevolg ook de bestuurders van speed pedelecs, verwacht worden in beide richtingen te rijden. De autoluwe Solftstraat geeft een veilige verbinding voor deze weggebruikers om via de Solftplaats door te rijden tot de Dorpstraat. Zo worden mogelijke conflicten tussen bussen en fietsers/speed pedelecs maximaal vermeden. 

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt aangebracht, ter hoogte van de Oude Papenstraat. Dit wordt ingevoerd om de verkeersveiligheid te verhogen in de buurt van de school, de leesbaarheid te verhogen en het risico op conflicten te verminderen.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Aanleiding en context

De Solftplaats in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 december 2015 (jaarnummer 10163);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Solftplaats";
  • maakt deel uit van de zone met toegangsbeperking volgens tonnage, gekend als "Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet".
    In samenspraak met het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo wordt voorgesteld om het beperkt eenrichtingsverkeer in te voeren, aan de zijde van de Oude Papenstraat, van de Dorpstraat naar de Monnikenhofstraat. Dit voor een periode van zes maanden.

    Algemene financiële opmerkingen

    De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

    Adviezen

    Verkeerspolitie, advies van 8 april 2021 Gunstig advies
    Districtsraad Berendrecht, Zandvliet en Lillo, advies van 10 mei 2021 Gunstig advies

    Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Solftplaats, behalve voor het toelaten van speed pedelecs in beide richtingen op het gedeelte van de Solftplaats met éénrichtingsverkeer.

    De afdeling mobiliteit heeft akte genomen van het advies van de districtsraad. De bebording voor speed pedelecs is conform de principenota, goedgekeurd in het college van 26 juni 2020 (jaarnummer 5618). Dit wordt stadsbreed toegepast. Duidelijke regels zorgen voor een correcter gedrag bij de gebruikers. Daarom streven we naar heldere wetgeving, een uniforme toepassing en gerichte communicatie naar de gebruikers. Speedpedelecs dienen hun gedrag aan te passen aan de omgeving en andere gebruikers.

    Beleidsdoelstellingen

    2 - Leefbare en mobiele stad
    2LMS01 - Mobiliteit
    2LMS0104 - Regulier
    2LMS010403 - Parkeerbeleid

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt de proefopstelling in de Solfplaats goed.

    Artikel 2

    Het college geeft opdracht aan:

    Dienst

    Taak

    SW/ Communicatie en Participatie

    alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

    SW/Mobiliteit en LP/VK

    in samenspraak de proefopstelling evalueren

    SW/Mobiliteit

    bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

    SW/B&O

    aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen

    • Solftplaats_1.pdf
    • Solftplaats_2.pdf