Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021009242 |
Gegevens van de aanvrager: | NV LEM Antwerpen met als contactadres Luchthavenlei 1 te 2100 Antwerpen en NV PR LUCHTHAVENONTWIKKELINGSMAATSCHAPPIJ ANTWERPEN met als adres Koning Albert II laan 20 bus 2 te 1000 Brussel |
Gegevens van de exploitant: | NV LEM Antwerpen (0536616371) met als contactadres Luchthavenlei 1 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 32 sectie B nrs. |
Inrichtingsnummer: | 20210203-0129 (Batterijgebouw) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | verplaatsen van een glide path en het plaatsen van een technische shelter |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Vergunde toestand en huidige toestand
- luchthaven.
Gewenste toestand
- voorzien van een technische schuilplaats (shelter) van circa 15 m² en een hoogte van 2,60 m;
- situering ten noorden van de landingsbaan.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een technische shelter op het luchthaventerrein.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De luchthaven beschikt over een milieuvergunning met kenmerk MLAV1/04-78, in beroep afgeleverd door de minister op 24 oktober 2008 (AMV/00074387/1014/B) en geldig tot 17 juni 2024. De vergunning en haar voorwaarden werden meermaals gewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat het exploiteren van een airco, vast opgestelde batterijen en acculaders horende bij een navigatie-installatie.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.3.1° | accumulatoren (gebruik van): vast opgestelde batterijen waarvan het product van het vermogen, uitgedrukt in Ah, met de klemspanning, uitgedrukt in V, meer bedraagt dan 10.000; | 19.200,00 VAh |
12.3.2° | accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; | 20,00 kW |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 8,00 kW |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 11 mei 2021 | 20 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.) De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP Regionale Luchthaven Antwerpen.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de bouw van een nieuwe Glide Path (GP) en DME installatie ((Distance Measuring Equipment) op de luchthaven van Deurne, aan de noordzijde van de landingsbaan. Dit ter vervanging van de bestaande GP en DME installatie aan de zuidzijde van de landingsbaan.
De installatie is in functie van de exploitatie van de luchthaven, bijgevolg is de aanvraag inzake functie aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid - Visueel-vormelijke elementen
Op de voorgestelde locatie worden een shelter van 3 m op 5 m en drie masten voorzien. De shelter wordt voorzien in synthetisch materiaal in een aluminium frame. De gebruikte kleuren zijn rood/wit in een obstakelpatroon. Het volume van de shelter is beperkt, waardoor schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid gerespecteerd blijven.
Bijkomend is de aanvraag in overeenstemming met de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen – deelplan Regionale luchthaven Antwerpen.‘
Hinderaspecten – veiligheid in het algemeen
De installatie wordt voorzien binnen de omheining van de luchthaven en op een ruime afstand van de dichtstbijzijnde woningen. Er is weinig tot geen hinder naar de aanpalenden.
De aanvraag heeft betrekking op het beheer en de veiligheid van het luchtverkeer.
De voorgestelde wijzigingen zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De omgevingsvergunning wordt gevraagd voor de bouw en exploitatie van een nieuwe ‘glide path’ (GP) en DME-installatie (Distance Measuring Equipment) aan de noordkant van de landingsbaan, ter vervanging van het GP en DME-installatie aan de zuidkant van de landingsbaan. Beide zijn onderdeel van het ILS of Instrument Landing System, een radionavigatie hulpmiddel, voor piloten van groot belang bij landingen met beperkte zichtbaarheid. De huidige installatie is einde levensduur, maar blijft operationeel tot de nieuwe in gebruik genomen wordt. De exploitatie gebeurt door LEM Antwerpen nv.
De installatie bestaat uit een schuilhut (shelter) van vijf op drie meter en drie masten. De shelter wordt onder andere gebruikt voor het onderbrengen van de noodstroomvoorzieningen. De installatie omvat volgende ingedeelde inrichtingen:
- batterijen als noodvoeding met een capaciteit van 19.200 VAh in de shelter;
- batterijlader met een vermogen van 20 kW in de shelter;
- airco met een koelvermogen van 8 kW en koelmiddel R410a.
Van de exploitatie wordt geen hinder of bijkomend risico voor mens of milieu verwacht.
Het indelingscriterium voor airconditioningsinstallaties is de geïnstalleerde totale drijfkracht. Het dossier vermeldt enkel het thermisch vermogen van de airco. Het opgenomen vermogen ligt enkele factoren lager, zodat 8 kW een overschatting is.
Bovenstaande inrichtingen zijn verbonden met de exploitatie van de luchthaven en worden uitgebaat door de exploitant van de luchthaven. De door de aanvrager opgegeven percelen werden al opgenomen in de lopende vergunning Het lijkt er op dat het dus om een uitbreiding van de lopende vergunning gaat.
Conclusie
Het college geeft gunstig advies de lopende milieuvergunning uit te breiden met het gevraagde.
Advies van het college
Het college geeft gunstig advies voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.3.1° | accumulatoren (gebruik van): vast opgestelde batterijen waarvan het product van het vermogen, uitgedrukt in Ah, met de klemspanning, uitgedrukt in V, meer bedraagt dan 10.000; | 19.200,00 VAh |
12.3.2° | accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; | 20,00 kW |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 8,00 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 30 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 30 mei 2021 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder volgende stedenbouwkundige voorwaarden:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/milieuvergunningen | het advies college over te maken aan de instantie die dit gevraagd heeft. |