Terug
Gepubliceerd op 31/05/2021

2021_CBS_04242 - Raamovereenkomst voor het aanstellen van gerechtsdeurwaarders voor verlening van juridische diensten voor debiteurenbeheer en het uitvoeren van ad hoc opdrachten - Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04242 - Raamovereenkomst voor het aanstellen van gerechtsdeurwaarders voor verlening van juridische diensten voor debiteurenbeheer en het uitvoeren van ad hoc opdrachten - Wijziging opdracht - Goedkeuring 2021_CBS_04242 - Raamovereenkomst voor het aanstellen van gerechtsdeurwaarders voor verlening van juridische diensten voor debiteurenbeheer en het uitvoeren van ad hoc opdrachten - Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De gevolgen van de coronacrisis op de raamovereenkomst GAC/2016/3662 voor het aanstellen van gerechtsdeurwaarders voor verlening van juridische diensten voor debiteurenbeheer en het uitvoeren van ad hoc opdrachten, welke verhinderen dat deze raamovereenkomst onder de initieel gestelde voorwaarden kan worden uitgevoerd, houden langer aan dan voorzien op het moment van de eerste verlenging van deze raamovereenkomst, welke door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd op 12 juni 2020.

Daarbij komt dat de plaatsingsprocedure van de nieuwe overheidsopdracht voor deurwaardersdiensten nog lopende is. Deze blijkt immers complexer dan oorspronkelijk verwacht doordat ze niet alleen deurwaardersactiviteiten an sich omvat, maar ook de aanbieding en het beheer van een digitaal platform waarop alle vorderingen van de groep stad Antwerpen kunnen worden gecentraliseerd. De stad beschikt bijgevolg nog niet over een nieuwe raamovereenkomst om de wettelijke plicht inzake het debiteurenbeheer te verzekeren. Het bestek werd ondertussen wel goedgekeurd op 30 april 2021.

Verder dient de financieel directeur zijn wettelijke invorderingstaken efficiënt verder te kunnen zetten.

De aanhoudende onvoorzienbare gevolgen van de coronacrisis op de uitvoering van de raamovereenkomst GAC/2016/3662, de omstandigheid dat er nog geen nieuwe overeenkomst voor deurwaardersdiensten voorligt en de wettelijke invorderingstaken van de financieel directeur, noodzaken een nieuwe verlenging van deze raamovereenkomst.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien, de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht teweegbrengt, en de prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging niet hoger is dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.

Aanleiding en context

Op 29 juli 2016 (jaarnummer 6785) keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van het bestek GAC/2016/3662: Raamovereenkomst voor het aanstellen van gerechtsdeurwaarders voor verlening van juridische diensten voor debiteurenbeheer en het uitvoeren van ad hoc opdrachten goed aan de firma’s:

- Beerten-Vergauwen FV met ondernemingsnummer BE 0843.629.685 (thans Agerant CVBA, met ondernemingsnummer BE 0460.347.053),

- Modero Gerechtsdeurwaarders Antwerpen CVBA (sinds 1/11/2018 omgevormd naar een NV) met ondernemingsnummer BE 0474.215.974 en

- Guy Hemelaer BVBA met ondernemingsnummer BE 0568.598.756 (thans Antwerpse Gerechtsdeurwaarders Associatie BV met ondernemingsnummer BE 0860.642.495)

Op 12 juni 2020 (jaarnummer 4823) keurde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de voormelde raamovereenkomst goed, aangezien de gerechtsdeurwaarders hun opdrachten met daarbij horende omzetten niet of niet naar behoren konden uitvoeren door de coronacrisis. Bovendien werden er tijdens bijna de gehele coronacrisis vanuit de stad geen nieuwe dossiers aan de gerechtsdeurwaarders overgemaakt.

Algemene financiële opmerkingen

De totale uitgave voor wijzigingsopdracht bedraagt 100.000,00 EUR (inclusief  21% btw). Op budgetadres 5172000000/613/2SBS040106A00000 is er voldoende krediet beschikbaar.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat de raamovereenkomst GAC/2016/3662 voor het aanstellen van gerechtsdeurwaarders voor verlening van juridische diensten voor debiteurenbeheer en het uitvoeren van ad hoc opdrachten een tweede keer wordt verlengd tot en met 31 december 2021.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.