Terug
Gepubliceerd op 31/05/2021

2021_CBS_04176 - Omgevingsvergunning - OMV_2021037911. Hessenbrug 1-3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/05/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04176 - Omgevingsvergunning - OMV_2021037911. Hessenbrug 1-3. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_04176 - Omgevingsvergunning - OMV_2021037911. Hessenbrug 1-3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021037911

Gegevens van de aanvrager:

de heer PHILIP Taillieu met als adres Molenstraat 24 te 9140 Temse

Ligging van het project:

Hessenbrug 1-3 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2 sectie B nrs. 0, 422D en 422C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van 2 aaneengesloten panden met isoleren en wijzigen van de voorgevels, ophogen scheidingsmuur en uitbreiden van het bouwvolume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/08/1952: toelating (18#29752) voor verbouwingswerken;

-          26/02/1942: toelating (18#14979) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: winkel (detailhandel);
  • 1ste en 2de verdieping: telkens 1 tweeslaapkamerappartement en 1 eenslaapkamerappartement (wonen);
  • 3de verdieping: 1 eenslaapkamerappartement (wonen).

-          bouwvolume:

  • Hessenbrug 1:

-          hoekpand met 3 bouwlagen onder plat dak;

-          kroonlijsthoogte van 10 m;

-          rechts achteraan een lichtschacht als licht- en luchttoevoer voor de woonentiteiten van Hessenbrug 1 en 3;

  • Hessenbrug 3:

-          4 bouwlagen onder plat dak;

-          kroonlijsthoogte van 12,5 m;

  • Hessenbrug 1-3: 1 doorlopende ruimte voor de gelijkvloerse verdieping, op de verdiepingen zijn de bouwvolumes gescheiden door een scheidingsmuur;

-          gevelafwerking:

  • geelkleurige bepleistering met houten buitenschrijnwerk en kroonlijst als algemene voor- en zijgevelafwerking;
  • bruinkleurige verglaasde plaketten voor de gevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping;
  • arduinen dorpels;
  • arrière-corps ter hoogte van de linker en rechter perceelgrens;
  • volledig links (Stijfelsrui) op de gelijkvloerse verdieping een garagepoort met geïntegreerde deur als toegang voor de bovengelegen verdiepingen;

Huidige toestand

-          functie: idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • 1ste en 2de verdieping: telkens 2 tweeslaapkamerappartementen (wonen);

-          bouwvolume: idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • Hessenbrug 1: kroonlijsthoogte van 10,4 m;
  • Hessenbrug 3: kroonlijsthoogte van 12,83 m;

-          gevelafwerking idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • wit geschilderde cementering met wit pvc buitenschrijnwerk en kroonlijst als algemene voor- en zijgevelafwerking;
  • arrière-corps ter hoogte van de rechter perceelgrens;

Gewenste toestand

-          functie idem vergunde toestand;

-          bouwvolume idem vergunde toestand met uitzondering van:

  • Hessenbrug 1:

-          dakrandhoogte van 10,68 m;

-          gemeenschappelijk dakterras centraal vooraan, op circa 1,5 m van de dakranden aan de straatzijden;

-          centraal rechts, aansluitend aan de lichtschacht en met Hessenbrug 3: bovendaks bouwvolume als toegang tot dakterras,;

  • Hessenbrug 3:

-          dakrandhoogte van 13,10 m;

-          gevelafwerking:

  • beige/gebroken-witkleurige bepleistering met witkleurig aluminium buitenschrijnwerk en aluminium dakrandprofielen als algemene voor- en zijgevelafwerking en gevelafwerking van het bovendaks bouwvolume;
  • grijsbeige natuursteen als de voorgevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping;
  • betonnen lijst ter hoogte van de 1ste verdieping;
  • aluminium dorpels;
  • arrière-corps ter hoogte van de rechter perceelgrens;
  • borstwering van gemeenschappelijk dakterras in strekmetaal.

Inhoud van de aanvraag

-          bovendaks uitbreiden (optoppen) van het bouwvolume;

-          ophogen van de scheidingsmuur;

-          inrichten van een dakterras aan de straatzijde;

-          wijzigen van de voor- en zijgevel:

-          wijzigen van de gemeenschappelijke ruimtes;

-          regulariseren van structurele wijzigingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 april 2021

16 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

9 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

9 april 2021

9 april 2021

Geen bezwaar

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

9 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 april 2021

12 april 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

9 april 2021

19 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 22 Algemene bepalingen, toegangen en deuropeningen:

de deuropening van de toegang naar de gelijkvloerse detailhandel dient voor minstens de primaire deurvleugel een netto doorgangsbreedte van minstens 90 cm te hebben.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

de gelijkvloerse garage wordt gesupprimeerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Het geplande toegangsvolume op het dak is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevel op het gelijkvloers wordt voorzien van 12cm isolatie en een afwerking met een

beige/grijze natuursteen (2cm). De bovenliggende gevels en wachtgevel zullen worden voorzien van 12cm isolatie en afgewerkt met een beige/gebroken witte bezetting (2cm). De dakranden worden  afgewerkt in aluminium. De pvc ramen zullen worden vervangen door witte aluminium ramen.

Het toepassen van buitengevelisolatie kan leiden tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt volgend geadviseerd:

-          de bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) dienen behouden te blijven of vervangen te worden door nieuwe elementen in natuursteen. De dorpels dienen minstens 5cm uit het gevelvlak te springen;

-          de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

-          de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

-          de arrière corps te behouden en vrij te houden van materiaal en isolatie;

Mits tegemoet gekomen wordt aan de bovenstaande voorwaarden kan gesteld dat er bij de uitwerking van de gevels voldoende aandacht is besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Tegen het bovendaks volume dat toegang verschaft tot het gemeenschappelijke dakterras wordt een terrasberging voorzien. Volgens de gevelplannen gaat de afwerking van het volume naadloos over in de zijkant van de kast, wat zeer positief is. Dit bovendaks volume zal, gezien de centrale ligging op het plein immers van ver waarneembaar zijn. Het is echter onduidelijk hoe het pleisterwerk op de zijkant van de kast zal worden aangebracht. In voorwaarde wordt opgelegd de wand waarin zich de deur bevindt naar de trap door te trekken. De terrasberging kan dan voorzien worden in de nis die hierdoor ontstaat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

In de aanvraag zoals deze werd ingediend werd de garage gesupprimeerd. De dienst mobiliteit bracht daarom een ongunstig advies uit. Bestaande parkeerplaatsen moeten immers maximaal behouden worden. Omdat hier geen afwijking op kon worden toegestaan werd contact opgenomen met de aanvrager die een aangepast plan bezorgde.

Deze gewijzigde versie, die ter goedkeuring wordt voorgelegd, voorziet in de breedte van de bestaande poort een smallere garagepoort met naastliggend een voordeur. Hierdoor wordt de bestaande garage opgedeeld in een smallere garage en een naastgelegen inkomhal. Deze wijziging komt tegemoet aan het ongunstige advies van de dienst mobiliteit en kan bijgevolg gunstig beoordeeld worden. Het gewijzigde plan zal in voorwaarde worden opgelegd.

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

De voorwaarde uit het advies van de dienst publieke ruimte in verband met het aanwerken en vervangen afgeschuinde boordsteen door een rechte komt hierdoor te vervallen.

 

Fietsvoorzieningen:

Er werd in de initiële aanvraag een fietsenberging ingericht op het gelijkvloers. In de aangepaste versie kwam deze te vervallen. Gezien het aantal woningen niet wijzigt ten opzichte van de vergunde toestand is deze niet vereist.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de brandweer. Zij gaven een voorwaardelijk gunstig advies. Zoals eerder vermeld, wordt in voorwaarde opgelegd om de garage te behouden. Dit heeft een invloed op de inkom en circulatie van het gebouw, waardoor een nieuw advies van de brandweer wenselijk is. Dit advies kon niet meer tijdig worden ingewonnen binnen de lopende procedure. Gezien de beperkte aanpassingen en de vermoedelijk beperkte impact op het brandweeradvies wordt daarom in voorwaarde opgelegd om de aangepaste plannen eindigend op “…VOORWAARDE” voor uitvoering, ter goedkeuring, voor te leggen aan de brandweer.

 

Strijdig met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid is de primaire deurvleugel naar de handelszaak niet voldoende breed. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd deze breder te voorzien.

 

De geplande werken optimaliseren het wooncomfort van de bestaande appartementen.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de woningen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de garage te behouden zoals voorzien op de plannen eindigend op “…VOORWAARDE”. Deze plannen moeten, voor uitvoering, ter goedkeuring, worden voorgelegd aan de brandweer;

3.      de bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) dienen behouden te blijven of vervangen te worden door nieuwe elementen in natuursteen. De dorpels dienen minstens 5cm uit het gevelvlak te springen;

4.      de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

5.      de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

6.      de arrière corps te behouden en vrij te houden van materiaal en isolatie;

7.      de wand waarin zich de deur bevindt van het bovendaks toegangsvolume door te trekken waardoor de terrasberging kan voorzien worden in de nis die hierdoor ontstaat;

8.      de primaire deurvleugel naar de handelszaak breder te voorzien zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;

9.      Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

9 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

18 mei 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 juni 2021

Verslag GOA

20 mei 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de garage te behouden zoals voorzien op de plannen eindigend op “…VOORWAARDE”. Deze plannen moeten, voor uitvoering, ter goedkeuring, worden voorgelegd aan de brandweer;

3.      de bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) dienen behouden te blijven of vervangen te worden door nieuwe elementen in natuursteen. De dorpels dienen minstens 5cm uit het gevelvlak te springen;

4.      de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

5.      de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

6.      de arrière corps te behouden en vrij te houden van materiaal en isolatie;

7.      de wand waarin zich de deur bevindt van het bovendaks toegangsvolume door te trekken waardoor de terrasberging kan voorzien worden in de nis die hierdoor ontstaat;

8.      de primaire deurvleugel naar de handelszaak breder te voorzien zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;

9.      Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.