Terug
Gepubliceerd op 07/09/2021

2021_DCBE_00188 - Roderveldlaan, Spoorwegstraat. Renovatiewerken spoortunnel (SWOU11341) - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 06/09/2021 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2021_DCBE_00188 - Roderveldlaan, Spoorwegstraat. Renovatiewerken spoortunnel (SWOU11341) - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2021_DCBE_00188 - Roderveldlaan, Spoorwegstraat. Renovatiewerken spoortunnel (SWOU11341) - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. 

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.

Roderveldlaan is een bovenlokale straat.

Spoorwegstraat is een lokale straat.

Argumentatie

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd, werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht en werd er een concept uitgewerkt bestaande uit:

  • een principeprogramma op grondplan;
  • principeprofielen.

Mobiliteitsvoorwaarden

Roderveldlaan - mobiliteitsvoorwaarden ongewijzigd.

Spoortunnel - fietsers mogen ook gebruik maken van de spoortunnel (informeel).

Spoorwegstraat:

  • woonerf - 20km/u, parkeren in vakken met “P” en asverschuiving om 50m;
  • dooRlopende straat - doodlopend voor gemotoriseerd verkeer, doorgaand voor voetgangers en fietsers;
  • keermogelijkheid voorzien op het einde van de straat.

Mobiliteitsingrepen

  • Roderveldlaan - herprofilering tussen de sporen en het midden van de openbare weg;
    1. Fiets-o-strade F1 lokaal verbreden;
    2. bufferafstand rijweg deels verminderen;
    3. rijweg deels uitbuigen;
    4. middenberm zebrapad versmallen;
    5. toegangspoort tot het spoordomein verplaatsen.

 

  • Spoortunnel -  betere verbinding tussen de wijken door opwaardering toegangen ;
    1. trapconstructies toevoegen;
    2. steile toegangshellingen verbreden;
    3. flauwe toegangshellingen integreren;
    4. rustpunten met zitmeubilair voorzien in de nabijheid.

 

  • Spoorwegstraat - doorlopend woonerf tussen Marc Driespad en de groenzone Het Prieel.
    1. geclusterd parkeren;
    2. toegangspoort tot het spoordomein verplaatsen;
    3. keerruimte voorzien op het einde van het woonerf.

Parkeerbalans
Roderveldlaan:
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 15 plaatsen in de bestaande toestand naar 0 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit ten gevolge van onder andere de verkeersveiligheid, het comfort van de Fietsostrade en het voorzien van een nieuwe flauwere toegangshelling naar de spoortunnel.

Spoorwegstraat:
Het concept resulteert in een  parkeerbalans van 22 plaatsen in de bestaande toestand naar 22 plaatsen in de nieuwe toestand. Deze worden verspreid over 4 haakse parkeerpockets waarvan 2 openbare plaatsen uitgewerkt worden voor mindervaliden.

Het concept voorziet in fietsenstallingen van 14 plaatsen in de nieuwe toestand. Deze worden ingepland ter hoogte van de onthaalzone van de groenzone Het Prieel.

Groen - blauw

Het ontwerp wordt in de volgende fase voorontwerp opgemaakt en afgestemd met de betrokken diensten.

  • maximaal vergroenen en verblauwen;
  • maximaal behoud van bestaande bomen.

Groenbalans
Het concept resulteert in een positieve groenbalans. Er zal ruimte zijn voor enkele nieuwe bomen en dus meer bladmassa.

Techniek
Roderveldlaan

  • een deel van de riolering aan te passen / vernieuwen om de nieuwe, flauwere toegangshelling naar de spoortunnel te kunnen realiseren;
  • verlichting indien mogelijk beperkt lokaal te vernieuwen.

Spoortunnel

  • verlichting tunnel te vernieuwen;
  • verlichting toegangshellingen toe te voegen.

Spoorwegstraat

  • de riolering is nog in goede staat en kan behouden blijven. Beschermingsmaatregelen tijdens de werken dienen opgenomen te worden om beschadiging aan de bestaande riolering te voorkomen;
  • verlichting te vernieuwen.

Karakter

  • spoortunnel te renoveren;
  • een geïntegreerd street-art project op de bestaande en nieuwe keermuren kan in de volgende fase verder onderzocht worden in samenwerking met de cultuurcel van het district.

Partners, beheer, eigendom en overdracht

  • Infrabel, de Provincie Antwerpen en Water-link zijn partners in dit project;
  • samenwerkingsovereenkomst op te stellen;
  • percelen van huisvestingsmaatschappij de Ideale woning over te dragen naar openbaar domein.

Planningscontext
Het concept houdt maximaal rekening met het speelweefsel Groenenhoek van augustus 2015.


Hemelwaterplan 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Roderveldlaan en Spoorwegstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan en waterplan.

Inspraak

Het infomoment met de bewoners ging door op 26 juni 2018.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
principebeslissinggoedkeuring districtscollege Berchem28 maart 2018119
infomoment bewoners
26 juni 2018
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein31 mei 2021

Op 28 maart 2018 (jaarnummer 119) keurde het districtscollege de principebeslissing voor de renovatiewerken aan de spoortunnel Roderveldlaan en Spoorwegstraat in het district Berchem goed.

Infrabel, de Provincie Antwerpen, Water-link, de stad Antwerpen en het district Berchem wensen :

  • het voetgangers- en fietscomfort te verbeteren en het verhogen van het ruimtelijk veiligheidsgevoel naar en in de spoortunnel;
  • het lokaal optimaliseren van de Roderveldlaan in functie van de herinrichting van de toegangen naar de spoortunnel en om de zone van en rond de Fietsostrade verkeersveiliger aan te leggen;
  • de herprofilering van de Spoorwegstraat als woonerf tussen het Marc Driespad en de groenzone Het Prieel met de nodige parkeervoorzieningen en verbeterde groen-/blauwstructuur inclusief keerruimte voor relevante grote voertuigen in dit doorlopend deel van het project.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/2BER010201M01481/224/2300/1BE010610 voor het district Berchem en voor de stad op 5153000000/2LMS030102M01481/224 en 225/2200, 2300 en 2400/2SA020200 en 5153000000/2LMS030112M01481/2200 en 2400/2SA020200.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

31 mei 2021
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseert gunstig mits volgende voorwaarden:

Te verwerken

  • het groenconcept in overleg Stads- en Buurtonderhoud Groen verder uitgewerkt wordt;
  • in overleg met district Berchem onderzocht wordt of een geïntegreerd streetart project kan opgenomen worden binnen het project. 

Te onderzoeken 

  • een samenwerkingsovereenkomst met Infrabel wordt opgemaakt, in functie van beheer en onderhoud van de tunnelconstructie en aanhorigheden, zoals hekwerk, verlichting, afwatering enzovoort;
  • de lopende tekenopdracht ter hoogte van het rondpunt in de spoorwegstraat wordt opgenomen binnen het ontwerp en in overleg met het district onderzocht wordt of het projectgebied kan uitgebreid worden tot en met het rondpunt;
  • onderzocht wordt of de restgronden van de Ideale woning kunnen overgedragen worden naar openbaar domein;
  • de profielen indien nodig verfijnd worden in relatie tot de buitenste spoorstaven;
  • onderzocht wordt of bij de verdere uitwerking van het concept spelaanleidingen kunnen geïmplementeerd worden;
  • de locatie van de bovengrondse glascontainer wordt herbekeken in overleg met Stads- en Buurtonderhoud - Sorteerstraten;
  • in overleg met bedrijfseenheid Jeugd en Sport onderzocht wordt waar en op welke manier skate-elementen geïntegreerd kunnen worden;
  • het bestemmingsgebruik van de huidige parkeerplaatsen aan de zijde van de spoorwegstraat wordt onderzocht en, indien nodig, in overleg met Mobiliteit wordt bekeken op welke manier kan ontmoedigd worden dat de parkeerplaatsen misbruikt worden in functie van de kantoorfunctie aan de Roderveldlaan;
  • onderzocht wordt of de bufferstrook langsheen de rijweg vergroend kan worden;
  • onderzocht wordt welke invloed het verbreden van het fietspadprofiel heeft op de verkeersveilige inrichting van dit kruispunt.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M01481 - SWOU11341 Roderveldlaan, Spoorwegstraat (renovatie spoortunnel roderveldlaan - BLKE)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030102 - Heraanleg bovenlokale infrastructuren
2LMS030102M01481 - SWOU11341 Roderveldlaan, Spoorwegstraat (renovatie spoortunnel roderveldlaan - BLKE)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030112 - Lichtplan wordt versneld uitgerold

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (20 mei 2021) voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed mits er:

  • onder geen enkel beding de natuurwaarde binnen het projectgebied afneemt, integendeel de natuurwaarde moet worden verhoogd;
  • laadpalen voor elektrische wagens worden geplaatst.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/PR/ONT
  • Opdracht aan Water-link
  • opmaken ontwerpmaatregelen voor waterbuffering en -infiltratie.

  • Na de inspraakprocedure: concept uitwerken tot een voorontwerp
SW/PR/ADMmobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college
bestuurscoördinator districtcommunicatie en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20180626_11341_INT_COM_verslag_infomoment-jvw.pdf
  • 20210520_11341_PD_presentatie_ftpCOD_DEF.pdf
  • 20210520_11341_PD_BT_NT_TP_profielen_ftpCOD_DEF.pdf