Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Pretoriastraat is een lokale straat.
De Pretoriastraat maakt onderdeel uit van de langere rode loper fietsstraten die loopt van de Singel tot aan het Mediaplein.
Voor de Pretoriastraat werd een ontwerp uitgewerkt. Het gaat om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg).
De grijze asfalt wordt vervangen door rode asfalt. Bijkomend worden er verkeersplateaus voorzien op het kruispunt Pretoriastraat- Velodroomstraat en Pretoriastraat- Krugerstraat om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer af te remmen. De Pretoriastraat wordt, omwille van de beschikbare breedte, voorzien van een overrijdbare middenstrook in (mozaïek)keien die de rijbaan visueel opdeelt in twee (rode) rijlopers. Deze maatregel moet er voor zorgen dat het niet inhalen van fietsers beter gerespecteerd wordt. Ter hoogte van de busstrook wordt deze middenstrook in een kleine opstand uitgevoerd, zodat enerzijds beide rijrichtingen duidelijk gescheiden worden, en anders voertuigen die richting Draakplaats rijden in de asverschuiving worden geleid, wat moet zorgen voor een bijkomend snelheidsremmend effect.
Komende van de Singel worden fietsers met rugdekking de rijbaan opgeleid. Binnen enkele jaren, wanneer de stelplaats van De Lijn verhuist, zal ook de aanleg van de kop van de Pretoriastraat met de Singel aangepast worden en versmald, zodat fietsers vanuit de Singel rechtstreeks de rijbaan op kunnen rijden. Vandaag is dat evenwel nog niet mogelijk omwille van de uitrijbeweging van de lijnbussen. Fietsers richting Singel worden op het einde van de straat naar het fietspad geleid.
Aan de noordzijde van de straat worden in het eerste deel van de straat (tussen Singel en Velodroomstraat) bijkomende parkeerplaatsen gerealiseerd.
Ook voor de andere straten op de rode loper van Singel tot Mediaplein is het ontwerp voor de uitrol van rode lopers lopende.
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.
Het nodige budget is voorzien op 2LMS010402A00000/224/5153000000/Intern/SUB_NR/2100.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor de fietsstraat Pretoriastraat goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Publieke ruimte | definitief ontwerp ter goedkeuring voorleggen aan het college |