Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht 1 ten laste van district Antwerpen
Post | Omschrijving |
Aanvullende werken | |
VR1 | De cijfergegevens op de plannen (afstanden, hoogtepeilen en hellingsgraden) ter hoogte van de nieuw te bouwen keermuur kwamen niet helemaal overeen met de realiteit. Het ontwerp van de keermuur werd aangepast en de keermuur werd in realiteit iets hoger en langer uitgevoerd dan voorzien. Dit om de stabiliteit van de sporen niet in het gedrang te brengen. |
OP1 | De nieuwe keermuur, uitgevoerd als een beschoeide sleuf, werd op verschillende uitvoeringsmoten noodzakelijk hoger uitgevoerd dan voorzien op de plannen. Hierdoor veranderde ook de aanzetdiepte van de fundering en de hoeveelheid natuursteen ter bekleding van de keermuur. |
OP2 | De nieuwe keermuur werd langer uitgevoerd dan oorspronkelijk voorzien. Er werden bijkomende L-keerelementen voorzien over een lengte van 54,28m. Ook deze werden afgewerkt met een natuurstenen bekleding. |
OP3 | Gezien de nieuwe keermuur verlengd werd tot aan het kruispunt met de Klokstraat, diende daar de natuurstenen muur verbonden te worden met de bestaande muur. Hiervoor werd de bestaande muur deels afgebroken en aangepast. |
OP4 | In de nieuwe keermuur werden verticale uitzetvoegen voorzien. Ook werd beslist om de verticale en horizontale voegen van de dekstenen op te kitten met siliconen, dit conform de bestaande muur in het verlengde van de Stanleystraat. |
OP5 | Om te vermijden dat er zich water vanuit het talud achter de muur zou opstapelen, werd een drainagebuis voorzien achter deze muur om het water af te voeren. |
de minimis regeling | |
VR10 | In min |
OP1 | Levering kasseien door Stad Antwerpen |
VR2 | allerhande meerwerken/regiewerken |
OP1 | Na bevraging bij de buurtbewoners door het district werden er 3 extra geveltuintjes aangelegd. |
OP2 | Er werden tijdelijke markeringen aangebracht, bijkomend gevraagd door de signalisatiedienst voor de signalisatievergunning van fase 2. |
OP3 | Ten behoeve van de permanente doorgang voor fietsers op de fietsostrade werden de hekwerken regelmatig verzet en aangepast. Er werden (na bekomen van de vergunning) nog bijkomende borden, hekwerken en verlichting geplaatst. |
OP4 | Ter hoogte van huisnummer 16-13 bevond er zich een laagdraagkrachtige ondergrond. Hier werd grondverbetering toegepast door middel van steenslagfundering type IA. Tevens werd extra breekzand aangevoerd voor het creëren van een verhoogd eiland ter hoogte van de Klokstraat. |
OP5 | Ten behoeve van de toegankelijkheid voor fietsers en hulpdiensten werd er op verschillende plaatsen minder hinder steenslag aangelegd. |
OP6 | Verschillende inspectieputten binnen het werk werden blind gemaakt. Ook werd er op een zaterdag, om hinder te beperken en verkeer snel opnieuw toe te laten, een uitvlakking aangebracht als onderste asfaltlaag. Deze bestond uit een versterkte mortel met vezels. |
OP7 | Er werd een inspectieput aangepast omdat het putdeksel van deze put zich in de boordsteen van het nieuwe werk bevond. |
OP8 | Ter hoogte van de Guldenvliesstraat diende een nieuwe kantstrook type IIE1 geplaatst te worden. De ontstane holte tussen nieuwe kantstrook en bestaande gietasfalt werd opgevuld met een speciaal sleufopvullingsproduct. |
OP9 | Ter hoogte van de trapconstructie bevond zich een groot aantal glasvezelkabels voor de sturing van de verkeerslichten. Er werd een nieuwe kabeldoorvoer voorzien en de bestaand muur diende omzichtig opgebroken |
OP10 | Tussen bestaande en nieuwe asfalt werd een voegband voorzien. Deze voegband werd deels tijdens het weekend en deels door de week geplaatst. |
OP11 | Ter hoogte van de fietspadoversteken en boomkaders werden verschillende boordstenen in verstek gezaagd. Hiervoor was geen post voorzien in de meetstaat. |
OP12 | Omdat er onderaan de fietshelling, komende vanaf de fietsburg, veel putdeksels van nutsmaatschappijen zijn, werd een stuk betonverharding geplaatst. Deze was vervolgens gemakkelijk bedekbaar met een anti-slip-laag. |
OP13 | Om vermenging van lagen te voorkomen werd er geotextiel aangebracht op de fundering in mager beton en waterdoorlatende steenslagfundering. |
OP14 | Aan het kruispunt met de Guldenvliesstraat werd er tussen de bestaande klinkerverharding en de nieuwe asfaltverharding een boordsteen type ID1 aangebracht. |
OP15 | Ter verduidelijking van de mindervalideplaatsen (3 stuks) werden symbooltegels aangebracht en werden deze plaatsen afgeboord in witte lijnen uit kwartsiet. |
OP16 | Voor het creëren van een middeneiland werden bochtstukken met straal 50cm gebruikt. |
OP17 | Er werden witte 'haaientanden' en markeringsklinkers aangebracht op de nieuwe plateau Klokstraat - Stanleystraat. Ook werden daar de sinusvormige oprij-elementen vervangen van stukken die 1m20 lang zijn naar stukken die 2m40 lang zijn. |
OP18 | In de berm werden 2 inspectieputten en 1 peilfilter opgehaald en voorzien van een betonnen omkadering. |
OP19 | Er werden smalle, esthetische boordsteentjes voorzien als boomkader rondom de vakken aan de Zenobé Grammestraat en Klokstraat. |
OP20 | Meerprijs voor het opbreken en in hoogte aanpassen van bestaande putdeksels aan de nieuwe hoogte van de ontworpen rijweg. |
OP21 | Meerprijs voor het plaatsen van platines, ingewassen met mortel, op het kruispunt Posthoflei / Stanleystraat. |
OP22 | Voor het realiseren van een anti-slip-laag op de fietsbrug werd er assistentie verleend om enkele fietsrekken met de kraan opzij te schuiven. |
OP23 | Door de aanwezigheid van nutsleidingen werd beslist om de boomvakken ter hoogte van huisnummer 33 / 43 op te schuiven. |
OP24 | Plaatsen van bijkomende signalisatie en aanvullen van een sleuf naar aanleiding van het verplaatsen van een schakelkast. |
OP25 | Ter hoogte van huisnummer 52, 33 en van de Klokstraat bevonden zich nog enkele bestaande boomkaders die dienden opgebroken en verwijderd te worden. |
OP26 | Verplaatsing betonstraatstenen ter hoogte van het kruispunt Posthoflei |
OP27 | Op een 15-tal bestaande bestaande waterafsluiters werden de afdekputjes / ringen vervangen. |
OP28 | Aannemer Traffiroad voerde werken uit aan het verkeerslicht ter hoogte van huisnummer 11. In deze zone werden al nieuwe klinkers geplaatst, en deze werden opnieuw geplaatst / aangewerkt. |
OP29 | Ter hoogte van de Guldenvliesstraat en de Cobdenstraat werd het nieuwe werk aangewerkt aan de bestaande toestand. Hiervoor werden betonstraatstenen aangelegd en de rijweg vernieuwd. |
OP30 | Extra werken om een trekputje van de verkeersdienst te verplaatsen. Boordstenen werden terug opgebroken, aangezaagd en opnieuw geplaatst. |
OP31 | Meerprijs voor het plaatsen van 4 extra palen op het kruispunt Klokstraat / Stanleystraat |
OP32 | Er diende een trampaal verwijderd te worden en de bovenleiding diende verplaatst te worden naar de gevel. Hiervoor werd een plaatsbeschrijving opgemaakt door een erkend landmeter. |
VR3 | bijkomende werken Stanleystraat - Posthoflei |
OP1 | Er dienen wachtbuizen geplaatst te worden terwijl de kruispunten nog in dienst zijn voor verkeer. De wachtbuizen moesten dus in verschillende kleine stukken gerealiseerd worden. Er dienen ook rijplaten voorzien te worden om het verkeer ten allen tijde te faciliteren. |
OP2 | De sleuven voor wachtbuizen dienden steeds onmiddellijk hersteld te worden met asfalt, gezien de rijweg niet uit dienst mocht genomen worden. Hierdoor moesten steeds kleine hoeveelheden asfalt handmatig |
OP3 | Weekendwerk Kruispunt Posthoflei-Stanleystraat (asfalteringswerken) |
OP3A | Toeslag voor het plaatsen van bijkomende signalisatie op zaterdagnacht 14/3/20 + indienststellen van het kruispunt op zondag ochtend 15/3/20 om 4u. |
OP3B | Prijs voor het affrezen van de bestaande asfaltverharding op het kruispunt Stanleystraat - Posthoflei. |
OP3C | Deze kostprijs betreft de voorbereidende werken op het kruispunt alvorens er kan worden overgegaan tot asfalteren. Het aanbrengen van funderingsbeton en het recht inzagen van de bestaande asfalt ter hoogte van de zijstraten, |
OP3D | Plaatsen van een toplaag asfalt op het kruispunt Stanleystraat - Posthoflei. |
VR4 | Verplaatsen fiets- en voetgangersoversteek |
OP1 | Bij uitvoering werd vastgesteld dat het verkeerstechnisch duidelijker en correcter zou zijn om de gerealiseerde fietsoversteek ter hoogte van huisnummer 13 - 14 te verplaatsen. Deze werken omvatten het leggen en terug uitbreken van bestaande boordstenen, kantstroken, bestaand fietspad, bestaande betonstraatstenen en kasseistrook. |
VR5 | meerkost ten gevolgen van een uitvoering in meerdere deelfasen ten opzichte van voorzien |
OP1 | Toeslag voor extra uitzetwerk door de landmeter |
OP2 | Toeslag plaatsing boordstenen + voorbereiding kraanwerk + verlies materiaal (MB,ZC) + onvolledige vrachten + deelopkuis werfzones |
OP2A | Toeslag voor rendementsverlies kraanwerk voor een uitvoering in 10 deelfasen |
OP2B | Toeslag voor rendementsverlies voor het plaatsen van boordstenen |
OP2C | Toeslag voor het verlies van mager beton voor een uitvoering in 10 deelfasen |
OP2D | Toeslag voor het verlies van zandcement voor een uitvoering in meerdere deelfasen |
OP3 | Door de extra fasen wordt er ook door de onderaannemer klinkerwerken een meerkost aangerekend |
VR6 | signalisatietoeslagen voor uitgebreidere fasering |
OP1 | Het werk werd uitgevoerd in 9 'omleidingsfasen' waarvoor een signalisatievergunning diende aangevraagd te worden. Dit maakt een verdubbeling van de posten die voorzien werden voor werfsignalisatie. |
VR7 | minder hinder: tijdelijke asfalteringswerken |
OP1 | Tijdelijke asfalteringswerken ten behoeve van de toegankelijkheid: minder hinder kost |
OP2 | Extra herstelwerk asfalt in kleine hoeveelheden net buiten de contouren van het project |
VR8 | gestuurde boring wachtbuis |
OP1 | Op vraag van de verkeersdienst werden ook wachtbuizen aangelegd over het kruispunt Guldenvliesstraat. Voor een vlotte verkeersafwikkeling werd gekozen om dit te realiseren met een gestuurde boring onder de tramsporen. |
Termijnverlenging: geen
Prijsherziening: geen
Op deze aanneming zijn alle bepalingen en voorschriften van het bestek GAC_2019_00682 (SWOU10255) voor de Stanleystraat, Boomgaardstraat van toepassing.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor de wijziging opdracht 1 (WO1) goed te keuren, samengesteld (in EUR) als volgt:
omschrijving | district Antwerpen |
WO in min | -10.629,45 |
WO in meer | 469.543,38 |
Totaal | 458.913,93 |
21 % btw | 96.371,92 |
Algemeen totaal | 555.285,85 |
Wijziging opdracht 1 ten laste van district Berchem
Post | Omschrijving |
De minimis regeling | |
VR2 | Allerhande meerwerken/regiewerken |
OP9 | Ter hoogte van de trapconstructie bevond zich een groot aantal glasvezelkabels voor de sturing van de verkeerslichten. Er werd een nieuwe kabeldoorvoer voorzien en de bestaand muur diende omzichtig opgebroken te worden. |
OP16 | Voor het creëren van een middeneiland werden bochtstukken met straal 50cm gebruikt. |
VR3 | bijkomende werken Stanleystraat - Posthoflei |
OP1 | Er dienen wachtbuizen geplaatst te worden terwijl de kruispunten nog in dienst zijn voor verkeer. De wachtbuizen moesten dus in verschillende kleine stukken gerealiseerd worden. Er dienen ook rijplaten voorzien te worden om het verkeer ten allen tijde te faciliteren. |
OP2 | De sleuven voor wachtbuizen dienden steeds onmiddellijk hersteld te worden met asfalt, gezien de rijweg niet uit dienst mocht genomen worden. Hierdoor moesten steeds kleine hoeveelheden asfalt handmatig aangelegd worden. |
OP3 | Weekendwerk Kruispunt Posthoflei-Stanleystraat (asfalteringswerken).
|
OP3A | Toeslag voor het plaatsen van bijkomende signalisatie op zaterdagnacht 14/3/20 + indienststellen van het kruispunt op zondag ochtend 15/3/20 om 4u. |
OP3B | Prijs voor het affrezen van de bestaande asfaltverharding op het kruispunt Stanleystraat - Posthoflei. |
OP3C | Deze kostprijs betreft de voorbereidende werken op het kruispunt alvorens er kan worden overgegaan tot asfalteren. Het aanbrengen van funderingsbeton en het recht inzagen van de bestaande asfalt ter hoogte van de zijstraten. |
OP3D | Plaatsen van een toplaag asfalt op het kruispunt Stanleystraat - Posthoflei. |
omschrijving | district Berchem |
WO in meer | 41.624,58 |
21%btw | 8.741,16 |
algemeen totaal | 50.365,74 |
Artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Gunning Bestek GAC_2019_00682 (SWOU10255) | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 19 augustus 2019 | 482 |
Goedkeuring districtscollege Berchem | 2 december 2019 | 271 | |
Gunningsbrief | Verzonden | 28 augustus 2019 |
Op 2 december 2019 (jaarnummer 271) gunde het districtscollege Berchem de wegeniswerken in de Stanleystraat, Boomgaardstraat, districten Antwerpen en Berchem, aan de firma Colas Noord nv, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, met ondernemingsnummer 0404.206.225, tegen een bedrag van 1.176.178,63 EUR (excl. btw).
De werken werden uitgevoerd op basis van het bestek GAC_2019_00682 (SWOU10255) .
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte de wijziging opdracht 1 op.
Bestelbon | Omschrijving | Budget | bijkomende vastlegging |
ten laste van district Antwerpen | |||
---|---|---|---|
4005357137 | Gunning | 1.319.402,00 | 349.368,71 |
ten laste van district Berchem | |||
4005357155
| Gunning | 220.850,43 | 3.769,90 |
Een deel van wijziging opdracht 1 ten bedrage van 205.917,14 EUR (inclusief btw) , ten laste van district Antwerpen, zal verrekend worden op bestelbon 4005357137 (positie 2) en om het overige deel ten bedrage van 349.368,71 EUR (inclusief btw) te kunnen betalen werd bestelbon 4005453619 opgemaakt.
Een deel van wijziging opdracht 1 ten bedrage van 46.595,84 EUR (inclusief btw), ten laste van district Berchem, zal verrekend worden op bestelbon 4005357155 en om het overige deel ten bedrage van 3.769,90 EUR (inclusief btw) te kunnen betalen werd bestelbon 4005451977 opgemaakt.
Het districtscollege keurt de wijziging opdracht 1, ten laste van district Berchem, voor een bedrag van 41.624,58 EUR (exclusief btw), goed. De werken werden uitgevoerd door de Colas Noord nv, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, met ondernemingsnummer 0404.206.225, op basis van het bestek GAC_2019_00682 (SWOU10255) .
Het districtscollege keurt de bijkomende vastlegging voor de wijziging opdracht 1, ten laste van district Berchem, voor een bedrag van 3.115,62 EUR (exclusief btw), goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWOU10255A Wegeniswerken Stanleystraat en Boomgaardstraat deel district Berchem Wijziging opdracht 1 Colas Noord nv, Dellestraat 25 3550 Heusden-Zolder ondernemingsnummer 0404.206.225 rekeningnummer BE92435032237123 | 46.595,84 EUR | budgetplaats: 5012500000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2BER010201P08448 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2BE090200 budgetperiode: 2100 | 4005357155 |
3.769,90 EUR | budgetplaats: 5012500000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2BER010201P08448 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2BE090200 budgetperiode: 2100 | 4005451977 |