Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd.
De autodeelsector en technologische mogelijkheden daarbinnen zijn in constante evolutie. Binnen het autodelen zien we een sterke digitalisering opkomen die gebruik maakt van smartphones. Hierdoor kunnen wagens free floating geplaatst worden in de stad waarbij een applicatie de locatie kenbaar maakt.
Daarnaast is de parkeerdruk in het stadcentrum hoog en trachten we maximaal flexibel gebruik van parkeerplaatsen te behouden. Het voorbehouden voor een deelwagenaanbieder geeft veel leegstand wanneer de wagen gebruikt wordt. Om dit te vermijden, voorzien we enkel nog voorbehouden plaatsen voor particuliere autodeelgroepen. Voor de bestaande aanbieder die destijds opgestart is met vaste standplaatsen, kunnen we de reeds voorziene standplaatsen behouden. De groei van de vloot dient te gebeuren met free floating, net zoals de andere deelaanbieders. Enkel binnen de ring zijn er nog enkele blinde vlekken waar er geen vaste deelwagen aangeboden wordt. Hier kan nog een uitbreiding met vaste plaatsen komen. De Van Schoonbekestraat is een (1) van deze locaties.
De parkeerbalans blijft gelijk.
De Van Schoonbekestraat in het district Antwerpen:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Schoonbekestraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 januari 2021 (jaarnummer 428).