Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04362 - Omgevingsvergunning - OMV_2021033736. Vlaamsekaai ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04362 - Omgevingsvergunning - OMV_2021033736. Vlaamsekaai ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_04362 - Omgevingsvergunning - OMV_2021033736. Vlaamsekaai ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021033736

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als contactadres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Park Dok Zuid Museumtuinen - vergunning 2

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3989A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van de Gedempte Zuiderdokken deelgebied 2 en de Wapenstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/06/2020: vergunning (2020746) voor het regulariseren van wijzigingen aan vergunning 2017852 en 20182451 voor parking Steendok en bovenliggend plein;

-          27/06/2019: vergunning (20182451) voor de heraanleg van de Gedempte Zuiderdokken deelgebied 1 en de Verviersstraat;

-          12/10/2017: vergunning (2017852) voor het bouwen van parking Steendok en parking Kooldok aan de Waalsekaai, de volledige heraanleg van de Van der Sweepstraat, Namenstraat en Verviersstraat (inclusief rioleringswerken), de tijdelijke aanleg van een speelterrein en een hondenloopzone;

-          28/10/2016: collegebesluit (jaarnummer 2016_CBS_09377) om de circulatie- en inrichtingsprincipes voor de Waalse- en Vlaamsekaai goed te keuren als basis voor verdere uitwerking in het ontwerp voor heraanleg van de bovengrond;

-          19/02/2016: vaststelling (ID: 140031) van de historische stadskern van Antwerpen als archeologisch geheel met waarneming (ID: 980021) van de Antwerpse Gedempte Zuiderdokken als archeologisch element;

-          21/06/2013: opname in het vergunningenregister (20121) van het verharden van het middengedeelte van de Gedempte Zuiderdokken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          vergunning 2017852 - parking Steendok uitgevoerd, werken parking Kooldok in uitvoering;

-          vergunning 20182451 - aanleg Park Dok Zuid Museumtuinen deelgebied 1 in uitvoering.

Huidige toestand

-          openbaar domein: verhard middengedeelte van de Gedempte Zuiderdokken (geacht vergunde toestand) deels ingericht als parking en deels als groene zone met speel- en sportaccommodatie.

Gewenste toestand

Zuiderdokken:

-          materialisatie verharding:

  • rijweg in uitgewassen beton (algemeen) en graniet (ter hoogte van het woonerf aan de zone  Lakenstraat-Wapenstraat);
  • voetpaden en pleinen in graniet;
  • parkeerstroken aangelegd met kasseien;
  • open ruimte ingericht als groenzone met wandelpaden in geslepen beton en betonnen sportvelden. Bepaalde zones voorzien van halfverharding;

-          terreinaanlegwerken: eindsituatie met 362 bomen verspreid over het projectgebied;

-          bodemreliëf/reliëfwijzigingen:

  • infiltratie in de vorm van regentuinen langs de rand van de centrale zone (de tafel). Deze tuinen liggen licht verdiept (maximaal circa 0,50 m);
  • open weide ter hoogte van het Schippersdok die fungeert als bufferzone. De weide ligt circa 0,45 m lager dan de paden in het park;
  • 2 wadi’s ter hoogte van het Schippersdok (zijde Waalsekaai), afgeboord met zittrap en groene boord (zijde Waalsekaai) met oeverbeplanting (zijde weide);
  • 3 speelpockets ter hoogte van het Kooldok met een speelheuvel (volume heuvel circa 759 m³ en een maximale hoogte van circa 4,95 m);

-          pergola (Kooldok, zijde Scheldestraat):

  • herbestemming/recuperatie van twee beuken en drie traveeën van de hangars van de Scheldekaaien;
  • totale oppervlakte circa 810 m² waarbij een deel van het dak open en een deel gesloten voorzien wordt;

Wapenstraat:

-          verharding rijweg in steenslag (KWS);

-          voetpaden in betontegels 0,30 x 0,30 m;

-          vier nieuwe solitaire bomen in een groenvak (gelegen tussen inrit parking en kruispunt Cockerillkaai).

Inhoud van de aanvraag

-          doorvoeren van infrastructuurwerken;

-          wijzigen van verharde en niet-verharde zones;

-          doorvoeren van terreinaanlegwerken:

  • rooien en aanplanten van bomen;
  • realiseren van drie speelpockets;
  • voorzien van een wadi;

-          beperkt wijzigen van het bodemreliëf;

-          bouwen van een pergola ter hoogte van het Scheldeplein;

-          vrijgestelde werken, wijzigingen en handelingen:

  • ontharden en heraanleggen van de bestaande verharding;
  • aanleggen van riolering volgens een gescheiden systeem van RWA en DWA;
  • aanleggen van een watercirkel en bijbehorende ondergrondse technische constructies;
  • uitdunnen en aanplanten van bomen.

 

Omschrijving vegetatiewijzigingen

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

16 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

16 april 2021

7 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg nv

16 april 2021

12 mei 2021

Gunstig

Departement Mobiliteit en Openbare Werken

16 april 2021

19 mei 2021

Geen bezwaar

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

16 april 2021

4 mei 2021

Gunstig

Lokale Politie/ Centrale Preventie

16 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Lokale Politie/ Verkeerspolitie

16 april 2021

26 april 2021

Geen bezwaar

Vlaamse Milieumaatschappij

16 april 2021

12 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

16 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

20 april 2021

28 april 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 april 2021

19 april 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

16 april 2021

25 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

16 april 2021

27 april 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

16 april 2021

3 mei 2021

Ondernemen en stadsmarketing/ Visit Antwerpen
16 april 2021Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat.Het gebied dat als oeverstrook met bijzondere bestemming is aangeduid, is bestemd voor de heraanleg van de kaaien: buurtrecreatie alsmede toeristische en havenactiviteiten kunnen er samengaan; alleen werken en handelingen die daarmee verband houden zijn er toegelaten.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt mogelijk af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 18 Groenbescherming bij de uitvoering van werken:
    Bij het uitvoeren van werken dienen alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen.

Op bouwwerven moet de ruimte tot 2 meter van de stam van te behouden, hoogstammige bomen vrij blijven van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval, vuurhaarden, bouwbarakken, schaftwagens, e.d. Deze ruimte moet worden omheind of omkast. De boomwortels moeten afdoende beschermd worden door ze te bedekken met een schokdempend materiaal. Het vastspijkeren van latten e.d. aan bomen is verboden.
De aanvraag is niet duidelijk of hieraan voldaan wordt.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen 
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 12/03/2021. De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op de tweede fase van de bovenaanleg van het toekomstige park Dok Zuid. Het ontwerp voorziet in een grootschalige heraanleg van de publieke ruimte en heeft een ongekende meerwaarde voor de omgeving van de Zuiderdokken, het Antwerpse Zuid en de gehele stad. De voorliggende wijzigingen zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een geïntegreerde parkaanleg met ruimte voor water en groen, spel en verpozingsruimte. Dit nieuwe park zorgt voor een cruciale groene, publieke ruimte in het dichtbebouwde binnenstedelijk weefsel.

De vergunningsplichtige wijzigingen hebben onder andere betrekking op het plaatsen van een pergola ter hoogte van het Scheldeplein. De pergola is een gerecupereerde luifel afkomstig van de Scheldekaaien en wordt nu geïntegreerd in het voorliggende ontwerp. De pergola en de inplanting ervan is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Bodemreliëf

Het bodemreliëf wordt beperkt gewijzigd. Ook is er een wadi voorzien om het water te bufferen en te laten infiltreren in de bodem. Omdat er ingrepen gebeuren in de bodem werd advies gevraagd aan de stedelijke archeologiedienst dat zich als volgt laat lezen:

 

“Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een projectgebied met oppervlakte groter dan 300 m² (66 500 m²) en met een vergunningsplichtige ingreep in de bodem boven 100 m² (ca. gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd ingediend door de dienst archeologie van de stad Antwerpen en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 12/03/2021. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert een vervolgonderzoek in de vorm van een archeologische werfbegeleiding (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/17780). Het programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd.”

 

In hun advies formuleren zij enkele concrete voorwaarden. Deze worden als voorwaarden overgenomen in de omgevingsvergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aan de stedelijke dienst Milieuvergunningen werd advies gevraagd. Zij formuleren geen bezwaar tegen de algemene heraanleg maar maken voorbehoud op de speelfontein omdat het dossier geen informatie bevat over de manier waarop de kwaliteit van het water zal worden bewaakt.

Daarom dient de beheerder/exploitant in de beginperiode op zeer regelmatige tijdstippen (opstart wekelijks, later maandelijks) de waterkwaliteit te laten controleren. Indien nodig wordt een adequate waterzuivering geplaatst.

Ook stellen ze dat een risico-analyse dient te worden opgemaakt volgens de aanbevelingen opgenomen in de “leidraad bij design en exploitatie waterspeeltuinen” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van het Vlaamse gewest.

Beide opmerkingen worden als voorwaarde in de vergunning opgenomen.

Aanvullend hierop wordt de aandacht van de initiatiefnemer er op gevestigd dat indien bemalingswerken noodzakelijk zijn voor de realisatie van de geplande bouwkundige werken deze bemaling vergunningsplichtig is krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

 

Aangezien de aanvraag de aanleg van publieke ruimte betreft, werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Openbaar Domein. Zij vermelden in hun advies dat het ontwerp uitvoerig werd besproken op het Coördinatieoverleg openbaar domein (COD) van 16 november 2020 en de meeste opmerkingen/voorwaarden correct werden meegenomen in voorliggende aanvraag. Van enkele opmerkingen of gevraagde uitwerking is het niet duidelijk of deze reeds verwerkt zijn of in het uitvoeringsdossier worden opgenomen. Daarom adviseren ze volgende voorwaarden op te nemen in de vergunning:

-          uitvoering van de duidingstafel detailleren in overleg met SW/Publieke Ruimte;

-          waar nodig (eventueel na evaluatie), voorzien van anti-parkeerpaaltjes aan de dwarsingen op de pleinruimtes in overleg met de diensten Mobiliteit en Publieke Ruimte;

-          een proefmodel van de cirkelbank maken (eventueel mee op te nemen in het uitvoeringsbestek) waar deze afwijkt van de straatmeubilaris van de Stad Antwerpen, in functie van de beoordeling en evaluatie van de vormgeving, het zitcomfort en de ergonomie, en indien nodig bij te sturen;

-          de watercirkel/speelfontijn, verder technisch uitwerken in functie van beheer en onderhoud en dit in overleg met SW/Publieke Ruimte

-          in functie van het beheer van de monoliete verharding (indien dit nog niet gebeurd is) voldoende afstemmen met de nutsmaatschappijen en reeds voldoende wachtbuizen voorzien, in functie van mogelijk te verwachten nutsleidingen of aansluitingen.

Dit advies wordt gevolgd.

 

Eveneens werd advies in gewonnen bij de stedelijke groendienst. Zij adviseren de aanvraag gunstig aangezien de aanvraag een aanzienlijke bijdrage levert aan het groenvolume op het projectgebied. Aanvullend op dit advies dient opgemerkt te worden dat de aanvraag niet duidelijk is in hoeverre groenbeschermingsmaatregelen aangaande het te behouden groen worden getroffen, tijdens de uitvoering van de werken (bouwcode, art. 18).

Als voorwaarde van vergunning zal opgenomen worden om te voldoen aan de voorwaarden van artikel 18 van de bouwcode.

 

De Vlaamse milieumaatschappij/watertoets adviseert het project gunstig op voorwaarde dat er nog aan de hand van technische details verduidelijkt wordt hoe de overstorten naar het afwaartse stelsel juist gerealiseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie naleven;

3.      volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven:

-          de bouwheer is verplicht om het programma van maatregelen, nl. een archeologische werfbegeleiding, horende bij de archeologienota uit te voeren (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/17780);

-          de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie en nodigt deze uit voor een startvergadering (archeologie@stad.antwerpen.be);

-          de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

4.      voldoen aan de groenbeschermingsmaatregelen conform artikel 18 van de bouwcode;

5.      uitvoering van de duidingstafel detailleren in overleg met SW/Publieke Ruimte (SWOU_ontwerp@antwerpen.be);

6.      waar nodig (eventueel na evaluatie), voorzien van anti-parkeerpaaltjes aan de dwarsingen op de pleinruimtes in overleg met de diensten Mobiliteit en Publieke Ruimte;

7.      een proefmodel van de cirkelbank maken (eventueel mee op te nemen in het uitvoeringsbestek) waar deze afwijkt van de straatmeubilaris van de Stad Antwerpen, in functie van de beoordeling en evaluatie van de vormgeving, het zitcomfort en de ergonomie, en indien nodig bij te sturen;

8.      de watercirkel/speelfontijn, verder technisch uitwerken in functie van beheer en onderhoud en dit in overleg met SW/Publieke Ruimte;

9.      in functie van het beheer van de monoliete verharding (indien dit nog niet gebeurd is) voldoende afstemmen met de nutsmaatschappijen en reeds voldoende wachtbuizen voorzien, in functie van mogelijk te verwachten nutsleidingen of aansluitingen;

10.  aan de hand van technische details dient verduidelijkt te worden hoe de overstorten naar het afwaartse stelsel juist gerealiseerd worden. Deze details dienen ter advies te worden voorgelegd aan de Vlaamse milieumaatschappij/Watertoets;

11.  de beheerder/exploitant laat in de beginperiode op zeer regelmatige tijdstippen (opstart wekelijks, later maandelijks) de waterkwaliteit controleren. Indien nodig wordt een adequate waterzuivering geplaatst;

12.  de beheerder/exploitant maakt een risico-analyse op volgens de aanbevelingen opgenomen in de “leidraad bij design en exploitatie waterspeeltuinen” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van het Vlaamse gewest;

13.  indien bemalingswerken noodzakelijk zijn voor de realisatie van de geplande bouwkundige werken deze bemaling vergunningsplichtig is krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

16 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juni 2021

Verslag GOA

27 mei 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie naleven;

3.      volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven:

-          de bouwheer is verplicht om het programma van maatregelen, nl. een archeologische werfbegeleiding, horende bij de archeologienota uit te voeren (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/17780);

-          de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie en nodigt deze uit voor een startvergadering (archeologie@stad.antwerpen.be);

-          de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

4.      voldoen aan de groenbeschermingsmaatregelen conform artikel 18 van de bouwcode;

5.      uitvoering van de duidingstafel detailleren in overleg met SW/Publieke Ruimte (SWOU_ontwerp@antwerpen.be);

6.      waar nodig (eventueel na evaluatie), voorzien van anti-parkeerpaaltjes aan de dwarsingen op de pleinruimtes in overleg met de diensten Mobiliteit en Publieke Ruimte;

7.      een proefmodel van de cirkelbank maken (eventueel mee op te nemen in het uitvoeringsbestek) waar deze afwijkt van de straatmeubilaris van de Stad Antwerpen, in functie van de beoordeling en evaluatie van de vormgeving, het zitcomfort en de ergonomie, en indien nodig bij te sturen;

8.      de watercirkel/speelfontijn, verder technisch uitwerken in functie van beheer en onderhoud en dit in overleg met SW/Publieke Ruimte;

9.      in functie van het beheer van de monoliete verharding (indien dit nog niet gebeurd is) voldoende afstemmen met de nutsmaatschappijen en reeds voldoende wachtbuizen voorzien, in functie van mogelijk te verwachten nutsleidingen of aansluitingen;

10.  aan de hand van technische details dient verduidelijkt te worden hoe de overstorten naar het afwaartse stelsel juist gerealiseerd worden. Deze details dienen ter advies te worden voorgelegd aan de Vlaamse milieumaatschappij/Watertoets;

11.  de beheerder/exploitant laat in de beginperiode op zeer regelmatige tijdstippen (opstart wekelijks, later maandelijks) de waterkwaliteit controleren. Indien nodig wordt een adequate waterzuivering geplaatst;

12.  de beheerder/exploitant maakt een risico-analyse op volgens de aanbevelingen opgenomen in de “leidraad bij design en exploitatie waterspeeltuinen” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van het Vlaamse gewest;

13.  indien bemalingswerken noodzakelijk zijn voor de realisatie van de geplande bouwkundige werken deze bemaling vergunningsplichtig is krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.