Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04348 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020098999. Bredabaan 276-278. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04348 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020098999. Bredabaan 276-278. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_04348 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020098999. Bredabaan 276-278. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020098999

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen en VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen

Gegevens van de exploitant:

VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn (0242069537) met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Bredabaan 276-278 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 477C en 480Z

Inrichtingsnummer:

20210113-0046 (Tractiestation TSN01 Bredabaan)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

de verbouwing van een winkelruimte tot tractiestation TSN01 met verblijfsruimte voor chauffeurs en de exploitatie van transformatoren (olie-gekoeld)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/04/1977: vergunning (103#2405) voor het bestaande gelijkvloers verbouwen tot meubelmagazijn;

-          25/01/1954: toelating (103#4314) voor veranderingen aan het bestaande eigendom.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          winkelhuis in gesloten bebouwing van twee bouwlagen onder schuin dak;

-          perceel volledig dichtgebouwd over gelijkvloerse bouwlaag;

-          winkel op de gelijkvloerse verdieping;

-          insprong rechts naast etalage;

-          traphal centraal.

Huidige toestand

-          trap tegen rechterscheidingsmuur;

-          functie eerste en tweede verdieping niet bekend.

Gewenste toestand

-          lokaal chauffeurs De Lijn met keuken en toiletten;

-          lijnwinkel;

-          achteraan tractiestation;

-          eerste verdieping leefruimte van duplexappartement;

-          onder het schuine dak twee slaapkamers en twee badkamers;

-          gevelafwerking: gelijkvloerse gevel aangepast;

  • gevelsteen en metselwerk;
  • logo De Lijn centraal boven gelijkvloers schrijnwerk;
  • zwart stalen buitenschrijnwerk.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          omvormen van een winkel naar een lokaal voor de chauffeurs van de Lijn;

-          inrichten van een tractiestation achteraan.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft de exploitatie van transformatoren.

 

Aangevraagde rubrieken

  

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

2 x 865 kVA, 1 x 50 kVA en 1 x 10 kVA

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 mei 2021

Nog geen advies 

ontvangen op het moment van schrijven van het omgevingsverslag

 

Fluvius System Operator

20 mei 2021

Nog geen advies 

ontvangen op het moment van schrijven van het omgevingsverslag

 

 















Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

20 mei 2021

25 mei 2021

stadsontwikkeling/ mobiliteit

20 mei 2021

21 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Toegangen en deuropeningen:  Artikel 22: Algemene bepalingen: de deur naar de winkel heeft minder dan 90 cm doorgangsbreedte.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27: Open ruimte: na de functiewijziging is er geen open ruimte gecreëerd;
  • Artikel 43: Septische putten: de septische put is wel aanwezig op plannen van de laatst vergunde toestand, maar niet meer in de nieuwe toestand.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op deze aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de omvorming van een gelijkvloerse winkelruimte gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling - dit gedeelte van de Bredabaan behoort niet tot het lokale kernwinkelgebied zoals afgebakend in de Beleidsnota Detailhandel 2020. Dit wil zeggen dat behoud van de commerciële functie niet is op te leggen. Een functiewijziging is mogelijk naar andere activiteiten zoals in dit geval een tractiestation van De Lijn en chauffeurslokaal en winkel.

De bovenliggende functie van eengezinswoning blijft behouden.

 

De aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Bredabaan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.

 

De afwijking op artikel 27 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. 

Bij een functiewijziging moet er minimaal 20 % open ruimte worden voorzien. Echter betreft de aanvraag een wijziging naar een tractiestation. Het huidige volume en de ruimte is nodig om de nodige transformatoren te plaatsen. Het voorzien van de nodige open ruimte maakt deze locatie niet meer geschikt. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De raamverdeling in de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping wordt gewijzigd naar een verticale verdeling. Deze verdeling weerspiegelt de achterliggende functie. Hierdoor is er een duidelijke uitspraak over de architectuur van het gebouw. De beeldkwaliteit van het gebouw is in samenhang met zijn omgeving. De gevelwijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De gevels worden afgewerkt met lichtbruine gevelsteen en zwart stalen buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Het plaatsen van het logo “De Lijn” is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de deur naar de winkel minimaal 90 cm breed te voorzien, conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid. 

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de aanwezige vergunde septische put te behouden. Hiermee is de aanvraag conform artikel 43 van de bouwcode.

 

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar tractiestation voor De Lijn.

De winkel op het gelijkvloers wordt omgevormd naar een verblijfsruimte voor de chauffeurs en een tractiestation. Het appartement op de eerste verdieping blijft behouden.

 

Voor een tractiestation is de parkeerbehoefte 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voorliggende aanvraag betreft een verzoek tot het verbouwen van een winkelruimte tot tractiestation met verblijfslokaal aan de Bredabaan 276-278 in het district Merksem.

Milieutechnisch omvat de aanvraag de exploitatie van vier (olie-gekoelde) transformatoren met nominale vermogens van 10 kVA, 50 kVA en twee van 865 kVA.

De indeling van deze units, conform bijlage 1 van Vlarem II, gebeurt op basis van het individueel nominaal vermogen en niet op het gezamenlijk vermogen. Bijgevolg dient de aangevraagde rubriek 12.2.2 gewijzigd te worden naar 12.2.1 met een individueel nominaal vermogen van maximum 1.000 kVA.

Deze ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels

Tenslotte wijzen we erop dat de geluidsnormen te allen tijde nageleefd dienen te worden. De conclusie van de geluidsstudie met betrekking tot de technische ingrepen (dragende en niet- dragende wanden, schachten, spouw gevel, glasoppervlakte) dient in acht genomen te worden.

 

Advies van het college

Voorwaardelijk gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning voor zover de adviezen van brandweer en Fluvius gunstig zijn of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de geadviseerde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden zoals geadviseerd door Fluvius zijn strikt na te leven;

3.      de toegangsdeur naar het chauffeurslokaal/de winkel moet een minimumbreedte van 90 cm hebben, conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;

4.      de vergunde septische put behouden of een nieuwe voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Geadviseerde rubrieken

  

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 865 kVA, 1 x 50 kVA en 1 x 10 kVA

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

zonder voorwerp


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

17 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

16 juni 2021

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de geadviseerde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden zoals geadviseerd door Fluvius zijn strikt na te leven;

3.      de toegangsdeur naar het chauffeurslokaal/de winkel moet een minimumbreedte van 90 cm hebben, conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;

4.      de vergunde septische put behouden of een nieuwe voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:           

Dienst

Taak

SW/V

Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.