Terug
Gepubliceerd op 14/06/2021

2021_CBS_04651 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055272. Sint-Franciscusplein 2. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_04651 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055272. Sint-Franciscusplein 2. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_04651 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055272. Sint-Franciscusplein 2. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021055272

Gegevens van de aanvrager:

de heer Suleyman Denktas met als adres Sint Franciscusplein 2 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Franciscusplein 2 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 0 en 192R3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een handelshuis

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/02/1993: vergunning (1974#8427) voor verbouwingswerken winkelpui.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning met handelsgelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
  • volledige perceel bebouwd op gelijkvloerse verdieping;
  • bouwdiepte van het hoofdgebouw tot circa 8,3 m;

-          voorgevelafwerking:

  • rode baksteen met horizontale stroken in lichte gevelsteen in lijn met het inventarispand op huisnummer 1;
  • winkelpui omrand met zwart en beige marmer en voorzien van aluminium bordeaux buitenschrijnwerk.  

 

Huidige toestand

-          voorgevel afgewerkt met lichtgrijze gevelsteen;

-          buitenschrijnwerk op de verdieping in geanodiseerd aluminium.

 

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met complementair handelsgelijkvloers (interne verbinding tussen woning en handelszaak);

-          hoofdgebouw met uitbreidingen op de eerste en tweede verdieping tot een bouwdiepte van circa 11,3 m;

-          dakkapel in het dak aan de straatzijde, uitgevoerd in wit pvc buitenschrijnwerk en zwarte beplating in trespa;

-          gelijkvloerse verdieping volledig voorzien van plat dak (met groendak en lichtkoepel) voorgevel:

  • voorzien van aparte inkomdeur voor de woning aan de rechterzijde in wit pvc in een insprong met een diepte van circa 1,66 m en een breedte van circa 1,3 m,
  • de winkelpui wordt in het gevelvlak voorzien;
  • parement in lichtgrijze gevelsteen (uniform);
  • pui in bordeauxrood schrijnwerk, voordeur in wit PVC, omranding pui overeenkomstig vergund.


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume achteraan op verdiepingen 1 en 2; 

-          plaatsen van een dakkapel in het dak aan de straatzijde;

-          regulariseren van het wijzigen van de gevelsteen;

-          wijzigen van de gelijkvloerse pui, voorzien van een aparte inkom naar de woning;

-          interne constructieve werken;

-          wijzigen van de scheimuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

21 april 2021

7 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 april 2021

29 april 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht

22 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

22 april 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Niveauverschillen:

de inkom van de handelszaak heeft een niveauverschil van circa 10cm ten opzichte van het openbaar domein.  Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

het buitenschrijnwerk wordt voorzien in twee verschillende kleuren, namelijk bordeauxrood voor de winkelpui en wit voor de deur en schrijnwerk op de verdiepingen.  Hierdoor ontstaat er geen harmonisch gevelbeeld;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

ter hoogte van de uitbreiding aan de linkerzijde wordt de scheidingsmuur niet uitgevoerd met een minimale dikte van 18cm. Deze is slechts 14cm massief en wordt opgedikt door de plaatsing van isolatie. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties op het Sint-Franciscusplein.

 

Er wordt een beperkte wijziging uitgevoerd aan een bestaande vergunde handelsruimte gelegen in zone voor verspreide bewinkeling nabij het kernwinkelgebied Centrum Merksem. Door de aanpassingen zal er een aparte inkom gecreëerd worden naar de bovenliggende woonruimte.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen dat het handelsgelijkvloers en de bovenliggende woning één en ondeelbaar in verkoop moeten blijven. Zuiver autonome handelsruimten zijn hier niet op zijn plaats.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

 

Achteraan de woning wordt op de eerste en tweede verdieping de woning uitgebreid tot een bouwdiepte van circa 11,3 m. Deze bouwdiepte sluit aan op de vergunde bouwdiepte van de rechter aanpalende.

 

In het hellend dak wordt een dakkapel voorzien. Vanuit oogpunt monumentenzorg is dit stedenbouwkundig aanvaardbaar. De bedaking behoudt zijn kenmerkende dakvorm waardoor deze aansluit op het gabarit van het belendende inventarispand en het gabarit van de volledige reeks. Hierdoor behoudt het inventarispand zijn oorspronkelijke context.

 

Visueel-vormelijke elementen

Naar voorwaarden wordt meegenomen om het buitenschrijnwerk in 1 materiaal en in 1 kleur uit te voeren.

Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in twee verschillende kleuren, namelijk bordeauxrood voor de winkelpui en wit voor de deur en het schrijnwerk op de verdiepingen. Omwille van de harmonie in het straatbeeld en een harmonisch gevelbeeld  is dit niet aanvaardbaar en in strijd met artikel 11 van de bouwcode.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de nieuwe inkomdeur van de woning in het voorgevelvlak te plaatsen.

Voor de inkomdeur van de woning wordt een inkomsas van circa 1,66 m diep voorzien. Hierdoor ontstaat een verspringing in de gevel waardoor – naast het verschillend buitenschrijnwerk en het accent in marmer – een atypische voorgevel ontstaat. Om de gevel terug in waarde te herstellen en in harmonie met het straatbeeld moet de voordeur in het voorgevelvlak worden geplaatst.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar voorwaarden wordt meegenomen om het niveauverschil tussen de handelszaak en het openbaar domein aan te leggen met een helling, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. 

De inkom van de handelszaak heeft een niveauverschil van circa 10 cm ten opzichte van het openbaar domein.  Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten – zowel binnen als buiten –minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot 2 cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot 2 cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de scheidingsmuren met een dikte van minimum 18 cm uit te voeren.

De scheidingsmuren tussen gebouwen dienen draagkrachtig te zijn en dienen een voldoende brandweerstand te hebben. Werken in en aan scheidingsmuren mogen geen nadelige invloed hebben op de draagkracht.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gelijkvloerse handelsruimte met achterliggend magazijn en de bovenliggende wooneenheid moeten één en ondeelbaar in verkoop blijven;

3.      het buitenschrijnwerk moet in 1 materiaal en 1 kleur uitgevoerd worden zodat er een harmonische gevel ontstaat;

4.      de voordeur moet in het voorgevelvlak geplaatst worden, zonder overdekt inkomsas;

5.      het niveauverschil tussen de handelszaak en het openbaar domein is te overbruggen met een helling, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;

6.      de scheidingsmuur is uit te voeren met een minimale dikte van 18 cm, conform artikel 34 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 maart 2021

Volledig en ontvankelijk

21 april 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juni 2021

Verslag GOA

1 juni 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gelijkvloerse handelsruimte met achterliggend magazijn en de bovenliggende wooneenheid moeten één en ondeelbaar in verkoop blijven;

3.      het buitenschrijnwerk moet in 1 materiaal en 1 kleur uitgevoerd worden zodat er een harmonische gevel ontstaat;

4.      de voordeur moet in het voorgevelvlak geplaatst worden, zonder overdekt inkomsas;

5.      het niveauverschil tussen de handelszaak en het openbaar domein is te overbruggen met een helling, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;

6.      de scheidingsmuur is uit te voeren met een minimale dikte van 18 cm, conform artikel 34 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.